לעוף איתן: פסטיבל ציפורים ססגוני בשמיים ובקרקע

פסטיבל ציפורים בשמיים ופסטיבל חובבי ציפורים מקביל על הקרקע ■ שפע מסחרר של אירועים שחוגגים את עונת הנדידה באירועי צפרות וטבע למשפחות, לחובבים ולמקצוענים

לנדידת הציפורים מעל שמי ישראל יש מקבילה - נדידה יבשתית של משוגעים לדבר. בכל שנה בסתיו, כמאמר השיר, מתהדרים אתרי הנחיתה בנוצות כן-להם, ומקבלים את האורחות בקול ששון, במשקפת צפרים ובטבעות זיהוי. לאורך בקע ים המלח, ליד בריכות הדגים או בחוף הים, מעמק החולה ועד אילת, אין לחובבי הציפורים רגע מנוחה. בנקודת השיא של הנדידה מתמלאת הארץ בפעילויות סביב ציפורים - תופעת טבע אנושית.

למי ששכח, ישראל היא נקודה קריטית וחשובה ביותר בציר הנדידה. כחצי מיליארד ציפורים מצביעות בכנפיים ומשקשקות כנף מעלינו, ועושות דרכן במעלה הברומטר - מאירופה המתקררת בצפון לאפריקה המתחממת בדרום. הבחירה בשמיים הטריטוריאליים שלנו מובילה אותן לעבר שדות מגנטיים, מים, מזון ויבשה בשולי ים גדול ומאיים. התוצאה מרהיבה ומרגשת: הנחשולים בשמיים, העצים המנוקדים בציפורים לקראת לינה, האגמון שמתפקע והשדות שלהקות מצטופפות בהם יוצרים מארג של חזיונות בלתי נתפסים שאסור לפספס.

לכבוד כל אלה נערך בצפון עד סוף דצמבר פסטיבל "חורף של ציפורים", שמזמן אין-ספור אירועי צפרות ופעילויות למשפחות, לחובבים ולמקצוענים. ליוזמה חברו המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל, עמותת התיירות, והארגונים הירוקים: קק"ל, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. שיתוף הפעולה יצר מנעד עצום של אירועים קטנים כגדולים שנועדו לכל גיל - מצעיר ועד גיל הזהב. בהנחה שההיצע לא יבלבל אתכם, זה הזמן המדויק לצאת אל הטבע, ליהנות ממראות של פעם בשנה ולעוף עליהם.

עמק החולה הוא בראש רשימת המשימות של העופות, ונמצא על הכוונת לנחיתת הבכורה. בזכות השפע האין-סופי, לא פלא שהוא הראשון בשרשרת המזון. העמק מתמלא בחיים ססגוניים וקולות קרקור העגורים מהדהדים במרחביו. באגמון יהיו החל מהחודש סיורי זריחה, תצפיות, טיבוע ציפורים וביקור בגן הבוטני המקומי. כמו כן יתקיימו סדנאות צילום חד-יומיות מעגלת המסתור עם הצלם רונן וטורי, וסדנה בת יומיים עם צלם הטבע הבכיר יוסי אשבול, שתכלול הרצאות ויציאות לשטח להתנסות חווייתית (9-10.12, טל' 04-6817137). בשמורת החולה ייערכו מדי שבת במהלך דצמבר סיורים ותצפיות להיכרות מעמיקה עם תושביה הארעיים (טל' 04-6937069).

בקיבוץ כפר בלום יתקיים כנס הצפרות הבינלאומי הראשון בארץ. לכנס יגיעו אנשי מקצוע ישראלים ובהם פרופ' יוסי לשם, ד"ר עופר בהט, ד"ר דן אלון, אוהד הצופה ואחרים, וכן מעל מאתיים אורחים מחו"ל, בהם ראשי ארגוני צפרות, צלמי טבע בכירים ועיתונאים. הכנס יעסוק באתרי המנוחה והחריפה של הציפורים הנודדות, והוא יכלול סיורים מקצועיים, מפגשי צפרים, הרצאות וגם מופעי תרבות, כמו קונצרט מיוחד של פול ווינטר, סקסופוניסט ג'ז במקורו, המשלב קולות טבע ביצירותיו, מצלילי לווייתנים וזאבים ועד שירת ציפורים, והלחין יצירה מיוחדת המוקדשת לנדידת ציפורים. הכנס פתוח לקהל ומציע גם חבילות לינה באזור (טל' 03-6388688, www.teva.org.il/hula).

גם באתר הנופש מצפה הימים, הצופה אל העמק, עושים כבוד לנודדות, וחוגגים איתן מדי שנה בשיתוף מרכז הצפרות הישראלי והמרכז לחקר נדידת ציפורים בלטרון. לכבוד החגיגות שיתקיימו במהלך נובמבר ודצמבר יהיו הרצאות של מיטב המומחים בתחום, סיפורי מסעות וחוויות של צלמי טבע ידועים, סדנאות, ערבי שירים וציפורים, סרטי ציפורים, סיורים, טיבוע ותצפיות מרתקות, ואפילו ארוחת שפים במחווה לציר הנדידה, שעובר באוזבקיסטן, בלבנון, בסוריה, בנמיביה ובמדינות נוספות, ארוחה הפתוחה גם לאלה שאינם לנים במלון (300 שקלים לסועד, כולל יין). המלון מציע גם חבילות אירוח מיוחדות בסופי השבוע של חודש נובמבר, הכוללות סיור מודרך באגמון החולה וצפייה בציפורים (1,590-2,300 שקלים לזוג לחצי פנסיון; טל' 04-6994-555).

