הגרף היומי: עכשיו זה רשמי - גוש האירו נכנס למיתון

מה יקרה לאג"ח של איטליה וספרד אם וכאשר גוש האירו ייכנס לתקופה של מיתון? ■ על פי הבלוג הפיננסי Bond Vigilantes, אנחנו עומדים לגלות זאת ממש בקרוב

למרות החשש הכבד מהיקף החובות של יוון (350 מיליארד אירו), הפאניקה האמיתית באירופה נובעת מאפשרות של "גלישת" משבר החובות לאיטליה וספרד. על רקע ההתפתחויות השליליות האחרונות ביבשת, התשואות על האג"ח הספרדיות והאיטלקיות חצו את רף ה-6.2% בשבוע החולף. ורבים תוהים: מה יקרה לאג"ח אלו אם וכאשר גוש האירו ייכנס לתקופה של מיתון?

לפי הבלוג הפיננסי Bond Vigilantes, "אנחנו עומדים לגלות את זה בדיוק". בבלוג מתייחסים לפרסום מדד מנהלי הרכש בגוש האירו בשבוע החולף, שהצביע "באופן וודאי על כך שגוש האירו נכנס רשמית לתקופה של מיתון" (ראו גרף).

מדד מנהלי הרכש עמד על רמה של 46.5 נקודות המצביע למעשה על התכווצות של 0.7% ברבעון השלישי של שנת 2011. בבלוג מסבירים כי הנתון שקול לצמיחה שנתית שלילית שנעה בטווח שבין 2.5-3%, ומזהירים כי בחתך מדינות - הנתונים השליליים והמדאיגים ביותר מגיעים מספרד, איטליה וצרפת.

מדד מנהלי הרכש אירופה / מתוך: אתר bondvigilantes
 מדד מנהלי הרכש אירופה / מתוך: אתר bondvigilantes

"משיחות שלי עם מודי'ס, נראה שהם מודאגים בעיקר מהדירוג של צרפת ויכולתה לעמוד ביעדיה התקציביים", כתב מייל רידל (Mike Riddell). רידל מסביר כי הורדת דירוג של צרפת, תפגע ביכולתה לגייס חובות בשוק האג"ח - ולפיכך עלולה "לדרדר אותה במידרון" לעבר מצב דומה לזה בו נמצאות היום איטליה וספרד.

מעבר לכך, מזהיר ריזל, פגיעה בדירוג הצרפתי המושלם ("AAA") תוביל בעקיפין להורדת הדירוג של מנגנון החילוץ האירופאי (EFSF), שמתבסס בין היתר על על הלוואות מצרפת. "הורדת הדירוג משמעותה שקרן החילוץ פשוט לא תעבוד", מסביר רידל, שטורח גם להזהיר כי הבאה בתור שתיפול היא איטליה: "בהתחשב בתשואות של 6.2% על האג"ח הממשלתיות וחוב של 1.9 טריליון דולר, לא ממש ברור איך היא תוכל לפרוע חובות בהיקף 300 מיליארד אירו בשנה הבאה", הוא מסכם.