למרות הפדיון בקרנות: גיוסים באלטשולר-שחם וילין לפידות

גם פסגות הצליחה לגייס בחודש אוקטובר, אך בעיקר לקרנות המק"מ המתאפיינות ברווחיות אפסית ■ ענף תעודות הסל ממשיך בסנטימנט חיובי: גייס 1.1 מיליארד שקל

אווירה החיובית בבורסות העולם באוקטובר, שהגיעה גם לבורסה בתל אביב, החזירה את הצבע ללחיי מנהלי קרנות הנאמנות. לאחר חמישה חודשים של פדיונות שנעו בין 2-4 מיליארד שקל מדי חודש, החודש החולף הסתיים עם פדיונות של כ-700 מיליון שקל - הסכום הנמוך ביותר מאז חודש יוני האחרון. אם מנטרלים גיוס של כ-300 מיליון שקל לקרנות הכספיות, הרי שהקרנות המסורתיות רשמו פדיונות של "רק" כמיליארד שקל - הסכום הנמוך ביותר מחודש מארס האחרון. למרות הפדיונות, נכסי הענף צמחו בחודש החולף בגלל עליות השערים בשווקים, והם עומדים כעת על 149.4 מיליארד שקל - כ-8 מיליארד שקל פחות מהיקפם בתחילת השנה.

מוקדם לקבוע שהסערה לגמרי מאחורינו, אך בהחלט ניתן לומר כי השווקים נכנסו לרגיעה, וייתכן שחודש אוקטובר יתברר בדיעבד כנקודת מפנה בענף הקרנות, שאיבד מתחילת השנה כ-24 מיליארד שקל מנכסיו המסורתיים (אם מורידים את נכסי קרנות המק"מ בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל, הרי שהענף איבד כ-30 מיליארד שקל).

בענף תעודות הסל, לעומת זאת, נראה כי חוזרים לקצבי הגיוס בחודשים הטובים של 2009-2010. בחודש החולף גייס הענף כ-1.1 מיליארד שקל - הגיוס החודשי השני הגבוה ביותר השנה. לרובו אחראית תכלית, שבשליטת דש-איפקס. לפניכם המספרים המרכזיים שמסכמים את החודש החולף בקרנות ובתעודות:

■ 2 - זהו מספר בתי ההשקעות שגייסו בחודש החולף לקרנות המסורתיות, ובהם ילין לפידות ואלטשולר שחם. קרנות ילין לפידות, שבניהול אסף אלדר ואורי קרן, גייסו החודש 41 מיליון שקל, ללא כספיות, מק"מ ושאר אופנות. יותר מכך, בדומה למצבו של בית ההשקעות בענף הגמל, גם בענף קרנות הנאמנות נמצא ילין לפידות במצב שונה ממתחריו - בעוד שהמנהלים הגדולים סבלו מפדיונות של 1-5 מיליארד שקל מהקרנות המסורתיות שלהם, בילין לפידות הצליחו לגייס כ-100 מיליון שקל בקרנות אלה, מתחילת השנה.

באלטשולר שחם גייסו החודש 30 מיליון שקל - כולם לקרנות אג"ח ומניות. אולם מתחילת השנה נמצא בית ההשקעות שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם בפדיונות של 1.5 מיליארד שקל בקרנות אלה.

גם פסגות גייס בקרנות מסורתיות, 161 מיליון שקל, אולם אם מנטרלים את הגיוסים של פסגות לקרנות המק"מ בהיקף של 390 מיליון שקל, מגלים כי בפועל קרנות פסגות רשמו פדיונות בקרנות האג"ח והמניות שלהן.

■ 30% - הם שיעור הקיטון בנכסי קרנות מנורה מבטחים מתחילת השנה. בקרנות החברה, שבניהול זיו שמש, מנוהלים כיום 4.8 מיליארד שקל, לאחר שנפדו מהן כ-2.5 מיליארד שקל מתחילת השנה. באוקטובר הן רשמו פדיונות של 116 מיליון שקל, כולם בקרנות מסורתיות. אך אם להסתמך על ניסיונו והצלחותיו הקודמות של שמש, סביר להניח כי בקרוב יחול שינוי לטובה בקרנות החברה.

3 - זהו מספר הקרנות הכספיות שעדיין לא גובות דמי ניהול ואינן מוגבלות ביחידות. מדובר במיטב, מגדל שוקי הון ואקסלנס. זו גם הסיבה שבאוקטובר מיטב ומגדל שוקי הון גייסו 713 מיליון שקל ו-663 מיליון שקל בהתאמה. בנטרול הגיוסים לקרנות אלה, רשמו קרנות מיטב פדיונות של 166 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, ומקרנות מגדל שוקי הון המסורתיות נפדו בחודש החולף 127 מיליון שקל.

לא מן הנמנע, כי בקרוב גם מיטב ומגדל שוקי הון יחליטו להפסיק לסבסד את המשקיעים, ויעלו את דמי הניהול בהן, ובכך תסתיים תקופה של שלוש שנים שבהן הפסידו מנהלי הקרנות שמנהלים כספיות עשרות מיליוני שקלים.

■ 812 מיליון שקל - הם היקף הגיוס של תכלית בתעודות סל באוקטובר, שנותב בעיקר לתעודת תכלית ג'מבו, שהיא תעודת פיקדון שקלי. בזכות גיוסים אלו שוב עקפה דש-איפקס את קסם מבית אקסלנס, והיא חולשת כעת על נתח שוק של 33% ומהווה את השחקן הגדול בענף, כך עולה מנתוני "לשכת המסחר". בתכלית לא מתרגשים מהתואר: "התחרות על הגודל היא מגוחכת" אמר היום איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית והוסיף כי, "מה שחשוב לנו זה לשמר ולשפר את היכולות הטכנולוגיות ורמת המקצועיות והשירותיות שלנו, כיוון שבטווח הארוך זה הדבר שקובע".

ענף תעודות הסל חזר החודש לרמתו בתחילת השנה - נכסים בהיקף של 55 מיליארד שקל, בזכות גיוסים מתחילת השנה של 2.4 מיליארד שקל - רובם לתעודות הפיקדון.

ענף תעודות הסל באוקטובר
 ענף תעודות הסל באוקטובר

ענף קרנות הנאמנות בחודש אוקטובר
 ענף קרנות הנאמנות בחודש אוקטובר