ליגת העל? בקרוב ליגת הוותיקים

קיפניס בכורסה: רק 21% מהצופים ב"משחק המרכזי" בערוץ 1 הם צעירים בגילאים 4-21; המסקנה? תוך כמה שנים תוכל ההתאחדות למכור את הזכויות של הליגה בפרויקטים של הדיור המוגן

1. מכבי ת"א מול בית"ר ירושלים, המשחק שפעם מדינה שלמה היתה עוצרת את נשימתה כשהיה מתקיים, וששודר אמש (ב') בערוץ 1, הוא סיבה מצוינת להפנות מבט אל כמה נתונים על שידורי ליגת העל בכדורגל בערוץ הראשון שפורסמו כאן ב"גלובס" בשבוע שעבר: הרייטינג הממוצע למשחק העונה עומד סביב ה-8%. כשהנתון הזה מושג בעיקר בזכות משחקים "גדולים" שמשפיעים על הממוצע (הנצפה ביותר עד כה היה המשחק בין מכבי ת"א למכבי חיפה עם רייטינג של 12.5%).

הרייטינג הזה לא מעודד (למרות שקשה לבוא בטענות לטלוויזיה בליגה שבה משחק התחתית בין ראשון לציון להפועל חיפה הביא למגרש כ-500 צופים, וכשמשחק הצמרת בין רמת השרון להפועל עכו השיג שיא שלילי של 300 צופים בלבד), אבל הוא מדכא אפילו יותר כשמפלחים את הצופים על-פי חתך הגילאים: 31% מהצופים הם בני 55 ומעלה, כש-18% הם בני 65. ילדים, בני נוער וחיילים, בגילאי 4-21 שנים, מהווים רק 21% מהצופים. אמנם יותר צופים צעירים מגיעים לערוץ 1 בימים של משחקי כדורגל, אבל גם ככה מדובר במעט מאוד אוכלוסייה צעירה כשמדובר בשידור ישיר של משחק כדורגל (וכשמביאים בחשבון שהמשחקים שהחלו בשלהי אוגוסט שודרו בעיקר בתקופת החופש הגדול והחגים, מבינים שאפילו הנתון הזה קצת גבוה: בימים שבהם מתקיימים לימודים, יש פחות סיכוי שהורים ירשו לילדים לצפות במשחק שמסתיים בשעה 22:45).

מה באשר לגילאי הביניים של 25-54, קהל היעד הרלוונטי יותר (בערוצים מסחריים שמתפרנסים מפרסום)? כאן נמצאים 49 האחוזים הנותרים. יותר משמדובר בבשורה לא טובה לערוץ האגרה, מדובר בבשורה רעה במיוחד למי שהכדורגל הישראלי יקר לליבו: עם כמות דלה כזאת של צופים צעירים, לא צפוי עתיד מזהיר למוצר הזה. הנתון היחיד שיכול לעודד מעט, הוא שיעור הנשים שצופות במשחקים, כ-27%, אולם קשה לדעת כמה מתוך הצופות הן קשישות שמנמנות להן בשלווה מול הטלוויזיה הפתוחה בחדר הטלוויזיה שבפרויקט הדיור המוגן.

2. אם למישהו היה עדיין ספק באשר לכך שמאמצי השיווק של מועדוני העל באירופה מכוונים לשווקים החדשים, הרי שהמשחק בין ריאל מדריד לאוסאסונה שנערך ביום א', סיפק לכך הוכחה ניצחת. לפי החלטת ה"לה ליגה" הספרדית, משוחק מתחילת העונה הנוכחית משחק אחד בכל מחזור ביום א', בשעה 12:00 בצהריים שעון ספרד, שהן שעות אחר הצהריים והערב במזרח אסיה. מה הופך דווקא את המשחק של יום א' למיוחד כל כך? העובדה שלראשונה העונה הופיעה בו אחת משתי הקבוצות הגדולות של חצי האי האיברי: ריאל מדריד וברצלונה.

ריאל מדריד היא נקודה טובה להביט דרכה בתופעה החדשה: הרעיון לקיום משחקי יום א' בצהריים, שייך לנשיאה פלורנטינו פרז שביקש לחזק את מעמדה של קבוצתו בשווקים המתעוררים של מזרח אסיה, ובראשם סין. הנימוק הרשמי של פרז להקדמת המשחקים, הוא קידומה של הליגה הספרדית בשווקי המזרח, אלא שלא בטוח שמי שייהנו מכך יהיו מאיורקה, סוסיאדד, בילבאו, ולנסיה ואתלטיקו מדריד, כי כאשר מדברים על הליגה הספרדית מדברים בעיקר על שתי קבוצות. מה שהדאיג את פרז הייתה הפופולאריות העצומה של הפרמיירליג האנגלית בשווקים הללו, פופולאריות שמצליחה להסביר איך למרות הסגל הלא נוצץ (בלשון המעטה), הופך כל מסע משחקי ידידות של מנצ'סטר יונייטד ואפילו של ליברפול למרגש בהרבה למקומיים מזה של ריאל מדריד וברצלונה. לטענת פרז, העובדה שהאנגלים משחקים בשעות מוקדמות בימי שבת וראשון, בעוד הספרדים נוהגים לשחק בלילה (22:00 בספרד, לפנות בוקר בסין), נותנת יתרון בעניין השיווקי לאנגלים.

כמו כל החלטה בכדורגל הספרדי, נאלצו המועדונים הקטנים להתיישר לפי מה שטוב לשתי הגדולות. אולם בנושא הזה מעניינת דווקא עמדתה של ברצלונה, שנשיאה סנדרו רוסל הביע התנגדות למהלך אך הודיע שישתף איתו פעולה "כיוון שמדובר בהחלטה של הליגה". לצביעות של רוסל אין גבול: הקטאלונים מעוניינים לא פחות מהבלאנקוס בשינוי, אבל העובדה שמרבית אוהדי הכדורגל בספרד מתנגדים לו, גורמת לו להיראות כמי שהמהלך נכפה עליו. ואולי מדובר בהבדל עקרוני בין שני המועדונים: רוסל הקטאלוני מבקש לשאת חן בעיני אוהדי קבוצתו, פרז מבקש לחנך אותם - עיתון החצר שלו, ה"מארקה", טען בבוקר יום א' בכותרת ראשית, כי תושבי הבירה ישנו את סדר היום שלהם ויקדימו את הביקור באצטדיון הברנבאו לביקור בכנסיה. האמנם? לפחות במקרה של מדריד, התוצאות ברורות: הצגת המשחק כאירוע היסטורי גרמה לכרטיסים להיחטף למרות היריבה הלא אטרקטיבית, ובקרוב מאוד (שבועות בודדים) תערוך גם ברצלונה את הופעת הבכורה שלה בשעת המשחק החדשה.

הנקודה הישראלית היא קצת פחות מעודדת: ערוץ הספורט מתייחס לשידורי הליגה הספרדית (ואל ליגת האלופות) כעוגן מרכזי בשידוריו. כל עוד המשחק האטרקטיבי ביותר שהתקיים בשעה המוקדמת היה הדרבי הבאסקי או משחק של דודו אוואט, לא נרשמה חרדה בקרב קברניטי הערוץ. אולם מעבר של שתי הגדולות למשחקים בשעות הצהרים, ביום שאינו יום שבתון בישראל, עלולה לפגוע בערוץ. עיתונאי הספורט הוותיק נדב יעקבי, שנחשב למומחה של ערוץ הספורט לכדורגל הספרדי, טוען שהחזון האפוקליפטי הזה עדיין רחוק, אולם אפשר שלא ירחק היום ואפילו ה"קלאסיקו" עלול למצוא את עצמו משלם בשעת השידור תמורת כרטיס הכניסה לשוק הסיני.