השקעה יצירתית: בניו-יורק נמכרו יצירות אמנות במעל מיליארד ד' בשבועיים

הנתון מגיע ממכירות האמנות העונתיות של שני בתי המכירות הגדולים, סותבי'ס וכריסטי'ס, המקיימים ביניהם יריבות צמודה ועיקשת

המכירות הפומביות האחרונות בניו-יורק מעידות כי בזמנים קשים ובלתי יציבים בשוקי הכספים והכלכלה העולמית, דווקא האמנות נחשבת לסחורה טובה. לפחות לאלה שיכולים להרשות לעצמם. מעל למיליארד דולר הניבו מכירות האמנות העונתיות של שני בתי המכירות הגדולים, סותבי'ס וכריסטי'ס, המקיימים ביניהם יריבות צמודה ועיקשת.

סותבי'ס הובילה הפעם בראש, עם ערב מוצלח במיוחד של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית, שהסתכם ב- 199.8 מיליון דולר, אחרי ערב כושל של כריסטי'ס במגזר זה, שהניב רק 140.8 מיליון דולר. אולם בכריסטי'ס המשיכו עם מכירות יום מוצלחות וכאשר הגיע ערב האמנות העכשווית, שבוע מאוחר יותר, נשברו באולם המכירות של כריסטי'ס שיאים מרשימים: ציור של רוי ליכטנשטיין מ-1961, מעבודות הקומיקס הראשונות של האמן האהוד, נמכר ב-43.2 מיליון דולר, מחיר שיא ליצירה של האמן במכירה פומבית. צילום של אנדריאס גורסקי הגרמני, "ריין II" נמכר ב-4.3 מיליון דולר וקבע שיא רשמי חדש לענף הצילום.

השיא הקודם היה לצילום של סינדי שרמן - 3.9 מיליון דולר.

מומחי בית המכירות מסבירים זאת כשילוב בין נדירות ואיכות יוצאות דופן, שהתבטאו בערך ההולם את היצירה - שגודלה, אגב, מרשים אף הוא. באותו ערב בכריסטי'ס נשברו שיאי מחיר אישיים לאמנים נוספים, ביניהם האמנית המנוחה לואיז בורז'ואה, שפסל העכביש הענק שלה נודד בעולם בעשור האחרון ולאחרונה הרשים את העוברים ושבים ליד בית המכירות בניו-יורק.

חלק מיוחד במכירה הוקדש לגיוס כספים לשיקום הנפגעים ברעש האדמה ביפן, יוזמה של האמן טקאשי מורקאמי, שתרם מעבודותיו, לצד אמנים יפאנים נפלאים נוספים, שהצליחו לגייס כ-8.7 מיליון דולר.

הערכות מתונות

לשאלה כיצד מוודאים הצלחה בשוק פיננסי, הנשלט באי-ודאות, מסבירה סיגל מרדכי, מנכ"ל סניף סותבי'ס בישראל: "בשלב זה הכי חשוב לנו להיות סלקטיביים. ניכרת ירידה משמעותית בכמות הפריטים שנבחרים למכירה, ויש הקפדה מבחינת המגוון והאיכות. המומחים בחברה מתייחסים לזה כאל אוצרות - הרכב המכירה מאוד משמעותי לרמת המשיכה שלה עבור האספנים. כמו תערוכה מובחרת.

"והדבר הקריטי ביותר הוא קביעת הערכות מוקדמות נכונות וזהירות. גם במחיר של ויתור על פריטים שאנחנו מאוד מעוניינים בהם, אם לא מגיעים להסכמה עם המוכרים לגבי הערכה שאנו מאמינים בה".

- אפשר להגיד שההערכות מתונות?

"כן, אפשר להגיד, הערכות מתונות, שמשקפות את המצב הכלכלי והפוליטי. זה כבר הוכיח את עצמו, גם במכירת האמנות האימפרסיוניסטית ומודרנית וגם בעכשווית - כאשר ההערכה ריאלית ותואמת את ציפיות האספנים, הם מגיבים בהשתתפות פעילה. יש עדיין הרבה אספנים שיש ביכולתם לקנות אמנות בסכומים גבוהים, אם זה מתוך אהבה לאמנות ואם מתוך ראייה פיננסית קרה. כי כרגע האמנות היא השקעה אלטרנטיבית כדאית".

- ומבטיחה תשואה טובה?

