הרפורמה במינהל: "עד כה 213 אלף חוכרים קיבלו בעלות "

בכנס השנתי באילת של לשכת שמאי המקרקעין הוצגה ההתקדמות ברפורמה במינהל מקרקעי ישראל ■ ""מטרת הרפורמה היא להפוך את המינהל לרשות המקרקעין"

"יש לנו קרוב ל-900 אלף חוכרים בנכסים למגורים ועד כה הוקנתה בעלות מלאה ל-213 אלף חוכרים ללא תמורה. מאות אלפי חוכרים נוספים נמצאים היום בשלבי ביצוע", זהו המצב העדכני של יישום שלב הקניית הבעלות לחוכרים ברפורמה במינהל מקרקעי ישראל, כך לפי סקירה שהעבירה דוברת המינהל, אורטל צבר, בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין שנערך באילת.

"מטרת הרפורמה היא להפוך את המינהל לרשות המקרקעין", הזכירה צבר. "התפיסה שעמדה עד כה היתה שהקרקע לא ניתנת לצמיתות, אלא לחכירה ל-49 שנה, אבל תפיסה זו השתנתה לאחר קבלת חוק רשות מקרקעי ישראל".

כזכור, הרפורמה במינהל משמעותה שינוי פניו של אחד המוסדות הוותיקים במדינה, בין היתר באמצעות העברת הבעלות על הקרקע מהמינהל לאדם הפרטי, ומעבר מחכירת קרקע, כפי שהיה נהוג עד כה, למכירת קרקע כפי שקורה בשוק הפרטי. בנוסף ,אמורה הרפורמה לחולל ייעול ארגוני ולהביא לשיפור השירות לציבור וכן לקיצור ההליכים. את המינהל תחליף, כאמור, רשות המקרקעין והאזרח לא יצטרך עוד את אישור המינהל לשינויים בנכס או למכירתו.

הקניית הבעלות הינה זכות ולא חובה. באופן מפתיע, היו חוכרים בודדים שסירבו לקבל בעלות, כפי שציינה אטי בן עטר, סגנית מנהלת אגף בכיר לרכישות, בעלות ורישום במינהל. "הם שאלו 'איך יכול להיות שהמינהל נותן קרקע בחינם, בטח יש פה מילכוד'", אמרה בן עטר. "אבל אנחנו מנסים לשכנע ולעודד, ובכל זאת יש כמה בודדים שרצו להישאר תחת החסות של המינהל", היא הוסיפה.

"הרפורמה מבקשת להשיג כמה יעדים ואחד מהם הוא הגדלת היצע הקרקע לבניית יחידות דיור", אמרה צבר. בשנה שעברה שיווקנו 34 אלף יחידות דיור ואנחנו מקווים שגם השנה נצליח לעמוד ביעד זה, כמו כן מבקשת הרפורמה להפחית את הביורוקרטיה והתשלומים מבעלי הבתים והעסקים".

צבר הוסיפה שמתוך 900 אלף החוכרים הקיימים היום במגורים, מרביתם - כ-780 אלף - יקבלו את הבעלות ללא תמורה, ואילו 120 אלף חוכרים ייאלצו לשלם תמורה עבור קבלת הבעלות בנכס.

היא ציינה שהליך הקניית הבעלות תימשך עד שנת 2014, ומתייחס לשטח של 400 אלף דונם, המהווים 2% מקרקעות המדינה. צבר עדכנה שמינואר עד אוקטובר העניק המינהל אישורים על זכויות בנכס ל-37 אלף חוכרים וביצע העברת זכויות ל-26 אלף חוכרים.

צבר הזכירה את החששות שליוו את קידום הרפורמה בכנסת, בהם החשש שבעלי הון ישתלטו על נתחים גדולים של הקרקע, אך ציינה שבמסגרת חוק מניעת הריכוזיות והגברת התחרותיות הוקם צוות ייעוץ לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שהתקין תקנה לפיה לא ניתן להקנות בעלות לשטח מעל 16 דונם.

חשש נוסף אליו היא התייחסה היה שהפרטת הקרקעות תאפשר לגורמים זרים ממדינות עוינות להשתלט על קרקעות מדינה, אולם לדבריה, במסגרת החוק תחוייב הערת רישום בטאבו שתגביל את הקניית הבעלות לזרים.