החגיגה מסתיימת: הרכבת הקלה בירושלים תגבה תשלום

משרד התחבורה הודיע כי החל מדצמבר יעמוד מחיר הנסיעה על 6.4 שקלים, זהה למחיר הנסיעה באוטובוס

עידן הנסיעות בחינם ברכבת הקלה בירושלים מגיע לסיומו. משרד התחבורה הודיע כי החל מדצמבר יעמוד מחיר הנסיעה על 6.4 שקלים, זהה למחיר הנסיעה באוטובוס. בדומה לאוטובוס, גם ברכבת הקלה יאפשר כרטיס הנסיעה מעבר חופשי ברכבת שמפעילה סיטי פס ובקווי אגד במשך 90 דקות. ההחלטה לגבות תשלום מנוסעי הרכבת הקלה לאחר למעלה משלושה חודשים נובעת מהסכם הבוררות בין הזכיינית סיטי פס לבין משרדי התחבורה והאוצר באמצעות עוה"ד בועז אוקון ודב וייסגלס.

ההיתר לגבות כספים הגיע לאחר שמשרד התחבורה שיטח את מבנה תעריפי הנסיעה, ובדומה לגוש דן, יחיל תעריף אחיד לנסיעה גם במבשרת ציון, מעלה אדומים וגבעת זאב. סוגיות נוספות נגעו לאופן הסבסוד וחלוקת הפדיון עם אגד, בשל הנסיעה החופשית. לטענת סיטי פס, הגבייה תתאפשר הודות להודעת משרד התחבורה על תקינות מערכת הכרטוס, לאחר שעד כה ספגו בעלי מניותיה 70%-80% מעלויות התפעול השוטפות של הרכבת.

תעריף הנסיעה האחיד יגזור את ביטולו של כרטיס החופשי-חודשי המרחבי והיקר יותר, כך שכלל אזוריו יכללו בתעריף אחיד של 227 שקלים. עם זאת, חשוב לזכור כי בינואר צפויים להתעדכן תעריפי התחבורה הציבורית בכלל הארץ בשל ההצמדה החצי-שנתית למדד המחירים לצרכן.

עם זאת, הבוררות בין המדינה לסיטי פס טרם הגיעה לסיומה בסוגיות אחרות, ובראשן מענק ההקמה המדורג (שהזכיינית טוענת כי היא זכאית ל-330 מיליון שקל מתוכו) ובטיחות הפעלת הרכבת הקלה שעדיין אינה עומדת לשביעות רצונה של המדינה.

לכשתפעיל סיטי פס את הרכבת הקלה בצורה מסחרית מלאה (21 רכבות בתדירות של אחת לחמש דקות, במקום 14 רכבות בתדירות של אחת ל-12 דקות כיום) אמורה סיטי פס לקבל כ-150 מיליון שקל נוספים. ואולם, ההיתר להגדלת התדירות טרם ניתן העובדה כי טרם הושלמה עבודת התעדוף ברמזורים, ובשל העובדה כי רכבות עדיין "נעלמות" ממסכי הבקרה. בשבוע הבא צפויים נציגי ISA, החברה הגרמנית המייעצת למשרד התחבורה בנושא, לבקר בארץ ולבדוק את מוכנותה של הרכבת שוב.