באפט לא לבד: המוני מליונרים בארה"ב קוראים: "העלו מיסים"

קבוצת מיליונרים, ובכללם הכלכלן נוריאל רוביני, פשטה על גבעת הקפיטול בתביעה להעלות את דרגת המס השולי הגבוהה ביותר ל-39% לפחות ■ בקבוצה ייצוג גבוה למיליונרים מגוגל

הקשיחות האידיאולוגית של המפלגה הרפובליקנית, שמסרבת להגדיל את שיעורי המס על מיליונרים, כתרומה למאמץ לכרסם בגירעון התקציבי של ארה"ב, למרות שהדמוקרטים מוכנים לבלוע את הצפרדע של "תיקונים", קרי: קיצוצים, בתקציבי הביטוח הלאומי ותכנית הביטוח הרפואי לגימלאים, מתחילה להרגיז לא רק את 99 המאיונים התחתונים באוכלוסיה, אלא גם פלחים מהמאיון העליון, שאמור לשאת בנטל ההעלאות. מתברר שוורן באפט אינו איל הממון היחידי שסבור שאין זה הוגן שעול המס על כתפי מזכירתו יהיה כבד יותר מעולו שלו.

קבוצה גדולה של מיליונרים או, יותר נכון, מולטי-מיליונרים, פשטה אתמול (ד') על גבעת הקפיטול בקמפיין מתוקשר היטב לשכנע מחוקקים משתי המפלגות להעלות את דרגת המס השולי הגבוהה ביותר מ-35% עתה לרמה של 39.6%. רבים בקבוצה מכריזים שזו דרישה מינימלית. לדעתם ההעלאה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה.

הקבוצה מכנה עצמה "מיליונרים פטריוטים למען עוצמה פיסקאלית" והיא מונה כ-200 חברים, ובכללם כ-15 עובדים בהווה ובעבר ב"גוגל" לרבות פרנק ג'רניגן, לשעבר מהנדס תוכנה בכיר בחברה; השחקנית אידי פאלקו (כרמלה סופראנו מה"סופראנוס"); הכלכלן והמרצה לכלכלה פרופסור נוריאל רוביני; גארט גרונר, מייסד ask.com; ליאו הינדרי, לשעבר מנכ"ל חטיבת הפס הרחב ב-AT&T; ובן כהן, אחד משני המייסדים של רשת חנויות הגלידה בן וג'רי.

יוזמת "המיליונרים הפטריוטים" מקבלת משמעות מיוחדת על רקע קריסת המערכות בקונגרס והשסע המעמיק בין דמוקרטים לרפובליקנים. ועדת-העל של הקונגרס, שאמורה למצוא נוסחת פלאים לקיצוץ בסך 1.5 טריליון דולר מהגירעון התקציבי של ארה"ב, תסתיים בכישלון ודאי. זו הנחת העבודה בוושינגטון. השאלה היא איזה צד יצא מנצח בדעת הקהל בעקבות המפולת - הדמוקרטים, שיאשימו את הרפובליקנים בסירוב גורף להעלות הכנסות, כלומר להגביה את שיעורי המס על מיליונרים, או הרפובליקנים, שיאשימו את הדמוקרטים בסירוב לגעת בפרות הקדושות שלהם, ביטוח לאומי וביטוח רפואי.

תוצאת הכישלון, לפי חקיקת הקונגרס, תהיה קיצוץ תקציבי רוחבי אוטומטי: 500 מיליארד דולר מתקציב הפנטגון, וסכום זהה מתקציבים חברתיים בשנים הקרובות. אלה יהיו קיצוצים נוראים בבשר החי. האיום הזה נועד להיות מעין חרב דמוקלס שתלויה מעל ראשם של חברי הוועדה כדי להזכיר להם את התוצאות הוודאיות של התחפרות עמוקה בעמדות אידיאולוגיות. הבעיה היא, שחברי הוועדה מוכנים ליפול, ולהפיל את ארצם, על החרב הזו.

