שאמה-הכהן: "יש להבטיח שתופעת עובדי הקבלן תעלם"

בדיון בועדת הכלכלה אודות אופי ההעסקה של עובדי הקבלן, קרא יו"ר הוועדה לאוצר להכין תוכנית להשוואת תנאי כל העובדים במשק ■ עמיר פרץ בירך את ההסתדרות על השביתה

לנוכח המשבר במשק בין האוצר להסתדרות, על רקע העסקת עובדי הקבלן, זימן היום(ג') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דיון דחוף שעסק בהשלכות הכלכליות של אופי ההעסקה האמור על המשק.

"כולנו ערים לוויכוח הציבורי וסכסוך העבודה עליו הכריז יו"ר ההסתדרות עופר עיני, וראינו גם את שר האוצר יובל שטייניץ שמזהיר מקלקול כלכלי, אבל ברור לנו שזה מצב רע שמכתים את כולנו", אמר שאמה-הכהן בפתיחת הדיון.

יו"ר ההסתדרות לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי יש לברך את ההסתדרות על היוזמה לפתוח בשביתה, וציין לשבח גם את הסטודנטים, שלדבריו "שמו בנושא עובדות הניקיון מראה בפני האקדמיה, שמטיפה לפלורליזם ושמירת זכויות עד שזה מגיע לכיס שלה". פרץ העריך כי המפתח לפתרון הוא בהסכמים קיבוציים לצד חקיקת מגן.

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, אמר כי "לא סביר שאחרי שיעור באתיקה נכנסת לחדר עובדת שחוששת על מקום עבודתה". הוא המחיש את הפער בין הצדדים כשציין כי ראש אגף התקציבים באוצר אמר בבית הדין לעבודה כי אחד הפרויקטים שהוא הכי מתגאה בו הוא של קרן קרב - להעסקת מורים בצורה לא ישירה.

שאמה-הכהן העלה במהלך הדיון הצעה לפיה עובדי הקבלן, כגון שומרים, יהפכו לעובדי הארגונים בעוד חברות הקבלן ימשיכו לספק את השירותים הלוגיסטיים, כמו הכשרה, ציוד וכדומה. "אם אתם לא מנצלים את העובדים אתם צריכים להיות אדישים להצעה", אמר היו"ר לנציגי חברות הקבלן.

שאמה-הכהן סיכם ואמר כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר להכין תוכנית לאומית, גם אם תהיה מדורגת, ובלבד שתבטיח שתוך מספר שנים תופעת עובדי הקבלן תעלם מהעולם ותבטיח התקדמות משמעותית לעבר המטרה עד שיושוו התנאים של העובדים במשק. בניגוד לפעילויות הקודמות של ההסתדרות, זהו מאבק אמיתי וגם אם למישהו יש רווחים פוליטיים אחרים זה לא עניינינו. הלכתם למהלך נכון אנחנו מגבים אתכם".