הסדר החוב של תשובה בדלק נדל"ן יוצא לדרך

מתווה ההסדר, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, יוכרז בשבוע הבא * ההצעה תכלול פריסת חוב, המרת חוב למניות דלק נדל"ן, וכן הזרמת הון של תשובה בסכום המוערך במאות מיליוני שקלים

רגע האמת של יצחק תשובה קרוב מתמיד: חברת דלק נדל"ן שבשליטתו תגיש בשבוע הבא הצעה להסדר חוב בהיקף של 2.1 מיליארד שקל. במסגרתו, מחזיקי האג"ח של החברה, הנסחרות בתשואת זבל של עד 1,300%, יתבקשו ככל הנראה לעבור "תספורת" של מאות מיליוני שקלים.

הסדר החוב המיועד כולל שלושה מרכיבים עיקריים: הנפקת אג"ח חדשה במקום הסדרות הקיימות (פריסה משמעותית של תשלום החוב), המרת חוב למניות והזרמת הון בידי הבעלים, תשובה, הנאמדת במאות מיליוני שקלים. פרופ' אמיר ברנע, מאדריכלי הסדר החוב של אפריקה ישראל ב-2010, התבקש לגבש את מתווה ההסדר.

דלק נדל"ן פועלת בתחום הנדל"ן המניב בצפון אמריקה ובמערב אירופה, באמצעות החברה הבת DGRE, ובתחום הנדל"ן למגורים בישראל באמצעות חברת אלעד ישראל מגורים הפרטית. בעבר, תחת ניהולו של איליק רוז'נסקי, ביצעה החברה רכישות ענק ממונפות שבשנות הגאות בשווקים תורגמו לרווחים עצומים. במארס 2007 נסחרה החברה בשווי שיא של 4.6 מיליארד שקל, ואילו כיום נסחרת דלק נדל"ן לפי שווי של 75 מיליון שקל בלבד.

תפרע 60 מ' ש' בשבוע הבא

עם פרוץ המשבר בשווקים, בשלהי 2008, נקלעה החברה לקשיים עקב ירידה חדה בשווי נכסיה מחד, והלוואות הענק שבאמצעותן מימנה את הרכישות מאידך. במהלך 2009 פרש רוז'נסקי מתפקידו, ומאז מבצעת החברה מימוש מסיבי של נכסים תחת ניהולו של ערן מיטל.

דלק נדל"ן אמנם מכרה בשנים האחרונות נכסים ברחבי העולם תמורת מיליארדי שקלים, כדי לעמוד בהתחייבויותיה בזמן, אך לאחרונה התרוקנה קופת החברה ואין ביכולתה לעמוד בהתחייבויות הענק. לפני מספר חודשים היא פנתה למחזיקי האג"ח בבקשה לדחות את תשלומי הקרן בסך כ-300 מיליון שקל בחמישה חודשים, עד לחודש ינואר 2012.

מחזיקי האג"ח של החברה נעתרו לבקשת הדחייה, תמורת ביטחונות שהעמיד להם תשובה, שמאז ניסה למכור את השליטה בדלק נדל"ן לגורמים שונים ומשונים, אך שום עסקה לא יצאה לפועל. לאחרונה, מונה חתנו של תשובה, רוני אלרואי, לתפקיד יו"ר דלק נדל"ן, כדי להנהיג את החברה מול הנושים.

היום הודיעה דלק נדל"ן על כוונתה לפרוע תשלומי ריבית בגובה של 60 מיליון שקל (שהבטיחה לשלם ב-15.11) עד ליום רביעי הבא. הכוונה הייתה להשיג חלק מהתשלום מעסקה למכירת חלקה בקניון ביתן אהרון לכרמית אלרואי (בתו של תשובה), תמורת 38 מיליון שקל, אלא שהתוכנית לא יצאה לפועל עד כה.

מאז 2008 הצטברו הפסדי החברה ליותר מ-3.5 מיליארד שקל, והגירעון בהונה העצמי התרחב ל-1.7 מיליארד שקל. לדוחות החברה התווספה הערת "עסק חי", בשל חשש לגבי יכולתה להחזיר את חובותיה. בהתאם לכך, לא נכלל בדוחות תזרים מזומנים חזוי.

יש לציין כי מלבד דלק נדל"ן, מחזיק תשובה במניות השליטה (64%) בקבוצת דלק, הנסחרת בשווי של 9.5 מיליארד שקל. דלק היא חברת השקעות יציבה, המחזיקה בין היתר בשורה של תגליות גז ימיות, לחופי ישראל ("תמר", "לוויתן" ו"ים תטיס") וכן בחברות: דלק ישראל, הפניקס, אקסלנס ודלק רכב.