ארה"ב: 80 אלף משרות חדשות נוספו בחודש אוקטובר

(עדכון) - שיעור האבטלה ירד ל-9% ■ הבעיה: קצב של 80 אלף משרות בחודש רק מדביק את גידול האוכלוסיה - ולא יכול לתמוך בהורדת שיעור האבטלה ■ בחודשים אוגוסט-ספטמבר נוספו 262 אלף משרות - יותר מההערכות הקודמות

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה"ב: 80 אלף משרות חדשות בלבד נוצרו בכלכלה הגדולה בעולם בחודש אוקטובר, בעוד שאנליסטים בשוק ציפו ליצירת 90 אלף משרות. שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 9% באוקטובר, לעומת 9.1% בספטמבר. הנתונים לחודשים אוגוסט-ספטמבר עודכנו מעלה.

התגובה המיידית בשווקים לנתוני התעסוקה הייתה דווקא חיובית, כאשר החוזים העתידיים על מדדי המניות החלו לעלות והתשואות על אגרות החוב הממשלתיות עלו גם כן, מה שמעיד על הסטת כספי המשקיעים לאפיקים מסוכנים יותר ויציאה מאפיקים סולידיים. החוזים על מדדי המניות בוול סטריט ירדו ב-0.5% לפני פרסום הנתונים ועברו לעליות של עד 0.2% לאחר פרסום הנתונים. עם זאת, כחצי שעה לאחר פרסום הנתונים שבו החוזים לרדת בשיעור של כ-0.5%.

הסיבה לתגובה החיובית המיידית בשוק היא עדכון מעלה של הנתונים בחודשים אוגוסט-ספטמבר. בחודש ספטמבר נוספו 158 אלף משרות בעוד שהנתונים הקודמים הצביעו על 103 אלף בלבד, ובחודש אוגוסט נוספו 104 אלף משרות בעוד שהנתונים הקודמים הצביעו על יצירת 57 אלף משרות בלבד.

בחזרה לנתוני אוקטובר: החברות במגזר הפרטי העסיקו אמנם 104 אלף עובדים חדשים, אולם הממשלה פיטרה 24 אלף עובדים וכך פחת המספר הכללי ל-80 אלף בסך הכל. השכר לפי שעה עלה ב-0.2% ושבוע העבודה נותר על 34.3 שעות בממוצע.

"אנחנו מתקדמים בקצב איטי", אמר לסוכנות בלומברג ג'ון סילביה, כלכלן בכיר בבנק וולס פרגו, בתגובה לנתונים. "הנתונים של היום תומכים בעלייה איטית של הצריכה הפרטית, שתשתפר לאורך זמן. הנתונים עקביים עם התחזיות להתאוששות כלכלית מתונה".

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, סבור כי נתוני התעסוקה של החודשיים האחרונים מצביעים על עצירת ההידרדרות בשוק העבודה האמריקני, אם כי להערכתו השוק ימשיך לדשדש בחודשים הקרובים וההתאוששות תהיה איטית.

"יש מספר סימנים חיוביים בדוח: מספר הבלתי מועסקים 27 שבועות לפחות ירד, ממצא המצביע על ירידה בגרעין הקשה של האבטלה; שיעור ההשתתפות בכוח העבודה חדל לרדת ומספר משקי הבית שהשכילו למצוא עבודה חלקית בלבד ירד ב-221 אלף", טוען מנחם. "הדוח הותיר רושם חיובי ברוב מרכיביו, אך אין בו די. ב-12 החודשים האחרונים עמדה תוספת המשרות הממוצעת החודשית על 125 אלף ונחוצות תוספות גבוהות בהרבה על מנת להוריד בעקביות את שיעור האבטלה".

צמיחה איטית

הבעיה הגדולה בשוק העבודה האמריקני כיום היא שתוספת של כ-80 אלף משרות בחודש רק מדביקה את גידול האוכלוסין הטבעי ומספיקה רק על מנת למנוע משיעור האבטלה לעלות, בוודאי שלא להורידו באופן מהותי לאורך זמן. על מנת לייצר ירידה בת-קיימא באבטלה, המשק הגדול בעולם זקוק לתוספת של 200 אלף משרות בחודש, לפחות. קצב זה כמעט ולא הושג ב-3 השנים האחרונות וזו הסיבה ששיעור האבטלה נותר באופן עיקש ברמה הגבוהה מ-9%.

ההערכה בארה"ב היא ששיעור האבטלה ימשיך להתנודד סביב ה-9% בחודשים הקרובים. גם התוכנית הגדולה של נשיא ארה"ב ברק אובמה לעידוד התעסוקה (בהיקף של 447 מיליארד דולר) תקועה בקונגרס, ונראה כי חסר לו כוח פוליטי להעבירה. למעשה, הסיבה היחידה ששיעור האבטלה ירדה בעשירית האחוז באוקטובר היא שפחות אמריקנים חיפשו עבודה בחודש שעבר, כלומר יותר אמריקנים נפלטו החוצה ממעגל התעסוקה והתייאשו מחיפוש עבודה.

למרות נתוני צמיחה מרשימים למדי ברבעון השלישי - 2.5% - הרבה מהמעסיקים מהססים לשכור עובדים חדשים לפני שיבחינו בדרישות צרכניות קשיחות, בייחוד אל מול הבעיות באירופה.

עדיין, כלכלנים חוששים כי הצריכה הפרטית שראינו בקיץ לא תחזיק מעמד. מצד אחד, הצרכנים בזבזו יותר ברבעון החולף למרות שחיקה בשכר. מאידך, הם השתמשו יותר בחסכונות על מנת להגדיל צריכה. אל מול שחיקה בשוק העבודה, גם מקורות אלה של חיסכון ידלדלו. רק שלשום הוריד הפדרל ריזרב את תחזיות הצמיחה במשק האמריקני לשנתיים הקרובות: 1.7% ב-2011, ו-2.5-2.9% ב-2012. בהקשר זה אמר יו"ר הפד בן ברננקי כי "הצמיחה הכלכלית צפויה להיות 'איטית באופן מתסכל'".

הפד מעריך ששיעור האבטלה יירד לרמה של 8.5%-8.7% בשנת 2012 ואז יירד בהדרגה ל-6.8%-7.7% עד שנת 2014. לשם ההשוואה, לפני פרוץ משבר הסאב-פריים ב-2007 עמדה האבטלה בארה"ב על פחות מ-5%.