הביקוש הכבוש: 1 מכל 10 ישראלים שוקל לקנות דירה בקרוב

נתוני הלמ"ס והשמאי הממשלתי המצביעים על התקררות השוק מסתמכים על נתוני ספטמבר ■ מדד אמון הצרכנים של גלובס: בין ספטמבר של סוף המחאה לאוקטובר של אחרי החגים נרשם גידול בשיעור 43% בכוונת ישראלים לקנות דירה

"אמרת שהגשם ישטוף את הדמעות", שר אייל גולן, אבל לא גשמי היורה של אוקטובר ולא המחאה החברתית בחודשים שלפניו טאטאו את הצורך והנכונות של הישראלי הממוצע לרכוש דירה בחודש שחלף. לפי נתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ו-PwC ישראל, אחד מכל 10 ישראלים שנשאל בנושא בסקר עליו מבוסס המדד, הצהיר כי הוא בוחן רכישת דירה בחצי השנה הבאה. "הגשם הפסיק והדמעות נמשכות", אם תרצו.

9.9% הוא שיעור הנכונות של ישראלים ששוקלים לרכוש דירה בחודש אוקטובר, בין אם מדובר בדירה חדשה, דירת יד שנייה או כאלו שמתלבטים אם לקנות (או לא). מדובר בעלייה חדה למדי תוך חודש אחד בלבד - 43.5% - כזו שמנוגדת לשלל הנתונים שפרסמו בשבועיים האחרונים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והשמאי הממשלתי, אשר הצביעו על ירידה בביקוש ובמחירים בספטמבר.

כאן המקום להזכיר כי מדד אמון הצרכנים, מעבר להיותו מנבא מגמות עתידיות, מתייחס לכוונה עדכנית יותר לרכוש דירה - באוקטובר, כאמור. הכוונה הזאת, אגב, התחזקה גם בנטרול תנודתיות (לפי ממוצע תלת-חודשי, הנכונות לרכוש דירה עלתה אף היא ל-8.8% מכלל המשיבים).

ביקוש קשיח

את העלייה באוקטובר ניתן להסביר בראש ובראשונה בביקוש הקשיח בסופו של דבר לדירה בישראל - בנפרד מהדיון במחירה. לא מן הנמנע גם שהביקוש הזה זקף ראשו מחדש בעקבות אכזבה מההמלצות הפושרות והמועטות של ועדת טרכטנברג, שפורסמו לאחר הסקר הקודם.

חשוב להבהיר שהגידול בנכונות לרכוש דירה באוקטובר בולט בכל המישורים, בין אם מדובר בדירות חדשות ובין אם לאו. מה שכן, מהתפלגות התשובות ניתן לראות כיצד היושבים על הגדר ומתבלטים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר; מספרם כפול ממספרם של המתכוונים לרכוש דירה חדשה. במקביל, הזינוק החודשי החד ביותר (65%) נרשם בקרב אלה שהשיבו כי הם מתכוונים לרכוש דירת יד שנייה בחצי השנה הקרובה.

האג"ח מטפס

בהנחה שמי שהפרוטה מצויה בכיסו "מחנה" את הכסף באפיק סולידי בבנק או בשוק ההון, מעניין לבדוק את הנכונות לרכוש דירה, כפי שהיא עולה ממדד אמון הצרכנים כאמור, בהשוואה למדד האג"ח הממשלתיות ב-12 החודשים האחרונים.

באופן לא מפתיע, התשואה של האפיק הסולידי החלה לטפס בד-בדד עם הירידה בנכונות לרכוש דירה - כלומר, סמוך לפרוץ המחאה החברתית.

מתאימים את הביקוש ליכולת

האלפים שהגיעו לפני שבוע ליריד הדירות שנערך לפני שבוע חיפשו מציאות. נתוני שלושת אתרי לוחות הנדל"ן המובילים - WINWIN, יד 2 והומלס, מצביעים על עלייה בחיפוש אחר נכסים זולים בתקציב של עד מיליון שקל. מה שבטוח, גם באינטרנט מחכים הגולשים לירידות.

"הגיעו המון אנשים, אבל לא מפתיע אותי שרובם יצאו מאוכזבים" אומר יובל אטד, שביקר גם הוא ביריד הדירות. אטד, מנכ"ל WINWIN, סבור ש"המחירים שהקבלנים מציעים לא מדברים לרוב מי שהגיע ליריד. אנשים מחפשים דירות בתקציב נמוך באופן משמעותי ממה שיש בדוכנים. הם יכולים לקנות דירות עד מיליון שקל ואת זה הם מחפשים".

אטד מבסס את מסקנתו על בדיקה שערך לאחרונה באתר. "עשינו בדיקה כמה אנשים מחפשים דירות עד מיליון שקל. ראינו שמדובר במספרים מאוד גדולים ולכן החלטנו לפתוח לשונית חדשה שמפנה את המתעניינים ישר לדירות בתקציב הזה. עשינו את זה לפני מספר שבועות ו-60% מהגולשים נכנסו לשם. זו כמות אדירה". ההיצע, אגב, שעומד נכון להיום באתר לדירות בתקציב של עד מיליון שקל עומד על כ-25 אלף דירות, מתוך כ-67 אלף נכסים העומדים למכירה סך הכל. מדובר בהיצע משמעותי, אבל הביקושים, על פי אטד, גדולים הרבה יותר. בבדיקה שערכו באתר במהלכה נדגמו הגולשים שחיפשו דירות בסכומים הללו בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2011, בהשוואה לאשתקד, עולה כי נרשמה עלייה של 21% בביקוש לדירות במחיר של עד מיליון שקל. "אם עד לאחרונה לא טרחו הגולשים לחפש דירות בתקציב כזה, הפרסומים על ירידות המחירים ונתוני הלמ"ס והשמאי גורמים להם לחשוב שהירידות הגיעו והחיפושים עולים".

8 חודשים בשוק

במקביל, האתרים מתמודדים עם הקיפאון בשוק. "אכן ישנה האטה בעיקר מצד הקונים בשוק הנדל"ן למכירה" מסביר ארז גומל, מנהל תחום הנדל"ן באתר הומלס, "השוק נמצא כעת במצב של stand off בין המוכרים לקונים, כאשר צד אחד ממתין לירידת מחירים והצד השני מבקש למכור במחירי השיא".

המציאות החדשה משפיעה כמובן גם על משך פרסום המודעות. "אם לפני כמה חודשים הזמן הממוצע שמודעה נמצאת באוויר הייתה חודשיים שלושה, היום רואים שזה מעל חצי שנה ואפילו 8 חודשים. אלו דירות שלא נמכרות. במקביל אנחנו עורכים שיחות אקראיות עם גולשים שמגלים פחות רצון לסגור עסקאות ומחפשים ירידות מחירים", אומרים ב- WINWIN.

"אנחנו מדברים על פחות גולשים, שנכנסים לפחות מודעות", מציין רועי שגב, סמנכ"ל יד 2, "יש ירידה של כ-20% בכמות הגולשים בביקוש לנדל"ן ואנחנו רואים את זה בכמות הנמוכה של 'לידים' שהגולשים משאירים. זה משהו שאנחנו רואים בנדל"ן, בזמן שתחום הרכב למשל ממשיך להתנהג כרגיל. לפני כמה חודשים אם פרסמת דירה בלוח היית מקבל פניות כל יום. היום בקושי מקבלים פניות והמוכרים נלחצים".

הנכונות לרכישת דירה מול האגח הממשלתיות
 הנכונות לרכישת דירה מול האגח הממשלתיות