בכיר ב-ECB: 'אנחנו לא חייבים להציל את אירופה מהמשבר'

בראיון ל-CNBC אמר נגיד הבנק המרכזי של לוקסמבורג: "זה אפילו לא בסמכות הבנק להציל את אירופה ■ הוא קורא להקמת משרד אוצר כלל אירופי

האם הבנק המרכזי האירופי, מי שנחשב למפלט האחרון בהצלת אירופה מהמשבר, מוותר על "התענוג" ? אם לשפוט לפי דבריו של חבר מועצת הבנק ונגיד הבנק המרכזי של לוקסמבורג, איב מרסץ', אז התשובה היא כן.

בראיון לרשת CNBC אמר מרסץ': "זה אפילו לא בסמכות של הבנק המרכזי לפעול על מנת להציל את אירופה מהמשבר". מרסץ' אפילו אומר שלמהלך כזה יהיו השלכות לא חיוביות, "להוות ברירת המחדל להצלת אירופה מהמשבר ייצור תמריצים שליליים".

הרבה אנליטסטים קוראים לאחרונה לבנק המרכזי האירופי להתערב בצורה יותר אגרסיבית בחודשים הקרובים בנעשה בגוש האירו אם הבעיה באיחוד האירופי תמשיך להחריף, על מנת להציל את אירופה מאבדון. הבנק האירופי התערב בחודשים האחרונים מספר פעמים על ידי רכישת אגרות חוב של מדינות הנמצאות במצוקה כלכלית קשה כמו יוון, איטליה, ספרד ופורטוגל.

"חלק מהצעדים שנקטנו היו מוגבלים מבחינת היקף וזמן, והם נועדו רק על מנת להגביר את היעילות של המערכות הפיננסיות באירופה", אמר מרסץ' במהלך הראיון. "יש וואקום מוסדי כרגע שחייבים למלא אותו".

מרסיץ' הצטרף לקריאתו של נשיא הבנק המרכזי לשעבר, ג'ון-קלוד טרישה, להקמת יותר מוסדות שיחזיקו יחד את גוש האירו. טרישה, שהוחלף על ידי מריו דראג'י האיטלקי, קרא להקמת משרד אוצר כלל אירופי.