"ניוזוויק" חושף: התוכנית החשאית של ישראל לתקיפת איראן

"בעשור שחלף הכינה ישראל מערך לוחמה אלקטרונית בשווי מיליארדי דולר שיאפשר לה לסמא ולהחריש את מערכת ההגנה האווירית של איראן"

במשך רוב העשור שחלף, במקביל למאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, הכינה ישראל מערך לוחמה אלקטרונית שיאפשר לה לסמא, להחריש ולשבש את מערכות ההגנה האווירית של איראן, אם אכן תחלייט הממשלה להנחית מהלומת מנע על המתקנים הגרעיניים של איראן. כך מדווח היום "דיילי ביסט", אתר האינטרנט של "ניוזוויק".

הערכה של המודיעין האמריקני הגיעה למסקנה שכל התקפה ישראלית על אתרי הגרעין המבוצרים של איראן תחרוג במידה משמעותית מהפצצות של מטוסי אף 15 ואף 16 ותכלול, קרוב לוודאי, לוחמה אלקטרונית נגד רשתות החשמל, האינטרנט, הטלפונים הסלולריים ותדרי החירום של שירותי הכבאות והמשטרה. מידע על ההערכה המודיעינית נמסר ל"ניוזוויק" ע"י אנשי מודיעין אמריקניים בהווה ובעבר.

כך, למשל, הצליחה ישראל לפתח אמצעי לוחמה אלקטרונית שמסוגל לחקות אות של מפעילת טלפונים סלולריים שמורה למערכת "להירדם" לצורך תחזוקה ומשתק למעשה את המערכת, אמרו המקורות האמריקניים. ישראל אף הצליחה לפתח אמצעי שיבוש שמסוגלים לשתק את מערכות תדרי החירום של כוחות ההצלה, המגיבים הראשונים לאחר כל התקפה.

ב-2007 חשה סוריה את נחת זרועה האלקטרונית של ישראל, נאמר בידיעה. במהלך הפצצת האתר הגרעיני באל קיבאר הצליחה ישראל "לתעתע" במערכות המכ"ם הסוריות. תחילה סימאה ישראל את המערכות האלה וגרמה לכך שעל מסכיהן לא הופיעה אף מטוס. מיד לאחר מכן, בתוך שניות מעטות, גרם צה"ל למערכות להאמין ששמי סוריה מוצפים במאות מטוסים.

הגורמים האמריקניים מאמינים שישראל תנצל גם את פגיעות מערכות החשמל של הערים הגדולות באיראן, פגיעות שארה"ב למדו עליה לפני שנתיים: מערכות החשמל האיראניות מחוברות לאינטרנט ולפיכך הן פגיעות להתקפה קיברנטית בנוסח סטאקסנט, התולעת שפגעה בצנטריפוגות של תוכנית הגרעין האיראנית ושלפי הערכות זרות ישראל שותפה בפיתוחה.

"ניוזוויק" מדווח שמעבדת מחקר סודית, שמסופחת למטות המשולבים של צבא ארה"ב, Joint Warfare Analysis Center (JWAC) חשפה את חולשת מערכות החשמל האיראניות ב-2009, לדברי קצין מודיעין אמריקני בכיר לשעבר. לדבריו, מסוגלת ישראל להשיק התקפה של denial of service על מערכות הפיקוד והבקרה של איראן שמחוברות לאינטרנט. טוני דקאראבו, הקצין הממונה על המעבדה, נמנע מתגובה.

הלוחמה האלקטרונית נגד איראן תנוהל מכטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) מדגם "איתן", שלדברי "ניוזוויק" ממדיו כשל מטוס ג'אמבו. לפי דיווחים בעיתונות הישראלית, מסוגל מל"ט "איתן" לטוס 20 שעות ללא הפסקה ולשאת מטעד שמשקלו עד טון. אך פקידים ישראליים ואמריקניים אומרים, שגרסה אחרת של הכתב"ם מסוגלת לטוס 45 שעות רצופות.

האתר של "ניוזוויק" מציין, שבהתקפה האפשרית על איראן תשתתף גם יחידת "עורבי השחקים", יחידה של חיל האוויר שמתמחה בלוחמה אלקטרונית.

פרד פלייץ, לשעבר חבר בוועדת המודיעין של של בית-הנבחרים האמריקני ועתה עורך אתר שמתמחה בענייני מודיעין, אמר כי בפגישותיו עם חברי הקהילייה המודיעיני והבטחונית בישראל, אמרו לו בני שיחו, פעם אחר פעם, שמבחינת ישראל כל האופציות נמצאות על השולחן.

"אני חושב שלישראל יש היכולות לתקוף את האתרים הגרעיניים באיראן", אמר פלייץ לאתר. "הם יצטרכו להוציא מכלל פעולה את מערכולת המכ"ם וההגנה האווירית. הם יוכלו גם לתקוף בטילים את צי מהל"טים של איראן".

פקיד ישראלי בכיר אמר לאתר, שהיעד החשוב ביותר של האסטרטגיה הפוליטית הישראלית הוא לשכנע את מקבלי ההחלטות באיראן שמהלומה צבאית על התשתית הגרעינית שלהם היא אפשרות ממשית מאוד. "הדרך הידועה היחידה לבלום תוכנית גרעינית היא להטיל סנקציות מוחצות שיגובו באיום צבאי אמין ולוב היא הדוגמה הטובה ביותר לכך", אמר הפקיד.

לפי הידיעה, ישראל לא תתקוף כאשר כולם מדברים על התקפה ישראלית אפשרית. במילים אחרות: אם ישראל דנה בגלוי על אופציה צבאית, הפצצת המתקנים הגרעיניים באיראן אינה מיידית. אך אם הנושא ירד מסדר היום, או, כלשון הידיעה, "אם הרדיו הישראלי ישתתק", זו עלולה להיות התרעה מוקדמת שהתקפה ישראלית ממשמשת ובאה. סם לואיס, שהיה שגריר ארה"ב בישראל, סיפר כי זה בדיוק מה שקרה לפני הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981. "לאחר שהכל נגמר, לא הופתעתי מההתקפה אבל כעסתי על עצמי שהוטעיתי ע"י השקט התקשורתי שקדם לה".

האתר מציין שלמרות שישראל וארה"ב הקימו מנגנונים חסרי תקדים לתיאום ביניהן לגבי איראן, מסרב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבטיח לממשל אובמה שישראל תודיע, או תבקש רשות, לתקוף את איראן.