סרקוזי: מנהיגי אירופה יפעלו למנוע יציאה של יוון מהגוש

סרקוזי: כל המדינות בגוש חייבות להתייחס ברצינות רבה יותר למדיניות הפיסקלית שלהן ולטפל בגרעונות בנחישות. עדיין לא מאוחר מדי לתקן את הדרוש תיקון ולצאת מהמשבר

יום קריטי ודרמטי עבר על המשקיעים באירופה ובכל העולם, על רקע התהפוכות ביוון וההחלטה הדרמטית של ראש הממשלה פפנדריאו, לבטל את משאל העם לאחר שהגיע להסכם עם האופוזיציה.

ברקע, מתכנסים מנהיגי ה-G20 בקאן שבצרפת לדון בבעיות הרבות של הכלכלה העולמית כשבמוקד, כמובן, משבר החובות באירופה. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, עדכן הערב (ה') את הכתבים ואמר כי "אנחנו פועלים בנחישות להשאיר את יוון בגוש האירו, אנחנו רוצים להגן על כל המדינות החברות באיחוד. משבר החובות באירופה נמצא במרכז הדיונים כאן.

"בדיעבד, רואים שגוש האירו הוקם כשמספר מדינות לא היו מוכנות מספיק לעמוד בדרישות וכעת הגענו למצב קריטי. כל המדינות בגוש חייבות להתייחס ברצינות רבה יותר למדיניות הפיסקלית שלהן ולטפל בגרעונות בנחישות. עדיין לא מאוחר מדי לתקן את הדרוש תיקון ולצאת מהמשבר", אמר סרקוזי.

היום נרשמה הפתעה באירופה, כשהריבית בגוש האירו ירדה ב-0.25% לרמה של 1.25%, בין השאר על רקע החרפת המשבר ביוון. זו ההחלטה הראשונה של מריו דראגי, מחליפו של נגיד ה-ECB הפורש, ז'אן קלוד טרישה. דראגי, כלכלן איטלקי בן 64 שזוכה להערכה מקצועית רבה בקרב עמיתיו בעולם, ירש שלשום (ג') את נשיאות ה-ECB מהצרפתי טרישה, ששמונה שנות כהונתו הסתיימו דווקא במשבר הזהות הגדול ביותר של האירו.

אם יוון תיאלץ לצאת מגוש האירו, היא תחדל להיות חברה גם באיחוד האירופי. "יוון לא תוכל לעזוב את גוש האירו ללא עזיבת האיחוד האירופי, כך על פי תנאי האמנה האירופית", כך הודיעה היום הנציבות האירופית. הודעתה של דוברת הנציבות האירופית נאמרה במסיבת עיתונאים שיגרתית שמנהלת הנציבות האירופית, הדוברת לא התייחסה למדינה ספציפית החברה באיחוד האירופי אלא ציינה את סעיפי ההסכם.