ל"מיליונרים הפטריוטיים" יש תשובה לרפובליקנים: "צריך למחוק כל עסקה של ועדת-העל שלא תכלול מיסים גבוהים יותר על מיליונרים".

הקבוצה הזו נוסדה לפני כשנה, כאשר הקונגרס דן האם לתת מעמד של קבע לחוק קיצוצי המס של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, שעמד לפקוע ב-2010. הפשרה שהושגה אז בין הבית הלבן לקונגרס: החוק יוארך עד 2012. עתה מתחדש המאבק. ברק אובמה והדמוקרטים שואפים לבטל את החוק כליל (ולהגדיל את שיעורי המס של המיליונרים); הרפובליקנים רוצים להעניק לו חיי נצח.

אחת מהפגישות החשובות של נציגי הקבוצה אתמול היתה עם גרובר נורקוויסט, אידיאולוג רפובליקני ואחד מנושאי הדגל בקמפיין של הימין נגד העלות מיסים. גרובר אינו מחוקק, אך יש לו השפעה עצומה על מחוקקים רפובליקניים. הוא החתים את רובם על התחייבות לא להצביע אף פעם בעד חקיקה שכרוכה בהעלות מיסים. במהלך הפגישה, שלא בדיוק התנהלה על מי מנוחות, אמר אחד מהמיליונרים לנורקוויסט: "לך לסומליה; שם לא משלמים מיסים". נורקוויסט אמר ל"פטריוטים", שאיש לא מפריע להם לשלם יותר מיסים. בטופסי הדיווח של מס הכנסה יש שורה שמאפשרת לאזרחים "לתרום" למשרד האוצר כל סכום כסף שעולה על דעתם. לא צריך לשנות את החוק כדי "לתרום" כסף לשלטונות.


בתגובה על הטיעון הזה אמר אמש גרונר (מ-ask.com), בראיון ברשת הטלוויזיה הציבורית של ארה"ב (PBS): "למען האמת, אני חושב שזו תשובה פתטית. ממשלת ארה"ב אינה ארגון צדקה. אנחנו לא מעבירים את הכובע בין האזרחים ומבקשים נדבות כאשר אנו מחליטים לצאת למלחמה באפגניסטאן. אנחנו לא מבקשים נדבות מהאזרחים כאשר אנו מקבלים החלטות האם לייצר עוד נושאת מטוסים או לסלול כביש מהיר".

"כאזרחים אמריקניים, אנו מקבלים החלטה ומממנים אותה", הוסיף גרונר. "לרוע המזל, הפסקנו להבין שאת ההחלטות שאנו מקבלים כמדינה צריך לממן. אנו צריכים לדאוג לכך שמקורות המימון, ההכנסות (ממיסים), אכן קיימים".

בתשובה לשאלה על טענות של בעלי עסקים, שהעלאת שיעורי המס תפגע ביכולתם לשכור עובדים חדשים, אמר גרונר: "אני יכול לדבר על על כך מניסיון. הקמתי כמה חברות בעצמי, ואני יזם הון סיכון מזה כמעט 20 שנה. הייתי איפוא מעורב בהקמת הרבה חברות היי-טק, חברות שעוסקות במדעי החיים, בתכנה ובחמרה, ועתה גם באנרגיה ירוקה ונאנו-טכנולוגיה. אני יכול לומר שאף לא אחת מההשקעות האלה הושפעה משיעורי המס השולי".

"אנחנו, כאמריקנים אחרים, אוהבים את הארץ הזו", הוסיף גרונר. "אנחנו חושבים שאלה שנמנים עם המאיון העליון קיבלו יחס יותר מדי טוב, וזה לא מועיל לא להם ולא למדינה. כולנו הצלחנו יפה מאוד בעסקים ואתה הגיע תורנו להחזיר לחברה".

לפי "המרכז למדיניות מס", מוסד מחקר בלתי מפלגתי, חיים עתה בארה"ב כ-289 אלף אנשים שמשתכרים לפחות כמיליון דולר בשנה ברוטו.