הממשלה תקצה 7-8 מ' ש' לחברת החשמל השנייה

כחברה ממשלתית יכולה חברת החשמל השנייה לקבל מהמדינה קרקעות בפטור ממכרז ■ הכסף ישמש את החברה לאיתור קרקעות מתאימות להקמת תחנות כוח חדשות

בעוד חברת החשמל נאבקת ביצרני החשמל הפרטיים ומזהירה מפני עודף בתחנות כוח, תקדם חברת החשמל השנייה הקמת תחנות כוח חדשות על קרקעות מדינה.

ל"גלובס" נודע כי המדינה עומדת להקצות ב-2012 סכום של 7-8 מיליון שקל לחברת "תחנות ייצור חשמל". הכסף ישמש את החברה לאיתור קרקעות מתאימות להקמת תחנות כוח חדשות במתחמים כמו זה של תש"ן באזור מפרץ חיפה. לאחר האיתור תעסוק החברה בקידום הליכי התכנון של הקרקע עד להבאתה למצב שבו ניתן יהיה למכור את המתחם ליזמים.

באוצר סבורים כי החברה יכולה למלא תפקיד חשוב בקידום התחרות במשק החשמל.

חברת החשמל השנייה הוקמה בעקבות החלטת הממשלה לאסור על חברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות ועל רקע הקשיים של יזמי תחנות הכוח הפרטיות. בשוק הפרטי מתייחסים עדיין לחברה כאל קוריוז. לאחר שבמשך שנים לא אוישה הצמרת הניהולית בחברה, מונו לה לפני יותר משנה מנכ"ל ויו"ר. למנכ"ל החברה מונה אלי דליצקי, שהיה סמנכ"ל הכספים של חברת נמל חיפה ונחשב יד ימינו של יו"ר רשות הנמלים והרכבות עמוס עוזאני. ליו"ר החברה מונה אילן עמר, שבמשך עשר שנים היה סמנכ"ל בחברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי. עמר, בנו של ראש עיריית נשר, דוד עמר, נחשב מקורב לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

חלמאות ביורוקרטית

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי חלמאות ביורוקרטית גרמה עיכובים מיותרים בהתארגנות החברה. טעות מביכה הביאה לכך שלחברה הוקצה הון מניות בסך מיליארד שקל באופן שמאפשר לחברה לדרוש מהמדינה להזרים את הסכום האדיר לקופתה. ב-2011 הוקצה לחברה תקציב פעילות של 750 אלף שקל. לאחר העברת כמחצית הסכום, דרשה המדינה מהחברה לבצע הפחתת הון כתנאי להעברת 350 אלף השקלים הנוספים. אלא שמדובר בהליך שניתן לביצוע רק באמצעות בית המשפט.

למרות העיכובים, ממשיך האוצר להאמין בנחיצותה של החברה ככלי לקידום התחרות במשק החשמל: אחד החסמים העיקריים בהקמת תחנות כוח הוא המחסור בקרקעות זמינות, וכחברה ממשלתית יכולה חברת החשמל השנייה לקבל מהמדינה קרקעות בפטור ממכרז. החובה לשווק קרקעות במכרז הייתה אחת הסיבות העיקריות שהכשילו בשנה האחרונה יוזמה של החברה לישראל להקים תחנת כוח באלון תבור בשיתוף עם חברת החשמל. היוזמה, שנחשפה ב"גלובס", הוצגה בזמנו למנכ"ל האוצר חיים שני וזכתה לברכתו.

במדינה סבורים כי אחד האתרים המתאימים ביותר להקמת תחנות כוח חדשות הוא קרקעות חברת תשתיות נפט (תש"ן) הממשלתית. החברה מחזיקה במתחמי קרקע גדולים באזורי תעשייה כמו מפרץ חיפה. מבחינה תכנונית, הקרקעות כבר רשומות כמיועדות לאנרגיה, כך שאין צורך לשנות את ייעוד הקרקע - הליך תכנוני העשוי להימשך שנים רבות. לארגונים סביבתיים ולתושבי יישובים סמוכים יש היום יכולת לעכב ולמעשה לטרפד הקמת תחנות כוח על קרקעות שאינן מוגדרות מתאימות לכך.

ל"גלובס" נודע כי רשות החברות הממשלתיות התחילה לקדם שימוש בקרקעות של תש"ן שהייעוד שלהן הוא לאנרגיה לטובת הקמת תחנות כוח באופן דומה לזה שעשתה חברת קצא"א באשקלון, שעל קרקעותיה נבנית היום תחנת הכוח הפרטית דוראד.