מאז ה"מרמרה": הסיוע הטורקי לחמאס בעזה גדל פי 24

בעזה נהנו מאז ומעולם מסיוע טורקי, אך מאז החרפת היחסים בין ירושלים ואנקרה בשנתיים האחרונות, הפכו טורקיה וארדואן למובילים במימון הפעילות ברצועת עזה

כך מעמיקה טורקיה את הקשר עם עזה: כלל לא בטוח אם ומתי ישוקמו היחסים בין ישראל לטורקיה, אך בזמן שבירושלים מחפשים את הנוסחה שתביא לשיקום היחסים בין הצדדים - מהדקת אנקרה בהדרגתיות את היאחזותה ברצועת עזה.

שנה וחצי לאחר תקרית ה"מרמרה", הפכה טורקיה לאחת המובילות בתכניות הסיוע וההשקעה ברצועה, וממשיכה להצהיר כי המדיניות הזו תימשך - בטח ובטח כל עוד המצור מוטל על רצועת עזה.

בישראל, כפי שכבר דווח, מצביעים על השינוי החד במדיניות הטורקית מאז מבצע "עופרת יצוקה". התבטאויות של ארדואן נגד ישראל אפשר למצוא עוד קודם לכן, אך גם באנקרה אומרים כי התגובה לירי הרקטות לעבר יישובי הדרום בדצמבר 2008 שינתה משמעותית את המדיניות הטורקית כלפי ישראל.

תקרית ה"מרמרה", שהעמיקה מחד את המשבר בין ישראל לטורקיה, חיזקה מאידך את הקשר בין אנקרה לעזה. ארדואן הפך אותה ל"פרוייקט אישי", ומצהיר מעל כל במה כי יש לעשות הכל על מנת להסיר מעליה את המצור.

בישראל טענו כי אחת הסיבות בגינן הוחלט שלא להתנצל בפני הטורקים על תקרית המשט, הייתה הקשר המתחזק בין ארדואן לשלטון החמאס, קשר שלא נראה שייחלש ברוח "האביב הערבי". די להסתפק בהצהרתו מעוררת המחלוקת של ארדואן מחודש מאי האחרון, לפיה "החמאס אינו ארגון טרור, כי אם תנועת התנגדות פוליטית שמנסה להגן על אדמתה מפני הכיבוש".

והתוצאות ניכרות בשטח. מנתונים שפורסמו לאחרונה ברשת "אל-ג'זירה" עולה, כי תקציב הסיוע הטורקי לרצועת עזה זינק בצורה חסרת תקדים בהשוואה לתקופה שלפני תקרית ה"מרמרה". על פי הנתונים, לפני שנת 2010 נהגו ממשלות טורקיה להעביר כספי סיוע לרצועה בסכומים הנאמדים בכשני מיליון דולרים, אולם בשנתיים האחרונות זינק הסיוע הטורקי לעזה לסכום של 48 מיליון דולרים.

הכספים מגיעים לא רק ממשלת טורקיה עצמה, כי אם גם מארגוני סיוע טורקיים וארגונים הומניטריים בהם "נכלל" גם ארגון ה-IHH, שאנשיו החמושים באלות המתינו על סיפון ה"מרמרה" לאנשי השיייטת שהשתלשלו ממסוקי צה"ל בניסיון להשתלט על הספינה.

אחד הפרוייקטים המרכזיים בהם משקיעה טורקיה בימים אלו בעזה הוא "בית החולים הטורקי-פלסטיני", שלהקמתו תורמת טורקיה 34 מיליון דולרים. מדינות נוספות - ובהן מצרים, תורמות אף הן להקמת הפרוייקט, ש"נבנה על חורבותיו של אחד היישובים הישראליים שפונו בתהליך ההתנתקות", על פי הדיווחים.