BNP פאריבה סוגר את הסניף בישראל ומותיר נציגות בלבד

הסיבות לסגירה - אי הצלחת הסניף להיות גורם משמעותי באשראי עסקי וקשיי בנק האם בצרפת

הבנק הצרפתי BNP PARIBAS סוגר את הסניף הישראלי ומצמצם את פעילותו בישראל לרמת נציגות בלבד. לאור זאת צפויים פיטוריהם של 50 עובדי הסניף. מנהל הסניף בישראל הוא צ'רלס רייזמן, שעומד בראש פעילות BNP בישראל מאז נפתחה הנציגות ב-1996 והיה זה שהוביל את פתיחת הסניף בשנת 2006.

מקורות בנקאיים העריכו כי סגירת הסניף באה על רקע אי הצלחתו של BNP להגיע למעמד משמעותי בפעילות האשראי העסקי לחברות גדולות בישראל. במגזר זה מובילים את פעילות הבנקים הזרים סיטיבנק, HSBC ודויטשה בנק (הפועל ברמת נציגות). BNP שאף להתמקד במימון תשתיות, מים, אנרגיה, תחבורה ואנרגיה ירוקה, אך לא הצליח לבסס עצמו כגורם משמעותי בשוק. מעבר לכך בנק האם בצרפת נמצא במשבר חמור עקב חשיפתו לאג"ח של מדינות ה-PIIGS וזקוק לגיוס הון כדי לעמוד ביעדי הלימות ההון הנדרשים.

BNP עדכן את בנק ישראל בדבר כוונתו לסגור את הסניף כבר לפני כמה שבועות, זאת לאחר כמה חודשי דיונים פנימיים בבנק בדבר נחיצות השלוחה הישראלית במתכונת של סניף.

"נציגות היא שליח"

בראיון נדיר בשנת 2008 אמר רייזמן ל"גלובס" כי "נציגות היא שליח. הקליינט לא מקבל שירות של בנק במקום. סניף זה משהו אחר, ההחלטות מתקבלות כאן על ידי מישהו שמכיר את הנעשה ולא בחו"ל. אני יכול לארגן את העסקה בארץ, לאשר אותה ולממן אותה". כעת כאמור ירד דרג פעילות BNP מסניף לנציגות.

מלבד BNP יש כיום לעוד ארבעה בנקים זרים רישיון בנקאי בישראל והם מחזיקים סניפים: סיטיבנק, HSBC, ברקליס והבנק ההודי SBI. מנתוני בנק ישראל לסוף 2010, עולה כי מאזן הבנקים הזרים הסתכם ב-19 מיליארד שקל ומהווה 1.8% מהמערכת הבנקאית.

בין נציגות לסניף יש הבדל משמעותי. נציגות אינה תחת פיקוח בנק ישראל אך פעילותה מוגבלת - מותר לנציגות למסור מידע אך אסור לה לבצע פעולות בנקאיות אלא רק להפנות לקוחות לסניף אחר של הבנק. נציגות אינה רשאית לתת אשראי, לקבל פיקדונות או לנהל כספי לקוחות.