מרקל: אף מדינה לא מוכנה להשקיע בקרן הסיוע בינתיים

קנצלרית גרמניה: "תהליך הדיונים טרם הסתיים. אין כמעט מדינות שהסכימו בינתיים לתרום את חלקן לקרן הסיוע האירופית. ישנן מספר מדינות שהביעו התעניינות" ■ איטליה סירבה לסיוע של קרן המטבע

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה היום (ו') כי מנהיגי מדינות ה-G20 טרם הגיעו להסכמה על מקורות המימון לקרן הסיוע הגדולה, שאמורה להיות ממונפת לסכום של טריליון אירו. מרקל הבהירה כי ה-G20 מחויב להשקיע בקרן האירופית, ה-EFSF, ומסרה כי ייתכן שקרן המטבע הבינלאומית וה-EFSF יעבדו יחדיו כדי לסייע למדינות אירופה, אך לא מסרה פרטים נוספים.

"בתקופה הקרובה נקיים דיונים עם מדינות החברות בקרן המטבע ונזמין אותן לתרום את חלקן ל-EFSF", מסרה מרקל. "תהליך הדיונים טרם הסתיים. אין כמעט מדינות שהסכימו בינתיים לתרום את חלקן לקרן הסיוע האירופית. ישנן מספר מדינות שהביעו התעניינות".

המתווה עליו דובר לפני פסגת ה-G20 הוא שמדינות החברות בקרן המטבע יסכימו להזרים כסף לקרן כדי שזו תנתב את הכספים לקרן הסיוע האירופית. כזכור, מינוף קרן הסיוע האירופית לטריליון אירו מרמה של 440 מיליארד אירו הינו נדבך מרכזי וחשוב מאוד בתוכנית הכוללת לפתרון המשבר. שתי הצלעות האחרות הן "תספורת" של 50% על החוב של יוון וחיזוק ההון העצמי של הבנקים באירופה ב-106 מיליארד אירו, כדי שיוכלו להתמודד עם המחיקות.

לא רק שישנו ספק באשר ליכולתם של הבנקים באירופה לגייס את הסכומים שהם נדרשים, השבוע טלטלה יוון את השווקים ברעיון לערוך משאל עם על תוכנית החילוץ, מה שעלול לטרפד אותה. היום הודיע שר האוצר היווני כי משאל העם בוטל. האירועים השבוע מדגישים עד כמה שברירית התוכנית האירופית לפתרון המשבר וכמה קשיים מלווים אותה.

השווקים הפיננסיים מגיבים בשלילה להודעת מרקל; שוקי המניות בוול סטריט ובאירופה יורדים ובמקביל תשואות האג"ח של מדינות עמוסות חובות באירופה ממשיכות לעלות, תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה עולה מעל 6.2%.