הכאוס נמשך: 100 רופאים בכירים הגישו מכתבי התפטרות

הערכות: הבכירים לא יעזבו את המערכת הציבורית שמקנה להם מוניטין השווה עשרות אלפי שקלים בחודש ■ 200 סטאז'רים שובתים היום חלקית וכ-300 מתמחים עדיין לא חזרו לעבודה

כ-100 רופאים בכירים ומנהלי מחלקות ממספר בתי חולים גדולים ממרכז הארץ, המזוהים ברובם עם הקמת הארגון המתחרה (ארב"ל) להסתדרות הרפואית, הגישו היום (ג') מכתבי התפטרות שייכנסו לתוקף בעוד חודש. הרופאים הבכירים מתנגדים בעיקר לתקופת ההסכם האחרון שנחתם (9 שנים), ולסעיף שמחייב אותם לראשונה בהחתמת שעון נוכחות. רובם המכריע של הבכירים מגיע מבתי החולים איכילוב, רמב"ם ותל השומר, בעוד שבפריפריה עובדים כרגיל.

הרופאים הבכירים נוקטים בצעד הזה כדי להגביר את הלחץ על הממשלה לפעול לשינוי ההסכם הקיבוצי, ולפי הערכות ספק אם רובם יתפטרו בסופו של דבר. זאת, בין היתר משום שרבים מהם מרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש מעבודה בפרקטיקה פרטית ובמסגרת הביטוחים המשלימים, בזכות היותם רופאים בכירים ומנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים.

"בצער ובכאב עמוק הנחנו הבוקר מכתבי התפטרות", כך נמסר בהודעתם. "מעבר למדיניות פקידי האוצר לקדש הסכם שנחתם בגנבה למשך כמעט עשור על פני קדושת חיי אדם, איננו יכולים לשאת עוד את הזלזול וכינויי הגנאי שמתיחים פקידים באוצר בטובי בניה של מערכת הבריאות הציבורית, הנושאים יום-יום בנטל הבלתי אפשרי השורר בבתי החולים ומשלמים מדי יום מחיר אישי ומקצועי. כפי שדחק האוצר את המתמחים להתפטר, במצב שנוצר כעת במערכת ללא רופאים מתמחים עליהם נשענת הרפואה הציבורית ומתוך חרדה אמיתית לחיי החולים, לא נותרה לנו ברירה אלא להעביר את האחריות למטופלים שלנו לשר הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו".

ההודעה על הגשת מכתבי ההתפטרות נמסרה על ידי יועצי התקשורת שמלווים את ארגון ארב"ל ואת מה שמכונה "מאבק המתמחים", והיא ממחישה עד כמה מדובר במאבק משולב שבו המתמחים היו אלה שהוצבו עד היום בחזית.

נציגי המתמחים: "מאסנו במערכת"

בהודעה מוקדמת יותר שמסרו יועצי התקשורת, נטען כי גם הסטאז'רים שובתים היום. בפועל, לא מדובר על כלל הסטאז'רים, אלא על 100-300 לכל היותר, בעוד שמספר הסטאז'רים בארץ עומד על כ-700. בנוסף, התברר כי חלקם נוקטים בשביתה חלקית של 2-4 שעות בסך הכל.

רובם המכריע של הסטאז'רים שלא הגיעו לעבודה מועסקים בבתי החולים שבמרכז הארץ, שם הם זוכים לפחות בחלק מהמקרים לרוח גבית מצד אותם מנהלים בכירים שנמנים עם מייסדי הארגון החדש. בהודעה שנמסרה בעניינם של הסטאז'רים נאמר: "אנחנו לא נהיה העבדים הבאים של מערכת הבריאות הציבורית", נאמר בהודעה שנמסרה לתקשורת. "ההסכם הרע שכפתה ההסתדרות הרפואית על הרופאים מזמן לנו הסטאז'רים עתיד של פועלים שחורים במשמרות של 26 שעות רצופות בהן אנו נדרשים לקחת החלטות של חיי אדם. האם במחיר האישי והמשפחתי שמשלמים הרופאים לצד תנאי עבודה הפוגעים בחולים משתלם להיות רופא בישראל? התשובה החד משמעית היא לא".

בתוך כך, מספר המתמחים שלא הגיעו לעבודה מאז אתמול עומד על 250-300, זאת מתוך כ-4,500 מתמחים בסך הכל. נציגי המתמחים הבהירו כי הם מאסו במערכת, על אף שבית המשפט העליון צפוי להכריע בקרוב בעניין העתירה שהגישו נגד ביטול התפטרותם ההמונית. במשרד הבריאות הבהירו למתמחים כי הם עלולים לעמוד בפני דין משמעתי, וכי הצעד שלהם מנוגד לצווי המניעה שהוציא בעבר בית הדין הארצי לעבודה.