רופא נחוץ לנו יותר מבחור ישיבה

אני סבור גם שהמתמחים חשובים לנו לא פחות, ואולי יותר, אפילו מאנשי צבא קבע רבים

המון אנשים כועסים על המתמחים ועל הרופאים שהצטרפו למאבקם, ואני לא מבין למה ומדוע. אני אמנם לא בקי בפרטי הנושא הכספי העומד ביסוד המאבק, אבל זאת אני כן יודע: אין הרבה אנשים במדינה, אם בכלל, שעובדים כל כך קשה תמורת כל כך מעט. אין הרבה אנשים שכדי לרכוש את מומחיותם נאלצים להשקיע כל כך הרבה, הן בשנות לימוד והן בכסף, שהלימודים עולים. ואני יודע דבר נוסף: אין הרבה בעלי מקצוע שאנחנו נזקקים להם כמו אנשי הרפואה.

מופקדים על חיינו

אני מניח שרובנו מסכימים על כך שהרופאים נחוצים הרבה יותר מאשר, למשל, תלמידי ישיבה. אני מסתכן בניחוש שיש קונצנזוס, שהרופאים נחוצים לנו יותר מהשרים ללא תיק, והסגנים ושאר הפרזיטים יושבי הקרנות הממשלתיות. אני חושב שהמתמחים חשובים לנו לא פחות, ואולי יותר, מאנשי צבא קבע רבים. אלה מגינים על ביטחוננו, והרופאים על בריאותנו. גם אלה וגם אלה נלחמים, כל אחד על פי דרכו ומומחיותו, על חיינו. עכשיו לכו תשוו את תנאי אנשי הצבא לאלה של אנשי הרפואה.

איך אפשר לבוא בטענות אל המתמחים, הרואים איך מגזרים אחרים, פחות נחוצים, פחות מושקעים, פחות הכול - מקבלים כמעט כל מה שהם רוצים, בעוד שנגדם, נגד המתמחים, מנהלים מלחמת חורמה כאילו קמו עלינו להחריבנו?

שומרי החוק החדשים

הם עוברים על החוק, אומרים לנו פרשני העיתונים. כאילו אמצעי התקשורת אינם מפירים חוקים בסיטונות, בעזות מצח ולאור היום. הם אינם מקיימים צווי בית משפט, מטיחים במתמחים. הם מבזים את בתי הדין - מזועזע, בין השאר, יעקב ליצמן.

ולא פלא, סגן שר הבריאות עוד לא ראה כדבר הזה. הוא רגיל שבציבור שלו, החרדי, כולם שומרי חוק ומקיימי צווים מובהקים. הוא רגיל שהחבר'ה שלו, כשמשהו לא מוצא חן בעיניהם, זורקים אבנים על אנשים ומכוניות. אבל להפר צו של בית דין?

ידיים לא נקיות

שואלים למה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו מתערב, וזה לא הוגן. הוא עסוק עכשיו בניחום אשתו, היתומה הטרייה. אז אני פונה אל כל שאר השרים ובעלי הסמכות: כשאתם יושבים להתמקח עם המתמחים, בואו בידיים נקיות. תחליטו על עמדתכם רק לאחר שבדקתם היטב את המצב בשטח, כל אחד בשטחו שלו. אולי אפשר לצמצם פה ושם, לבזבז פחות, אולי אפילו לייעל. רק לאחר שתבדקו את כל אלה תוכלו לבוא אל המתמחים ולומר להם במצפון ישר ונקי: אין תקציב בשבילכם.

אתם מכירים את רופא השיניים שהפציינט שאל אותו כמה עליו לשלם, והוא, הרופא, השיב: כמה שהיית מוכן לשלם כשעדיין כאב לך. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים להיות מוכנים לשלם לאנשי הרפואה.

הגול של ברק

בראיון שנתן אתמול אהוד ברק בארה"ב, הוא אמר בין השאר: "אני לא משלה את עצמי שהם (האיראנים) עושים את זה רק בגלל ישראל. הם מסתכלים סביב ורואים שלהודו יש נשק גרעיני, לסינים, לפקיסטן, שלא להזכיר את הרוסים, וגם לישראל, לכאורה, יש את זה". ולכן, אמר ברק, "לו הייתי מנהיג איראני, כנראה גם אני הייתי רוצה נשק גרעיני". זה מזכיר לי את אותו שחקן כדורגל (סיפור אמיתי) שהתבלבל בצדדים, כידרר בווירטואוזיות והבקיע גול מרהיב - לרשת קבוצתו שלו.

matigolan@globes.co.il