פסגות בסקירה מיוחדת: האם איטליה בדרך לפשיטת רגל?

אורי גרינפלד מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: ה-ECB יגדיל באופן משמעותי את התערבותו בשווקים וירכוש אג"ח איטלקי בהיקפים גדולים יותר, עכשיו כבר אין ברירה

התשואה על אג"ח איטלקיות ל-10 שנים (ולמעשה לכל טווח מעל שנה) זינקה היום (ד') והגיעה לרמת ה-7%, רמה בה השווקים מעריכים שהממשלה לא תוכל לגייס בשווקים ותאלץ לפנות לקרן הסיוע, בה אין כרגע מספיק כסף.

אורי גרינפלד מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, מציין במייל פנימי שנשלח ללקוחות בית ההשקעות כי עליית התשואות באיטליה לא רק שמקשה עליהם לגלגל את החוב לטווח הארוך אלא מונעת גם את האפשרות לגלגל את החוב לטווחים קצרים. התשואה לשנה עלתה מ-2.5% ל-6.6% תוך שלושה חודשים.

האם זה סופו של הסיפור? האם איטליה בדרך לפשיטת רגל, המערכת הפיננסית לקריסה והכלכלה העולמית למיתון עמוק? יכול להיות שכן, אומר גרינפלד, אבל יכול גם להיות שלא, זה מאוד תלוי במקבלי ההחלטות באירופה. "הפדיון הגדול הבא של איטליה, אותו תצטרך לגלגל, הוא בפברואר 2012. עד אז צריכה איטליה כמובן גם לגייס הון לתחזוק הגרעון אבל מדובר על כסף קטן יחסית".

להערכת גרינפלד, ה-ECB יודיע בקרוב כי הוא מגדיל באופן משמעותי את התערבותו בשווקים ורוכש אג"ח איטלקי בהיקפים גדולים יותר. מדובר למעשה בהדפסת כסף, צעד לו התנגדו ה-ECB וגרמניה עד כה אבל עכשיו כבר אין ברירה.

כמו כן ע"פ התבטאות של סרקוזי מאתמול הגדלת קרן הסיוע לטריליון אירו תתבצע עד סוף החודש. נכון שסרקוזי אמר הרבה דברים לאחרונה ולא כולם התממשו אבל הגב לחוץ חזק מאוד אל הקיר וסרקוזי יאלץ לעמוד במילתו או לראות את המערכת הפיננסית במדינתו עומדת על סף פשיטת רגל.

"רמת הסיכון בשווקים עלתה מדרגה נוספת אך אנו ממשיכים להעריך כי מקבלי ההחלטות יעשו ככל שביכולתם לפעול למניעת משבר פיננסי. גם אם אנחנו צודקים, השווקים ימשיכו להיות מאוד עצבניים ותנודתיים בזמן הקרוב. אם אנחנו טועים, המשבר הפיננסי יהיה גלובאלי ויסחוב את הכלכלה העולמית למיתון חוזר", מציין גרינפלד.