הבית הלבן: לאובמה "יחסי עבודה קרובים עם נתניהו"

במאמץ להסביר את תקרית "נתניהו שקרן", אומר בכיר במועצה לביטחון לאומי: "נשיא ארה"ב וראש הממשלה מדברים לעיתים קרובות" ■ המועמד הרפובליקני המוביל, רומני: "כאשר המדינה היהודית כה מבודדת ונתונה לאיום, אי אפשר שיהיה לנו נשיא שרוחש בוז ליחסינו המיוחדים עם ישראל"

השיחה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לעמיתו הצרפתי, ניקולא סרקוזי, בשבוע שעבר, שבה השתלחו השניים בראש הממשלה, בנימין נתניהו, והביעו שאט נפש מאישיותו, אינה מרפה מהבית הלבן. גינוי רודף גינוי. אתמול הצטרפו פוליטיקאים רפובליקניים למקהלת המגנים, ואחריהם השמיע קולו אייב פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, המקושר היטב עם הממשל.

"אני נעצב לליבי ומאוכזב עמוקות מחילופי הדברים הבלתי נשיאותים בעליל בין סרקוזי לאובמה", אומר פוקסמן. "תגובת אובמה לדברי סרקוזי מרמזת שהוא מסכים עם ההתבטאות סרקוזי (שנתניהו שקרן)".

וכך, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, אמש (ד'), שהוקדשה לביקור המתוכנן של אובמה באוסטרליה, אינדונזיה והאוואי, נאלץ בן רודז, סגן היועץ לביטחון לאומי לתקשורת אסטרטגית, להקדיש דקות יקרות לאותה שיחה, שדלפה לחדר העיתונות בוועידת G-20 בפאריס באמצעות מקרופון פתוח שהיה אמור להיות סגור. כמו דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, יום קודם לכן, סירב רודז להתייחס לעצם השיחה, אך הוא הפליג בשבחי יחסו החם של אובמה לישראל ויחסיו הטובים עם נתניהו.

"אובמה ונתניהו מדברים לעיתים קרובות"

"בראש ובראשונה, כמו ג'יי לפניי, אינני חושב שאנו עומדים לרדת לפרטי אותה שיחה", אמר רודז, במה שאפשר לפרש כהודאה עקיפה בנכונות הציטוטים מחילופי הדברים הנשיאותיים. "אך חשוב לציין שבמהלך כל ועידת G-20, כאשר דנו במשבר הכלכלי הלוחצני, הנשיא אישית דיבר עם מנהיגים זרים והביע את דעתו שהוא מתנגד להצטרפות הפלסטינים לגופים של או"ם. הוא אישית נתן ביטוי לדעותיו בסוגיה זו, לא רק באזני סרקוזי אלא גם באזני מנהיגים אחרים, ואמר שהמאמצים הפוליטיים של הפלסטינים באו"ם... אינם מועילים. לכן, אני חושב שהעובדה שאובמה דיבר עם מנהיגי ה-G-20 על הבעיה הפלסטינית בעיצומם של הדיונים הדחופים על המשבר הכלכלי מצביעה על מחויבותו לביטחון ישראל".

"ככל שזה שנוגע לישראל, לאובמה יש יחסי עבודה קרובים עם נתניהו", הוסיף רודס. "הם מדברים לעיתים קרובות. אני חושב שאובמה בילה יותר זמן עם נתניהו בשיחות בארבע עיניים מאשר עם כל מנהיג אחר שהוא נפגש עמו. זה נובע מהעובדה שלישראל ולארה"ב יש יחסים ביטחוניים עמוקים, במקביל ליחסים שמבוססים על ערכים".

הוא הדגיש, שלמעשים יש משמעות רבה יותר מאשר לדיבורים: אובמה העלה את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב לרמות חסרות תקדים. פעם אחר פעם הוא יצא נגד המאמצים לשלול לגיטימציה מישראל, בין אם מדובר בדו"ח גולדסטון, המשט, וכמובן, באחרונה, מאמצי הפלסטינים באו"ם, שנועדו לעקוף את המו"מ עם ישראל. "הרקורד שלנו מראה בבירור את מחויבותו של הנשיא אובמה לישראל", הדגיש רודז.

במגעים על "נושאים בוערים"

- שאלה: אני מבין שאתה לא רוצה לדבר על כך, אך אני תמה; האם הבית הלבן או הסטייט דיפרטמנט עשו מאמץ כלשהו ליצור מגע עם נתניהו ולהסביר לו מה קרה, להחליק את הדברים?

רודז: "מדובר בשיחה פרטית שלא נגיב על פרטיה. אנו מתקשרים עם דרגים שונים בממשלת ישראל על בסיס כמעט יום-יומי. אנו במגעים עם הישראלים על נושאים בוערים רבים.. בהקשר של הימים הבאים: נקיים עימם שיחות רבות, לא רק על הסוגיות שקשורות באו"ם אלא גם על דו"ח סבב"א על איראן".

מיט רומני, המוביל בהתמודדות הרפובליקנית על מועמדות המפלגה לנשיאות, אמר אתמול, כי ההערות הלעגניות של אובמה על נתניהו מאשרות מה שכל משקיף היה יכול להסיק מהתבטאויותיו של הנשיא ומצעדיו כלפי ישראל, בעלת בריתנו הוותיקה.

"בשעה שהמדינה היהודית מבודדת ונתונה לאיום, אי אפשר שיהיה לנו נשיא שרוחש בוז ליחסינו המיוחדים עם ישראל", אומר רומני. "הנה סיבה נוספת מדוע אנו זקוקים להנהגה חדשה בבית הלבן".