פרשת רשות המסים: יגאל סער זוכה משוחד והורשע בהפרת אמונים

‎בניגוד לבכירי הרשות שהודו והורשעו בהסדרי טיעון, סער הוא היחיד שכפר באישומים

פרשת רשות המסים מסתיימת בזיכוי חלקי: יגאל סער, לשעבר נציג רשות המסים בארה"ב, זוכה הבוקר (ב') מעבירות השוחד והסיוע למתן שוחד שיוחסו לו במסגרת פרשת רשות המסים. עם זאת, סער הורשע ב-3 עבירות הפרת אמונים.

סער הוא הנאשם השביעי והאחרון בכתב האישום שהוגש לפני כשנתיים בפרשת רשות המסים. דינם של שאר הנאשמים, בהם בכירי רשות המסים לשעבר ג'קי מצא ואחרים, נגזר לאחר שהגיעו להסדרי טיעון עם הפרקליטות. סער היה היחיד שכפר באישומים נגדו.

לפי כתב האישום, מינויו של סער לתפקיד נציג הרשות בארה"ב נבע מתכתיב של אנשי העסקים יורם קארשי וקובי בן-גור לג'קי מצא ונועד לרצותם. לפי האישום, סער ביקש להתמנות לסמנכ"ל למינהל ברשות המסים, וקארשי פעל עבורו בנושא כדי שירגיש מחויב כלפיו. מצא הבטיח למנותו אך בהמשך חזר בו, וקארשי הבהיר למצא כי עד שלא ימנה את סער - יעוכבו המינויים שמצא ביקש להביא לאישור השר.

על-פי האישום, קארשי גם תבע ממצא הסברים באשר להפרת הבטחתו, ואף הודיע לו כי יבדוק "מי זה הבחור" שהוא מעדיף על פני סער. לבסוף נפגשו בן-גור, קארשי ומצא במסעדה בצומת שורש, שם סוכם כי סער ימונה לתפקיד אחר שיהיה מקובל עליו.

סער הואשם בקבלת שוחד, בסיוע למתן שוחד ובמירמה והפרת אמונים.

השופט זכריה כספי מבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה קבע כי התביעה כשלה בהוכחת אישום לקיחת השוחד והסיוע למתן שוחד, אך ציין כי התנהלותו של קארשי כעובד ציבור הייתה פסולה ועולה כדי הפרת אמונים.

כספי ציין כי סער פנה לקארשי כשהוא יודע כי לקארשי יש מהלכים ברשות והשפעה על אלה העומדים בראשה, ובמיוחד על ראש הרשות ג'קי מצא, וזאת, קובע השופט, "על מנת להסתייע בגורם הזר הזה, בקשריו ובהשפעתו, לצורך קידומו לתפקיד בכיר של הסמנכ"ל למינהל".

בהכרעה צוין כי "התנהלות זו של הנאשם וכל מה שפעל והפעיל, כיוצא בזה, יש בהם פגיעה בכל הערכים המוגנים על-ידי האיסור הפלילי של הפרת אמונים. עובד הציבור, ובמיוחד עובד בכיר כמו הנאשם, המתנהל כך - מידותיו אינן טהורות, ואין הוא פועל בדרך של יושר והגינות. בהתנהלותו זו הפגין הנאשם עקיפה בוטה של הממונים עליו, בדרך של שכנוע גורם זר וחיצוני שכבר היתה לו דריסת רגל של ממש עוד קודם לכן ברשות, לפעול למינויו לתפקיד בכיר אחר. הוא עוקף את דרך המלך ואת כללי ההתנהגות וההתנהלות הנדרשים לצורך הצגת מועמדות בתחילה, ופועל למימוש המינוי בדרך לא דרך בהמשך".

בית המשפט דחה את בקשתו של סער להזמין תסקיר מבחן בעניינו לצורך ביטול הרשעתו והחלפתה בעבודות לתועלת הציבור ללא הרשעה. "במהלך המשפט הארוך הזה שמעתי דברים הרבה על הנאשם וקורותיו... אין צורך להטריח את שירות המבחן בהכנת תסקיר על דברים אינפורמטיביים, שההגנה יכולה להציג בפניי ממילא", קבע כספי, והוסיף: "אינני סבור כי זהו המקרה שבו מן הראוי לשקול את ביטול ההרשעה".

הטיעונים לעונש נקבעו ל-1 בדצמבר.

באי-כוחו של סער, עורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג, מסרו היום בתגובה להכרעה: "בית המשפט קבע היום סופית כי לא הייתה שום קבלת שוחד של עובדי רשות המסים בפרשת השוחד הגדולה של רשות המסים. אנחנו עדים לעוד מקרה של ניפוח כתב אישום על-ידי הפרקליטות, תוך קשירה בין בדלי ראיות בחוטים דמיוניים של השערות וניחושים. בית המשפט ביקר את התנהלות הפרקליטות בניסוח כתב האישום ובחירת העבירות בהן הואשם סער וקבע כי לא היה מקום להאשימו בעבירות השוחד".