"וושינגטון פוסט": לאיראן יש כבר יכולת לייצר פצצה גרעינית

דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שיתפרסם השבוע, יקבע: בידי איראן היכולת לנקוט את הצעדים הקריטיים שדרושים לייצור נשק גרעיני; קיבלה סיוע מגורם זר

לפי מידע מודיעיני שנמסר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) בווינה, בידי ממשלת איראן כבר ישנה היכולת לנקוט את הצעדים שנדרשים לייצור לנשק גרעיני. האיראנים קיבלו עזרה ממדענים זרים, וזו איפשרה להם להתגבר על מכשולים טכניים משמעותיים בדרך להשגת המטרה. כך מדווח היום (ב') "וושינגטון פוסט" מפי דיפלומטיים מערביים ומומחים גרעיניים.

לדיפלומטים ולמומחים נמסר מידע על תכנו של דו"ח הסוכנות על הפעילות הגרעינית באיראן. הדו"ח צפוי להתפרסם השבוע וייתכן שאולי עוד היום.

מסמכים ונתונים אחרים שנמסרו לסוכנות חושפים פרטים חדשים על תרומתו של מדען סובייטי לשעבר, מומחה בייצור נשק, לפיתוח נשק גרעיני באיראן. מתברר שהוא לימד איראנים כיצד לייצר נפצים בעלי דרגת דיוק גבוהה, מהסוג שמשמש להצתתה של תגובת שרשרת גרעינית. הדיפלומטים והמומחים הגרעיניים אומרים, שטכנולוגיה מכרעת, עם זיקה למומחים בפקיסטאן וקוריאה הצפונית, סיעה אף היאלקדם את איראן אל סף יכולת גרעינית.

עם זאת, "ניו יורק טיימס" מציין, כי הסיבה לכך שלאיראנים נדרשו כ-20 שנה, עד עתה, כדי להעלות את הפרוייקט הגרעיני שלהם על פסי הצלחה, היא הונאה של עבדול קאדיר חאן, אבי הפצצה הגרעינית של פקיסטאן, שסייע לכאורה לאיראן, אך מסר לה את הצנטריפוגות הפגומות במתקנים הגרעיניים של ארצו.

הדיפלומטים, שמצוטטים ב"פוסט", אומרים כי המידע המודיעיני שזרם במשך כמה שנים לסוכנות לאנרגיה אטומית מחזק את החששות שאיראן הוסיפה לעבוד על מחקר לפיתוח נשק גרעיני גם אחרי 2003. קהיליית המודיעין האמריקנית האמינה, שמנהיגי איראן הפסיקו את כל העבודות על פיתוח נשק גרעיני אחרי שנה זו, בתגובה על לחצים בינלאומיים ופנימיים.

"התכנית הגרעינית האיראנית מעולם לא פסקה", אמר דייוויד אולברייט, לשעבר בצוות IAEA.