הזהב השחור: האם זהו "תור היהלום" של מניות הזיקוק?

הסביבה המאקרו כלכלית וההתרחשויות הפוליטיות שוב שמות את מניות הנפט על השולחן ■ בדויטשה בנק אומרים שזהו "תור היהלום" של בתי הזיקוק, וממליצים על מניות בתחום

אחת הסחורות המושכות באופן תדיר את תשומת לב המשקיעים, היא הנפט. הסביבה המאקרו כלכלית הנוכחית, בשילוב עם האירועים הגיאו-פוליטיים שידע באחרונה העולם הערבי (הכולל את עיקר יצואני הנפט), מיקדו עוד יותר את אלומת הפנס בסקטור הנפט. אם לא די בכך, הרי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שפורסם השבוע וחשף ראיות לכך שאיראן פועלת לפיתוח נשק גרעיני, הביא ללחץ של מדינות המערב להטיל סנקציות על איראן, שפירושן גם צמצום יבוא הנפט ממנה.

בדויטשה בנק עוקבים אחר סקטור בתי הזיקוק בארה"ב, שנפגע כתוצאה מהמיתון, בייחוד בשורת מרווחי הזיקוק. לפני כשנה החל הענף להראות סימני התאוששות, ובדויטשה מיהרו להכריז על "תור היהלום" של בתי הזיקוק. לטענתם, אספקת הנפט המוגברת, הירידה במספר בתי הזיקוק (שהובילה לירידת התחרותיות בענף), והביקוש הגובר למוצריהם - כל אלו יצרו שילוב מושלם לסקטור אטרקטיבי להשקעה. בהתאם, בחרו בדויטשה להתמקד בחמש מניות בסקטור.

דלק US

דלק US , מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, פועלת כחברת אנרגיה משולבת, העוסקת בזיקוק נפט ובהפצה ומכירה קמעונאית של דלקים ומוצרי אנרגיה, באמצעות רשת תחנות דלק וחנויות נוחות ברחבי ארה"ב. בשנה האחרונה נעה המניה בין מחיר שיא של כ-17 דולר לשפל של כ-14 דולר.

מחיר היעד למניה עומד על 20 דולר, והוא מתבסס על מכפיל רווח 10 ורווח למניה של 2 דולר. בדויטשה מציינים, כי בכוונת דלק US להמשיך בקו המיזוגים והרכישות, אשר עלול להוות סיכון גבוה. בהתאם, הם מסבים את תשומת הלב לכך שהחברה הינה בבעלות קבוצת דלק, וכי לבעל העניין המרכזי משאבים מוגבלים.

אלון USA

אלון USA , מקבוצת אלון שבשליטת דודי ויסמן, עוסקת בזיקוק ושיווק דלקים ומוצרי אנרגיה, בעיקר בדרום מערב ודרום מרכז ארה"ב. המניה החלה להתאושש בינואר השנה, תוך שהיא קובעת באפריל שיא של 14.6 דולר. בשבוע שעבר זינקה אלון USA בכ-47% על רקע פרסום דוחותיה הכספיים. למרות זאת בדויטשה איתנים בדעתם, כי המניה לא שווה יותר מהמלצת "החזק".

מחיר היעד למניית אלון USA עומד על 12 דולר - קרוב למחיר שבו נסחרת כיום המניה, המתבסס על מכפיל הון היסטורי בענף של 10 לאורך עשר השנים האחרונות, ופרמיה של 10% מעל הרווח. הערכה זו נתמכת על-ידי ROCE (ההחזר על ההון המושקע) של 20%, ו-WACC (מחיר ההון המשוקלל) של 12%-15%. החשש המרכזי של דויטשה בנוגע לאלון USA, הוא מנזילות נמוכה ומתוצאות חלשות ברבעון הקרוב, בין היתר מאחר שהחברה ממונפת וחשופה מאוד לשוקי האספלט.

נזכיר כי מהדוחות האחרונים לרבעון השלישי של 2011, עולה כי לחברה עומד עדיין חוב גבוה, הנאמד ב-1.05 מיליארד דולר, בעוד ההון העצמי שלה מסתכם ב-418 מיליון דולר בלבד.

Sunoco

סאנוקו הינה חברת אחזקות אנרגיה אמריקנית, העוסקת בזיקוק, הפקה ומכירה של דלקים ופטרוכימיים שונים ללקוחות תעשייתיים וסיטונאים. בחודש האחרון עלתה המניה בכ-15%, לאחר שספגה ירידות באוגוסט.

למרות ההפסדים בתשעה מתוך עשרת הרבעונים האחרונים, בדויטשה בנק סבורים כי השינויים האחרונים בהנהלת החברה דווקא הוכיחו עצמם. עם זאת, ולמרות השינוי בתזרים המזומנים של החברה, מחיר היעד אינו מצדיק לדעתם קנייה.

חישוב שווי נכסי נקי (NAV) שערכו למניה בדויטשה, נותן לה מחיר של 42 דולר. אך מכפיל רווח של 12, ותחזית לרווח נקי למניה בשנה הקרובה העומד על 2.5 דולר, הביאו את דויטשה להמליץ על המניה "החזק", תחת מחיר יעד של 30 דולר, לעומת מחירה כיום - 35.82 דולר.

Tesoro Corporation

טסורו עוסקת בזיקוק דלקים ומוצרים נלווים ושיווקם ברחבי ארה"ב ללקוחות מסחריים, וכן בהפצת מגוון דלקים לרכב לקמעונאים, סיטונאים ולקוחות פרטיים. בחודש האחרון זינקה המניה בכ-29%.

למרות המומנטום החיובי בדויטשה סבורים, כי החברה לא שווה יותר מ"החזק". הסיכונים פה, הם קובעים, משמעותיים, בייחוד כשמסתכלים על המאזן השלילי המידרדר, ביקוש נמוך בחוף המערבי (שוק עיקרי של החברה) שימנע ממנה כנראה להמשיך להתרחב באזור זה, ועלייה ביבוא ובהיקף התאונות והפיצוצים שלה.

עם זאת, לאור ההתעוררות בענף בחרו בדויטשה להעלות את תחזית הרווח הנקי למניה ל- 4.76 דולר לשנה הפיסקלית 2012.

Western Refining

ווסטרן ריפיינינג פועלת בארה"ב, ועוסקת בזיקוק נפט גולמי ובשיווק דלקים פטרוכימיים נוספים. המניה ספגה ירידה של כ-30% בסוף יולי, וטרם התאוששה.

עם זאת, בדויטשה בנק סבורים כי מדובר בחלון הזדמנויות, ומעניקים למניה המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 21 דולר - כ-17% מעל מחירה הנוכחי. נציין כי חישוב NAV של דויטשה, מעמיד למניה שווי של 21 דולר.

מניות זיקוק על הכוונת של דויטשה
 מניות זיקוק על הכוונת של דויטשה

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם