סקר בארה"ב: 15% מהאמריקנים, 35 מיליון איש, אנטישמים

עלייה בשיעור 3% בהשואה ל-2009 ■ הליגה נגד השמצה: "אמונות אנטישמיות מוסיפות ללפות כמו צבת חלק קטן, אך לא בלתי משמעותי, מאוכלוסיית ארה"ב" ■ 19% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה: "ליהודים יש יותר מדי כוח"

סקר חדש, בהיקף ארצי, מצא ש-15% מהאמריקנים - כמעט 35 מיליון אנשים - מחזיקים בדעות אנטישמיות מושרשות, עלייה בשיעור 3% בהשוואה לממצאי סקר דומה ב-2009, אך ללא שינוי בהשוואה ל-2007 ול-2005. שיעור האנטישמיות הגבוה ביותר בארה"ב בעשור שחלף, 17%, נרשם ב-2002. הסקר, שנערך ביזמת הליגה נגד השמצה, מזהה קשר בין המצב הכלכלי הקשה בארה"ב לבין העליה באנטישמיות.

אייב פוקסמן, המנהל הארצי של הליגה, אמר בעקבות פרסום הנתונים: "זו עובדה מטרידה שעם כל ההתקדמות שנעשתה בארה"ב לקראת גיבושה של חברה סובלנית יותר, אמונות אנטישמיות מוסיפות עדיין ללפות כמו צבת חלק קטן, אך לא בלתי משמעותי, מאוכלוסיית ארה"ב".

"העובדה שנרשמה עליה משמעותית בעמדות אנטישמיות בשנתיים שחלפו מעוררת תהיות לגבי השפעתן של מגמות רחבות יותר בארה"ב - העדר ביטחון פיננסי, אי-ודאות חברתית, שחיקת האדיבות והנימוס ועליה ברמות הקיטוב - על העמדות כלפי היהודים", אמר פוקסמן.

הפרויקט, "סקר עמדות כלפי יהודים בארה"ב, 2011", נערך בין 13 ל-23 באוקטובר במדגם של 1754 נשאלים עם מרווח טעות של + - 2.8%.

אחד מהנתונים המטרידים ביותר בסקר מראה, שהבדותות העתיקות לגבי יהודים וכסף והכוח היהודי בעסקים מוסיפות להחזיק מעמד בתקופה של אבטלה גבוהה ואי-ודאות כלכלית: 19% מהאמריקנים מסכימים עם הקביעה ש"ליהודים יש יתר מדי כוח / השפעה על וול סטריט".

"הסטריאוטיפים של יהודים וכסף לא התפוגגו והעובדה שיותר ויתר אמריקנים מביעים הסכמה עם הצהרות כאלה מצביעה על כך שההאטה הכלכלית, יחד עם השינויים הדמוגרפיים בארה"ב, תורמת ליצירת תחושות אנטישמיות", אמר פוקסמן. "המעשיות האנטישמיות הוותיקות על הנאמנות היהודית, מות ישו והכוח היהודי נותרות חזקות".

מפתיעים במיוחד השיעורים הגבוהים של אמריקנים שהביעו הסכמה עם הצהרות שבהן נמתחה ביקורת קשה על יהודים. למשל:

- 14% הסכימו עם הקביעה ש"ליהודים כיום יש יותר מדי כוח בארה"ב" (13% ב-2009).

- 15% מסכימים ש"ליהודים יש נכונות רבה יותר לעסוק בנהלים מפוקפקים".

- 16% הסכימו, שאנשי עסקים יהודים כל כך חריפים עד שלאחרים אין סיכוי להתמודד מולם (13% ב-2009).

- 30% מאמינים ש"יהודים יותר נאמנים לישראל מאשר לאמריקה". נתון זה לא השתנה למעשה מאז שהליגה החלה לערוך את הסקר, ב-1964.

-כמעט מחצית מהנשאלים מאמינים, ש"יהודים נוטים לדבוק זה בזה יותר מאשר עם האמריקנים".

- 33% מאמינים שיהודים "תמיד אוהבים לעמוד בראש".

- 31% מהאמריקנים עדיין מוסיפים להאמין ש"יהודים אחראים למותו של ישו", מספר מפתיע בגודלו, לפי הערכת הליגה.

- 25% מהנשאלים מאמינים שיהודים "עדיין מדברים יותר מדי על מה שאירע להם בשואה". לפי הסקר, האמריקנים בעלי ההשכלה הרחבה ביותר משוחררים כמעט לחלוטין מדעות קדומות. ככל שהאמריקנים פחות משכילים כן גדל הסיכוי שיהיו להם דעות אנטישמיות. הסקר מצא, ש-22% מבעלי התשכה תיכונית הם בעלי השקפות אנטישמיות. שיעור זה יורד ל-13% בקרב אלה שלמדו במכללה אך לא סיימו אותה, ול-9% בקרב בעלי תואר ראשון.

לשחורים בארה"ב יש נטיה אנטישמית חזקה יותר מאשר האוכלוסיה הכללית בסקר. 29% מהם מחזיקים בדעות אנטשימיות חזקות בהשוואה ל-15% באוכלוסיה הכללית.

הסקר העלה כמה ממצאים חיוביים מבחינת היהודים: 79% מאמינים שליהודים יש אמונה חזקה באלוהים. 64% מאמינים שיהודים תרמו תרומה גדולה לחיים התרבותיים בארה"ב. 83% מאמינים מדגישים את החשיבות של חיי משפחה. (סוף)