מרגלית: "אם ישראל לא תעשה משהו ההון סיכון ימות"

אראל מרגלית, מייסד ושותף בקרן ההון סיכון JVP, בכנס Journey 2011 של "גלובס": "אנחנו מדברים על שינוי גדול שנחוץ, ואם בממשלה ומניעי התעשייה לא יעשו משהו זה יהיה רע"

"אם ישראל לא תעשה משהו חשוב ונחוץ, ההון סיכון הישראלי ימות. האקוסיסטם נעלם, החברות שמוקמות ימכרו בשוויים נמוכים. אנחנו מדברים על שינוי גדול שנחוץ, ואם בממשלה ומניעי התעשייה לא יעשו משהו זה יהיה רע. משהו רקוב בממלכת דנמרק".

את הדברים אמר אראל מרגלית מייסד ושותף בקרן ההון סיכון JVP, בפאנל "הדבר הגדול" במסגרת כנס Journey 2011 של "גלובס" וארנסט אנד יאנג שנערך היום בת"א. במסגרת הכנס ייחשף הסטארט-אפ המבטיח לשנת 2011 שמכתיר "גלובס", זו השנה השביעית ברציפות. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

"כמו שאומרים, ישראל תהפוך לסיפור של העבר אם לא נעשה משהו ומהר", אמר מרגלית. "ישראל בנתה את התשתית לעולם בתחומי התקשורת והתוכנה, וזה לא קורה יותר. ברוב המדינות בעולם ההון סיכון מת. היום, כדי להקים חברה חדשה צריך לשנות את הפרדימה. אנחנו חייבים להמציא את התעשייה שלנו מחדש".

בפאנל השתתפו גם יורם טיץ, יו"ר ארנסט יאנג ישראל, אגאגי שאש יו"ר קרן ההשקעות האמריקנית סילברליק, דיוויד לוי מגוגל ונצ'רס ופול דנינגר מקרן אברקור.

* מה הדבר החשוב ביותר שמקימים חברה?

דנינגר: "התשוקה לרעיון ולתהליך. עבדתי עם אלפי יזמים ומעטים התחילו ב'אני רוצה לעשות הרבה כסף'. תמיד התחילו בזה שהם רוצים לשנות העולם. עם זאת התשוקה צריכה להתאים לשוק. תשוקה ומשוב משוק היעד הם הדברים הכי חשובים".

לאווי מגוגל סבור שצריך לשאוף להקים חברות ענקיות: "קל יחסית לייצר הכנסות ולקוחות, אבל היזמים צריכים להתמקד בדברים גדולים. אני חשבתי אחרת כיזם אבל לארי פייג' הסביר לי, שרעיונות גדולים קלים יותר לביצוע. רעיונות גדולים מושכים אנשים טובים יותר, ולכן יהיה קל יותר לגייס הון, במקום לפנות לנישה. לפני חמש שנים זה היה אחרת לגמרי".

שאש מסיליברלייק מסכים: "הרעיונות הגדולים ימשכו כוח אדם ועניין. אבל איך מגיע לשם? קל לקחת מבט על חברות ענק ואז לבחון את צמיחתה. במבט לאחור הכל קל יותר. למרבה הצער קשה לשחזר הצלחות כמו של גוגל או דומות, הן יוצאות הדופן. רוב העסקים נבנים עם הגדרה של השוק ולהתפתח במשך הזמן. בונים חברה כמו בניין - לבנה אחר לבנה. כולם רוצים לשאוף לבנות בית גדול אבל הבנייה חייבת להיות סיסטמטית".

את המושב סיכם לאווי שאמר:"אני רואה בשוק דברים, ואופטימי. אני רואה הרבה דברים משתנים במהירות וחברות שיכולות לגדול מאד ולהפוך לחברות ענק".