ארה"ב: דיוני "ועדת העל" להפחתת הגירעון - על סף פיצוץ

הדמוקרטים דחו הצעה של הרפובליקנים שכוללת העלאת מיסים ■ מטרת הוועדה: קיצוץ 1.2 טריליון דולר, אלא שהמפלגות לא מצליחות להגיע להסכמה על תוכנית לחצי מהסכום הזה

דיוני "ועדת העל" (super committee) לבחינת דרכים להורדת הגירעון של ארצות הברית, ושהוקמה מיד לאחר משבר העלאת תקרת החוב בקיץ האחרון, נמצאים על סף פיצוץ, לאחר שהדמוקרטים דחו הצעה שהגישו הרפובליקנים שכוללת מספר קטן של העלאות מיסים, וזאת מספר ימים לפני המועד בו תתקיים הצבעה על מסקנותיה של הוועדה.

במטרה לפתור את הפלונטר שנקלעה אליו הוועדה בדיונים שלה, הציע יושב ראש בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון בוהנר, תוכנית שמשלבת את הדרישות של שתי המפלגות; העלאת מיסים שדרשו הדמוקרטים וקיצוץ בהטבות הסוציאלים שדרשו הרפובליקנים. אבל כאמור, הדמוקרטים דחו את ההצעה בטענה שהיא אינה מספקת.

התוכנית שהוצעה הייתה אמורה לחסוך 643 מיליארד דולר במשך 10 שנים - כמחצית מהיעד של הוועדה שעומד על 1.2 טריליון דולר - אבל אפילו על הסכום הזה מתקשים שני הצדדים להגיע להסכמה.

על מנת להבין את גודל הפער בין שתי המפלגות, כל מה שצריך זה רק להסתכל על הצהרות שני הצדדים לגבי אותה תוכנית. בעוד העוזרים של בוהנר טוענים שהתוכנית תביא להכנסות של 229 מיליארד דולר לכספת המדינה, הדימוקרטים טוענים שהתוכנית צביא להכנסות של 3 מיליארד דולר בלבד.

"לשים על השולחן תוכנית שלא כוללת דרישה מהעשירים ביותר במדינה להשתתף בנטל, זה לא מקובל עלינו בכלל", אמר חבר הוועדה, הסנטור הדמוקרטי ג'ון קרי.