"באמנות אין לדעת. אבל אם אתה קונה את הבלו צ'יפ - את המאסטרים של התקופה, אמנים מהשורה הראשונה והעבודות הטובות ביותר - לאלה תמיד יהיה ביקוש. ולכן המחירים מאוד גבוהים. ההערכות אצלנו בסותבי'ס היו סבירות ויש הרבה אנשים שהתחרו על היצירות מהשורה הראשונה".

רוני גילת בהרב, מנכ"ל כריסטי'ס בישראל, לא מאמינה ברכישת אמנות מתוך שיקולי כדאיות בלבד: "בכל שנותיי בענף לא ראיתי מישהו שקונה אמנות רק מתוך שיקול פיננסי", היא אומרת. "השוק מאופיין מעל לכול באמון של אנשים שהם קונים משהו בעל ערך, ששומר על ערכו. אנחנו רואים הרבה אנשים חדשים בשוק, כשבעבר עבדנו מול שוק צר עם משתתפים קבועים. קונים חדשים מגיעים גם מאירופה, גם מסין וגם מברית המועצות. הרבה יותר שחקנים פעילים היום בשוק, והם קונים כל מיני דברים. זה אנחנו שרגילים להתמקד באמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית ובאמנות עכשווית".

- יכול להיות שהטעמים משתנים?

"השוק מאוד דינמי. התוכן של המכירה העכשווית היה מורכב משלושה אוספים, בסגנונות שונים זה מזה. אחד מהם היה אוסף נורטון - מבעליה של חברת ההגנה על מערכות מחשב, והוא נמכר במלואו וזכה להצלחה ניכרת ומחירים גבוהים.

"גם לשם של האספן, במקרה זה מישהו מעולם ההייטק - יש משיכה מיוחדת לאנשים שמתעניינים".

גילת בהרב מציינת עוד, כי האינטרנט הגדיל את הנגישות של הענף לקהלים חדשים: "באתר של כריסטי'ס יש יותר ממיליון מבקרים בחודש. פעם היית צריך לבוא לאולם המכירה, לשבת ליד הטלפון בשלוש בלילה כדי להתאים את עצמך לשעון ניו-יורק, והיום זה הרבה יותר זמין".

הרקדנית נותרה ללא קונים

בערב הראשון של כריסטי'ס, במכירה האימפרסיוניסטית והמודרנית נותרו ללא קונים פסל "רקדנית קטנה" של דגה, שהוערך ב-35 מיליון דולר, ופיקאסו נדיר, דיוקן מארי תרז, שהוערך ב-12-18 מיליון דולר. אווירת ההימנעות של האספנים משפיעה על אולם המכירות.

- הייתה איזו תחושה שאולי השוק שוב לא בטוח?

גילת בהרב: "אני לא חושבת. זה שוק יותר שמרני ואני לא יכולה להגיד למה קורה כך או לא אחרת - זה יכול להיות קשור להרכב הספציפי של המכירה או למצב הבורסות באותו יום. ולעומת הערב מכירת היום שלמחרת הייתה מאוד מוצלחת והסתכמה בכ-28 מיליון דולר.

בסותבי'ס תתקיים בדצמבר המכירה השנתית של אמנות ישראלית. באווירה הנוכחית של השוק, אומרת מרדכי: "המכירה הפעם לא גדולה, בהתאם לנסיבות. היינו מאוד זהירים בקביעת ההערכות ובחירת העבודות והיו גם עבודות שסירבנו לכלול במכירה".

יובילו את המכירה שלוש עבודות נדירות ביותר של שגאל, שצייר בישראל, והן מוערכות בין 300 ל-600 אלף דולר.

עוד יוצגו עבודה משנות ה-20 של ראובן, 2 עבודות של גוטמן משנות ה-50, נמל יפו ונמל חיפה, "לא היו הרבה זמן עבודות שלו באיכות כזו", יצירה של יעקב אגם משנות ה-70 ופחות עבודות של אמנים צעירים ועכשוויים, ביניהן, לראשונה, עבודת וידיאו של סיגלית לנדאו המוערכת בין 40 ל-60 מיליון דולר.

"היה קושי הפעם לאסוף יותר אמנים צעירים בהתאם להערכות המחיר שטובות לנו, ובחלק זה היה הפער הגדול יותר בין ציפיות המוכר לבין ההערכה של סותבי'ס", מסבירה מרדכי.