לא הרחק משם, באתר השחזור בראש פינה, מוצגת תערוכה בנושא ציפורים. אמנים מקומיים ואורחים יצרו עבודות בשלל תחומים (ציור, פיסול, חריטה ועוד), ובהן פסל חסידה מאזיקונים, קן ציפורים מאבן, ציורים וצילומי ציפורים ואפילו סדנאות אמנות. התערוכה תתקיים בגלריית בית וילקומיץ' ובבית פרופ' מר, ותהיה פתוחה לקהל ללא תשלום מדי יום בין השעות 10:00-15:00. אוצרת התערוכה סיגל עשת-שפט תשמח לסייע בסיורים מודרכים ובמפגשי אמן - בתיאום מראש (טל' 052-6930349).

תערוכה נוספת שנפתחה זה כבר בתחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע היא של וולטר פרגוסון, צייר טבע שבמשך חמישים שנה מתעד את חיי הבר בארץ. התערוכה, הפתוחה לקהל עד חודש פברואר, מציגה את עבודותיו. אותו מרכז צפרות ירושלמי יקיים השנה זו הפעם החמישית תחרות צילומי ציפורים ע"ש עמית גפן ז"ל - צפר מושבע וצלם ציפורים מוכשר. בתחרות ישתתפו צילומים של ציפורי בר המבטאים טבע במיטבו, ומטרתה לקדם מודעות לחשיבות שמירת הטבע, החי והצומח. הזוכים, שייבחרו בידי צוות שופטים, יוכרזו ב-26.12, ביום העיון השנתי לצפרות באוניברסיטת תל אביב שיזמו מרכז הצפרות עם המרכז הבינלאומי לחקר נדידת ציפורים בלטרון. את הצילומים יש לשלוח עד סוף החודש באמצעות האתר: www.israbirdcenter.org/gefen/gefenhome.htm.

עמק בית שאן הוא תחנה נוספת בדרכן של הציפורים דרומה, ובמרכז הצפרות בכפר רופין תצא לדרך שורת פעילויות מרתקות: סיורים בבריכות הדגים, היכרות עם התנשמת - מדבירה ביולוגית מוכשרת ויעילה, ספארי לילה באתר לינה של אנפות, ובחנוכה גם טיולים באזור, הדלקת נרות והפעלות לילדים (טל' 04-6068396).

טיבוע הוא אחת הפעולות החשובות בחיי צפר, שבאמצעותה יכולים צפרים ברחבי העולם לעקוב אחר מהלכיהן של הציפורים ונתיבי מעופן. הטבעות המונחות על רגליהן הענוגות מסומנות ומאפשרות זיהוי של כל פרט. הפעולה פשוטה ואינה מכאיבה לציפור, וילדים מאוד אוהבים להיות חלק בתהליך. בגן הבוטני במכללת אורנים בקריית טבעון ייערכו סיור וטיבוע עם חוקרי העופות בגן (שבת 29.11,09:00 -11:00, 10-20 שקלים, בהרשמה מראש; טל' 1800301080). בעינות צוקים - שמורת הטבע הנמוכה בעולם, יתקיים טיבוע מקצועי ב"שמורה החבויה". הטיבוע ילווה בהיכרות עם ציפורי האזור, לצד קרובותיהן הנודדות (מדי שבת בנובמבר 9:00-11:00, טל' 02-9942355).

לקינוח נדרים הכי שאפשר - עד לערבה - שם יתקיים פסטיבל הנדידה השישי בסוף שבוע אחד מרוכז. במשך שלושה ימים פסטיבל של ציפורים, ציורים וירח. בין היתר יהיו סיורים מודרכים בעקבות הציפורים, סדנאות ציור ציפורים יצירתיות, טיולי ליל ירח, סרטים, טיבוע ועוד. תוכלו לשרשר לכם את הפעילויות שיתקיימו באתרי הדגל בערבה: בפארק ספיר ובפארק תמנע, בבריכות הפלמינגו ובשמורת שיזף, בשדות החקלאות ובחי-בר יוטבתה, ולחבר נופש עם חוויית טבע מזוקקת.

ואם גם אתם מאמינים שלטבע אין תחליף אתם מוזמנים להשתתף גם במאבק לשימור הדיונה האחרונה בסמר, שעומדת בפני כרייה אשר תכחיד בית גידול ייחודי. הפסטיבל יתקיים ב-8-10.12 ולאורחי הלינה בצימרים אין תוספת מחיר לבנק הפעילויות הגדוש (900-1,300 שקלים לזוג לחבילה; טל' 1-800-225-007).