קיצוצים במערכת הביטחון

צה"ל מתנגד לקיצוצים? תראו מה הוא עושה לקנים של הרובים

כשרובי האם-16 הראשונים יצאו מפס הייצור של מפעל קולט בהארטפורד שבקונטיקט ארה"ב ונמסרו לחיילי הרגלים האמריקנים שלחמו בווייטנאם, הם היו הכלים הרלוונטיים ביותר למערכה: ברי כושר דיוק עם טווח יעיל ארוך יחסית וארוכים מספיק כדי לסייע ללוחם לפלס דרך במעבה ג'ונגלים.

המלחמה נגמרה, הנשק נשאר והגיע בהמשך גם לצה"ל. ההפעלה הפשוטה והאמינות שימשו לו מליצי יושר שקטים אך טובים. כל-כך טובים, שהחיילים כל הזמן מתחלפים אך הרובים נשארים - עם הקיצורים ההכרחיים.

המלחמה השתנתה והיא כבר לא מתנהלת בירי מנשק קל למרחקים וקנה ארוך אינו משמש לסילוק זרדים וענפים שמפריעים את דרכם של לוחמים. למרות זאת, הצבאות לא ממהרים להחליף את הסוסים המנצחים. יותר מ-50 שנה אחרי שחלוצי רובי האם-16 ירו את כדורי ה-5.56 מ"מ הראשונים שלהם, הרובים עדיין נישאים בהצלב צה"לי ישראלי.

לוחמה בשטח בנוי

בשנתיים האחרונות גייס צה"ל לשורותיו לא פחות מ-140 אלף רובים כאלה, מעודפי הצבא האמריקני, שהגיעו הנה בתצורה ארוכה, מאוד לא נוחה לחיילים ובעיקר לא מעודכנת. בעידן שבו דורשים מהצבא להתייעל, מפקדת זרוע היבשה (מז"י) החליטה לא לקנות רובים חדשים ומקוצרים. הרובים הועברו למרכז השיקום והאחזקה של הצבא (מש"א) שבתל-השומר שם קיצרו וחתכו את הקנים, כך שיתאימו בין השאר ללוחמה בשטחים בנויים ולפריקה מתוך כלי רכב.

קצין בכיר באגף הטכנולוגיות והלוגיסטיקה של צה"ל - שבין מגוון תפקידיו ההכרחיים אחראי על הכנת מלאי הנשק למלחמה - אמון גם על קיצור הרובים: "המטרה היא", אומר הקצין, "שבסופו של התהליך כל רובי האם-16 של צה"ל יהיו מקוצרים".

הקצין מכיר את האמת מלפני ומלפנים ומודה שרובה ארוך מדויק יותר, אך מכיר גם את זירת הלחימה העדכנית: "ברור שנשק ארוך טוב יותר: הוא פוגע מדויק יותר ומטווח ארוך יותר ובעולם החי"ר הרובה המקוצר נחשב לפחות טוב - אך הוא יותר רלוונטי. הלחימה החדשה הפחיתה את הצורך בקלעות מעולה. הקיצור של האם-16 מסמל את התאמת הכוחות לשינוי שדה הלחימה", אמר.

רובה התבור, מתוצרת IWI הישראלית שצה"ל מצייד בו חלק ממערך החי"ר, בנוי אחרת, מתוך הבנת הצורך בנשק מקוצר. "התבור למשל", מסביר הקצין מאט"ל, "נראה קצר קנה אך למעשה אורך הקנה שלו כאורכו של קנה אם-16 ארוך. ההנדסה שמסביבו מאפשרת גם יכולת דיוק טובה וגם רמת תפעול נוחה, שהלוחם מוצא באם-16 המקוצר".

לא פוגעים בביצועים

קצינים בצה"ל מבטיחים שהקיצורים השיטתיים שעוברים הרובים במש"א, לא פוגעים בביצועים ונשבעים שללוחמים לא צפויה צרה בגזרת הבטיחות: "הכול נעשה בפיקוח ועובר ניסויים מהמחמירים ביותר", מבטיח אחד הקצינים.

המפקדים מבטיחים שבסופו של תהליך כל רובי האם-16 הארוכים שמוחזקים בנשקיות הצבאיות, יקוצצו ויהפכו למקוצרים, בקצב של בין 10 ל-12 אלף כלים בשנה.

לצד גאולת הטירון העתידי מעול הרובה שממדיו מזכירים מטאטא, קציני הצבא מדווחים גם על חיסכון צפוי של 15 מיליון שקל בחמש שנים, טופחים לעצמם על השכם ומסבירים שאם לא היו מוצאים את הנוסחה לקצר את הרובים - מישהו היה צריך לקנות אותם היישר מפס הייצור של קולט האמריקנית.