ועדת הכספים של הכנסת דנה בהפרטת התעשייה הצבאית

התעשייה הצבאית מבקשת מהמדינה שוב הלוואה כדי לשלם משכורות לעובדים ■ וועדת הכספים מינתה צוות שילווה את הדיונים על ההפרטה

ועדת הכספים של הכנסת מתכוונת לעקוב אחר ההליכים להפרטת התעשייה הצבאית (תעש): היום (ג') דנה הוועדה במצבה של החברה הביטחונית-ממשלתית על רקע הימשכות הדיונים בין משרד האוצר, נציגות העובדים וההסתדרות על הפרטתה וקשייה התכופים לשלם שכר לעובדים. בתום הדיון קבע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני על הקמת צוות של חברי כנסת שיפעל לקידום מתווה להשגת פתרון למשבר הממושך בתעש. בראש הצוות יעמוד ח"כ שי חרמש (קדימה).

הדיון בוועדת הכספים התקיים לבקשת ח"כ חרמש וח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי, בעקבות הפניות התכופות, כמעט מדי חודש, על וועדת הכספים כדי לאשר תשלום שכר לעובדי החברה באמצעות הלוואות מהמדינה: "כיצד בכל פעם מחדש מעמידים הלוואות לתעש כשיודעים שהכסף לא יוחזר", אמר היום ח"כ אריאל. "הרי יש לתעש חוב עתק של יותר ממיליארד ורבע שקל והדבר אינו מתקבל על הדעת". הוא השווה את תעש עם שאר החברות הביטחוניות בארץ ואמר כי חרף המיתון העולמי, הן מגדילות את מכירותיהן וקולטות עובדים נוספים: "מדוע בתעש זה לא עובד? אם נקיים תכנית הבראה מסודרת לחברה, היא תוכל להמריא. אם לא יתחולל בה שינוי משמעותי - היא תלך במסלול של אגרקסקו", אמר.

גם ח"כ חרמש קרא להעמיד סיוע לחברה ואמר: "אם משרד האוצר סבור שצריך לסייע לה, מדוע אנחנו פועלים על בסיס של הלוואות מזדמנות, שניתנות כל חודש בדקה ה-90? אם המטרה היא לסייע לה, הרי שבטווח הקצר יש להעמיד למענה הלוואה גדולה, של יותר מ- 250-300 מיליון שקל, שתאפשר לה לשלם משכורות לכמה חודשים".

גם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' התגייסה למען החברה ואמרה כי שכרם של עובדיה מגיע להם כדין וטענה כי המשבר נובע מהכוונה להפריט אותה "תוך ייבוש העובדים בנעשה בכוונת מכוון להזחיל אותם עד שיאמרו 'רוצה אני' הפרטה. ההחלטה להפריט התקבלה משום שיש לחברה קרקעות ששוות הון עתק ומישהו כבר מתכנן 'לעשות את הבוכטה' אז שלא יספרו סיפורים. כשמכרו קרקעות של תעש לסמי קצב, הוא החזיר לעצמו בתוך חצי שנה את ההשקעה".

בדיון השתתפה יו"ר החברה, עו"ד ניצה פזונר ואמרה כי קידום ההפרטה מצוי בראש סדר העדיפויות של החברה. בחברה אומרים כי כבר יש הסכמות על פרישת 950 עובדים, הליך שיקטין את הוצאות השכר השוטפות השנתיות שלה בכ- 220 מיליון שקל. זאת בעוד שהוויכוח שמעכב את יישום ההפרטה בשל מחלוקת על רשת הביטחון של העובדים- הוא על כ- 200 מיליון שקל בלבד: "זה גובל באבסורד", אמר היום גורם המקורב לחברה. מחר (ד') תובא לוועדת הכספים בקשה נוספת של החברה, לקבלת הלוואה מהמדינה שתאפשר את תשלום משכורות אוקטובר לעובדים.

בוועד העובדים של תעש בירכו היום על החלטת ועדת הכספים: "מוטב שזעקת העובדים לא רק תישמע, וזו העת לתבוע ממשרד הביטחון ומשרד האוצר, שהם בעלי המניות של החברה, לשלם לאלתר את שכרם של העובדים ולהבטיח משכורתם השוטפת גם בתקופת המו"מ כך שהם לא ישתמשו בזה ככלי להצליף בו".

עוד נמסר מוועדת העובדים, כי אם יחולו שיבושים בהעברת המשכורות, יישקלו מהלכי מחאה שכוללים השבתה ועיצומים.