ירידות בסיום המסחר באירופה ברקע עליית תשואות האג"ח

ספרד מכרה אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בהיקף של 3.562 מיליארד אירו בתשואה מקסימלית של 7.088% ■ פיץ': "קרוב לוודאי שאיטליה כבר נמצאת במיתון"

המסחר באירופה התנהל היום (ה') בירידות שערים על רקע המשך האי-ודאות והבלגן סביב משבר החוב ביבשת: שני מכרזי אג"ח בספרד ובצרפת אכזבו מאוד את המשקיעים והתשואות על האג"ח נוסקות. התשואה על האג"ח של ספרד נושקת לרמה של 7%. צרפת וגרמניה מתגוששות בינהן לגבי תפקידו של הבנק המרכזי האירופי בפיתרון המשבר, ביוון ואיטליה הורכבו ממשלות חדשות ועדיין לא ברורה היכולת לשהם לפתור את המשבר ובסוף השבוע הקרוב תצטרף גם ספרד שביום ראשון הקרוב תלך לבחירות כלליות.

כאמור, מכרז אג"ח מאכזב לספרד וצרפת, תשואות האג"ח נוסקות; ספרד מכרה היום אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בהיקף של 3.562 מיליארד אירו (4.79 מיליארד דולר) בתשואה מקסימלית של 7.088%, התשואה הגבוהה ביותר על האג"ח שנרשמה . במכרז האג"ח שנערך באוקטובר, נרשמה תשואה מקסימלית של 5.5%.

התשואה על האג"ח של צרפת גם היא עלתה היום ופותחת פער מול האג"ח של גרמניה (המהווה בנצ'מרק). צרפת הציעה אג"ח בהיקף 6-7 מיליארד אירו במכרז לאג"ח ל-5 שנים. צרפת בסך הכל הצליחה למכור 3.332 מיליארד אירו בתשואה של 2.82%.

נתחיל עם שתי הכלכלות החזקות באיחוד האירופי, גרמניה וצרפת, שממשיכות להתקוטט בינהם לגבי תפקידו של הבנק המרכזי האירופי לפיתרון המשבר. בעוד שצרפת מתעקשת שלבנק האירופי חשיבות מכרעת בפיתרון המשבר, בגרמניה טוענים בתוקף שיכולות הבנק מוגבלות מאוד בסיוע ומאמינים שהפיתרון למשבר צריך לבוא מכיוון רפורמה כוללת באיחוד האירופי. (לסיפור המלא)

כבר אתמול התבטא בכיר בבנק המרכזי האירופי נגד הדרישות ההולכות וגוברות מצד משקיעים ואנליסטים להתערבות אגרסיבית יותר של הבנק המרכזי. "אנחנו לא מחוייבים להצלת אירופה מהמשבר שנקלעה אליו", אמר הבכיר. "גם אם כן רוצים, אין לנו את המנדט לעשות מעבר למה שכבר עשינו".

למרות היותה הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, מצבה של צרפת אינו מזהיר. עם גירעון הקרוב לרמה של 6% מהתוצר הלאומי הגולמי וחשיפה גבוהה של הבנקים במדינה לאיזור הפריפריה של גוש האירו, נראה כי צרפת עומדת בפני לחץ שהולך ומתגבר עם התמשכות המשבר. (לסיפור המלא)

יוון, איטליה וספרד ממשיכות לספק כותרות

נעבור ליוון, שם הממשלה צלחה אתמול הצבעת אי-אמון ובכך התחילה הממשלה את דרכה באופן רשמי. 225 חברי פרלמנט הביעו אמון בממשלה לעומת 36 חברים בלבד שהתנגדו. הממשלה החדשה בראשות לוקאס פפדימוס לא מבזבזת זמן וכבר היום תגבש את תקציב המדינה לשנת 2012 ויוצג בפני שרי הממשלה , והוא יעלה להצבעה בפרלמנט כבר בשבוע הזה.

"המדיניות של מיזוג פיסקלי הינה חיונית לאור הכשלונות של השנים האחרונות ליצור מודל שיישמר את הצמיחה", אמר אתמול פפדימוס לפרלמנט לאחר הצבעת האמון. "הדרך ארוכה ודורשת מאמצים קדחתניים יחד עם קיצוצים נרחבים".

היום הודיע פפדימוס שהוא החל בשיחות עם המגזר הפרטי במטרה להגיע להסכמות בעניין "התספורת" של ה-50% שהוסכם עליה במהלך פסגת ראשי האוצר בבריסל בחודש שעבר.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה היום ש"קרוב לוודאי איטליה נמצאת כבר במיתון".

מי שתצטרף בקרוב לחגיגה זו ספרד שביום ראשון הקרוב יתקיימו במדינה בחירות כלליות בפרלמנט לאחר שהממשלה הנוכחית הודיעה על הקדמת הבחירות לאור המצב הכלכלי הקשה והאבטלה הגואה במדינה. "מפלגת העם", שנחשבת למפלגת מרכז-ימין, צפויה לנצח בבחירות הקרובות ולהביס את מפלגת הפועלים הסוציאליסטית שהייתה בשלטון. הציפייה לתוכנית כלכלית ממשלה בעלת מנדט רחב אמורה, בתיאוריה, להרגיע קצת את השווקים.

היום הודיעה גם שרת האוצר של ספרד אילינה סלגדו על קיצוץ נוסף תחזית הצמיחה השנתית של המדינה לרמה של 0.8%, ובכך תפספס את יעד הצמיחה השנתית שנקבע על ידי הממשלה על רמה של 1.3%. (לסיפור המלא)

מנכ"ל הבנק הגדול ביותר באיטליה UniCredit , פדריקו גיזוני, פנה בשם הבנקים הגדולים באיטליה לבנק המרכזי האירופי על מנת להזרים לבנקים האיטלקים מזומנים כדי להימנע מקריסה של אחד מהם.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים נרשמה היום (ה') בבורסות המובילות באסיה בצל הנעילה השלילית אמש בוול סטריט לאחר אזהרת פיץ' והמשך החששות מהנעשה ביבשת אירופה.

אירופה עדיין בראש הרשימה של בעיות השווקים בתקופה האחרונה, וזאת למרות שראשי הממשלה החדשים ביוון ובאיטליה צלחו הצבעת אמון (יוון) וכוננו בהצלחה ממשלת טכנוקרטים (איטליה), אבל הפוקוס עבר אמש לוול סטריט, שם סוכנות הדירוג פיץ' ציינה שתחזית האשראי לבנקים בארה"ב עלולה להידרדר אם משבר החוב בגוש האירו לא ייפתר בזמן הקרוב.

"דאגות מתמשכות ממשבר החובות באירופה ממשיכות להטיל משקל על הסנטימנט לקראת הנפקות האג"ח של ספרד וצרפת", ציינו היום אסטרטגים ב-Brown Brothers Harriman.

הבנקים ביפן מרכזים עניין שלילי. נציין את Sumitomo Mitsui Financial ואת Mitsubishi UFJ Financial .גם מגזר הרכב במדינה - ונציין את Nissan ו-Mitsubishi - נסחר בירידות שערים ברקע נתוני מכירות רכב חלשים באירופה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]