כ-40% נכשלו בבחינת לשכת עורכי הדין: "הכשילו אותנו"

לפי מדגם של "מחשבות", שיעור הנכשלים בבחינת הלשכה הוא הגבוה בשנים האחרונות ■ אחד הנבחנים: "כל המטרה של המבחן שעברנו היא לסגור את שערי הכניסה למקצוע"

כ-40% מהמתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין בשבוע שעבר - נכשלו. הציון הממוצע עומד על 64, שהנו ציון נכשל בבחינה. מדובר בשיעור הכישלון הגבוה ביותר בשנים האחרונות - כך עולה מנתוני מדגם ראשוני שערכה חברת "מחשבות", שכלל כ-1,500 מתוך כ-1,600 הנבחנים ביום חמישי האחרון.

ניתוח שערכה "מחשבות" והשוואה בין הבחינות האחרונות, ובמיוחד הבחינות שנערכו במועדי מאי 2011 ובנובמבר 2011, מעלה כי מסתמנת מגמה של העלאת רמת הקושי באופן ניכר.

מתמחים רבים מתארגנים בקבוצות שונות בפייסבוק כדי "להגיע לחברי כנסת ולשנות את המצב האבסורדי, לפיו הלשכה אחראית על בחינות ההסמכה" - כלשון הודעותיהם. כן מתארגנים המתמחים להפגנה מול משרדי הלשכה בתל-אביב מחר בעקבות רמת הקושי של הבחינה האחרונה.

בסוף השבוע הגיעו ל"מחשבות" תלונות רבות מנבחנים, שטענו כי השאלות בבחינה נוסחו באופן בעייתי, היו שאלות על עניינים חריגים במיוחד, ולשאלות שונות כלל לא הייתה תשובה. הודעות דומות הציפו את הפורומים המשפטיים השונים, שם כתבו חלק מהנבחנים כי מדובר ב"ביזיון", "חרפה" ו"חוסר הגינות".

אחת התלונות המרכזיות הייתה כי ועדת הבחינות מטעם הלשכה, שאחראית על ניסוח הבחינה, התמקדה בשאלות בעניינים אזוטריים, או כפי שהמתמחים מכנים זאת: "הפינות של הפינות".

"אמנם הפתרון לשאלות נמצא בחומרי הלימוד של חברות ההכנה, אבל ברור שמישהו כאן ניסה להכשיל. גם גאונים לא יכולים לזכור את כל החריגים לחריגים בכל ענפי המשפט", טען אחד המתמחים שפנה ל"מחשבות".

"חוסר מקצועיות"

בנוסף, טענות רבות מופנות גם לטעויות משפטיות ול"חוסר מקצועיות" של ועדת הבחינות. במועד הבחינה הקודם, מאי 2011 - 10 שאלות מתוך 100 היו שגויות, והלשכה נאלצה לבטל או לקבל תשובות נוספות ל-8 מתוך 10 השאלות הללו.

"זה בלתי נתפס שבוועדת הבחינות לא יושבים מומחים מקצועיים בהכנת בחינות אמריקניות", כתב אחד הנבחנים בפורום משפטי, והוסיף כי "מדובר בוועדת בחינות שפועלת כמעט בהתנדבות, וכך גם נראית הבחינה".

המתמחים אף תוקפים את מה שהם מכנים "ניגוד העניינים" של הלשכה, כגוף שמצהיר שיש לסגור את שערי המקצוע - ובאותה נשימה הוא אמון על בחינות הלשכה והסמכת המתמחים.

"כל המטרה של המבחן שעברנו היא לסגור את שערי הכניסה למקצוע. לגרום למתמחים להתייאש ולוותר. זו הסיבה שהמבחן קשה ומכשיל בכוונה", כתב נבחן.

מתמחה אחר שלח ל"מחשבות" מכתב תלונה, בו ציין כי "אנחנו בוגרי משפטים, ונוודא שגם כאן יהיה צדק חברתי. יש לנו כוח לשנות, ואנו נדאג שייעשה צדק. לא ייתכן שהלשכה תחסום אותנו... זו פגיעה גסה בחופש העיסוק, והגיע הזמן שהכנסת תעשה כאן סדר".

לדברי יו"ר מחשבות, עו"ד מנשה כהן, "מדובר באחת הבחינות הקשות בשנים האחרונות, והתוצאות מדברות בעד עצמן. הסיבה לכך נעוצה בכמות גדולה יחסית של שאלות פינתיות, שהתמקדו בעניינים אזוטריים. בהינתן שהציון הממוצע בבחינות ההסמכה עד היום עומד על 69, דהיינו 4 נקודות בלבד מציון העובר - הרי ששינוי משמעותי בתמהיל השאלות או ברמת הקושי שלהן הוא קטלני עבור הנבחנים".

פנייה לכנסת

חלק מהנבחנים הודיעו כי בכוונתם לפנות לחברי כנסת שונים, ובמיוחד ליו"ר ועדת חוקה, ח"כ דוד רותם, שלאחר הבחינה הקודמת כינס דיון בוועדה על כך שהבחינה הייתה לא מידתית ולא שוויונית בהשוואה לבחינות ההסמכה הקודמות. בוועדה נדונו גם הטעויות הרבות בבחינה.

בימים אלה מקדמים מספר חברי כנסת הצעות חוק לשיפור איכות ההתמחות והפיקוח עליה ולהפרדת סמכויות בין לשכת עורכי הדין לבין משרד המשפטים. בין היתר, הצעת חוק, שמקדמים חברי הכנסת מירי רגב, רוברט טיבייב, יעקב אדרי ומגלי והבה, דורשת הפרדה בין הלשכה כאיגוד המקצועי לבין משרד המשפטים כגוף אחראי על איכות ההתמחות ועל בחינות ההסמכה בעריכת דין, כפי שהוא אחראי על יתר בחינות הרישוי, כגון ראיית חשבון, תיווך, שמאות וייעוץ מס. ח"כ רותם אף הצהיר בעבר כי הוא יפעל להפיכת הלשכה לגוף וולונטרי.

שתי הצעות חוק של חברי הכנסת זבולון אורלב ואורי אורבך דורשות הענקת חסינות למתמחים שמתלוננים על הפרת חוקי הלשכה או חוקי העבודה בידי עורכי הדין המאמנים אותם. כמו כן, הן אוסרות על החתמת מתמחה על חוזה לתנאים מקפחים במהלך התמחותו.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "בחינות ההתמחות מנוסחות על-ידי ועדת בחינות סטטוטורית המונה 9 חברים, בראשות שופטת של בית משפט מחוזי, ואין הלשכה מעורבת כלל בתהליך הכנת הבחינה. טענות מסוג זה אינן חדשות, והן עולות תדיר כמעט אחרי כל מועד בחינה. יש להמתין לקבלת תוצאות הבחינה בעוד כשבוע ימים".

בחינות הסמכה
 בחינות הסמכה