העיקר שנתניהו התעשת בסוף

משמאל מטיחים בו ש"התקפל", כשהוא עושה את מה שהם רוצים. גם זה לא טוב? מגוחך!

בשביל חבר כנסת, זה נכס גדול כשחוק שהוא יזם נכנס לספר החוקים. תעיינו, אם בא לכם, באתר של ח"כ אופיר אקוניס, ותראו שם איך הוא מתגנדר בחוק החרם שהוא יזם. הוא השתוקק להוסיף לכתרו עוד יהלום בדמות החוק להגבלת תרומות לארגוני שמאל.

היה כבר נראה שהוא מצליח בכך, והנה בא ראש הממשלה והחליט לטמון את היוזמה במגירה. מבחינה פורמלית לא מדובר בהריגת היוזמה, אלא רק בדחיית הדיון על העררים שהוגשו נגדה. לדחות עד מתי? עד דלא ידע. כלומר, אקוניס יכול להיפרד לשלום מהצעתו.

אכזבת העמלים

אכזבתו של אקוניס רשאית לגדול בגלל ההתנהלות של עמיתו למפלגה, ראש הממשלה. קשה להבין למה היה צריך לקחת לנתניהו כל כך הרבה זמן להרוג את התינוק החוקתי הזה, שעוד לפני לידתו התגלו בו כל כך הרבה מומים.

במשך כמה חודשים ראה ראש הממשלה את אקוניס ואת רעיו עמלים יומם וליל כדי לקדם את הצעת החוק ושתק. פתאום הוא מדבר, ובהבל פיו מוריד לטמיון את כל העבודה שהושקעה ביוזמה הזאת.

למה התמהמה נתניהו

בהחלט יש עניין בשאלה למה התמהמה נתניהו. אבל אין טעם להתעכב על תמיהה זו, מכיוון שאין סיכוי שנגיע לתשובה אמיתית. אז בואו ניתן לנתניהו קרדיט במסגרת הכלל של "יותר טוב מאוחר מאשר לעולם לא". הוא נהג נכון מכיוון שמדובר בהצעת נקמה, לא בהצעת חוק. זו הצעה שלא נרקחה היטב, אלא בחיפזון של אנשים שבעצם אינם בשלים.

מעבר לכך, העניין של תרומות מטעם ממשלות זרות, שהן גם אינטרסנטיות, הוא בהחלט רציני. המחשבה שמדינות כמו הולנד או נורבגיה משפיעות בצורה כלשהי על דעת הציבור אצלנו היא מאוד מטרידה. כמו גם המחשבה שאנשים עשירים שאינם גרים כאן, עושים זאת. בעיקר בצד הימני של המפה.

כאן, בנקודה זו הייתה הבעיה של הצעת אקוניס. הוא הלך על השמאל, כאשר התופעה קימת גם בימין. מבחינתי אין הבדל גדול, ואולי בכלל לא, בין השפעה של ממשלות זרות, לבין השפעה של אזרחים זרים, ללא הבדל דת או לאום. אלה ואלה רוכשים לעצמם השפעה על דעת הציבור באמצעות כספם, כאשר אינם נאלצים לשאת באחריות ובתוצאות של אותה השפעה.

חוק על בסיס ממלכתי

בהחלט יש מקום לדיון, ואולי גם לחקיקה, בנושא התופעה של תרומות מגורמים חיצוניים. אבל לא במונחים של שמאל וימין, אלא על בסיס ממלכתי, מתוך דאגה למדינה, ולא מתוך עמדות פוליטיות כאלה ואחרות. זה נושא מאוד מורכב, והוא גדול מאוד על מידותיהם של אקוניס ושל דומיו. נדמה שנתניהו, גם אם באיחור, הבין זאת, ולא משנה אם אחרים גרמו לו להבין. העיקר שהבין.

השמאל המגוחך

היה צפוי שהימין יתנפל על נתניהו בגלל דחיית חוק העמותות, אבל השמאל? הם מטיחים בו ש"התקפל", וש"הנזק לדמוקרטיה כבר נעשה" (זהבה גלאון). הרי חודשים הם דורשים ממנו שיעשה את מה שהוא עושה עכשיו. אז גם לא טוב? מגוחך.