סורוס: "לעצור מיד את הזינוקים בתשואות על האג"ח"

על פי המיליארדר ג'ורג' סורוס הפיתרון למשבר החוב באירופה נמצא בידי הבנק המרכזי האירופי ■ המיליארדר קורא לבנק להציב תקרה על תשואות האג"ח של הממשלות

האם המצב באירופה דומה למצב שהייתה בו המערכת הבנקאית בארצות הברית לפני המשבר של שנת 2008 ? אם תשאלו את המשקיע הנודע ג'ורג' סורוס, אז התשובה היא "בהחלט כן". המיליארדר יוצא בקריאה לבנק המרכזי האירופי להתערב במשבר על מנת להימנע ממשבר הולך וגדל של אמון בבכלכלת גוש האירו.

"כשהרגולטורים ממשיכים להתייחס לאגרות החוב הממשלתיות כמפלט של המערכות הפיננסיות, זה יוצר מעגל אכזרי שפוגע ביציבות של המוסדות הפיננסים לא רק באירופה אלא בכל העולם", כתב סורוס, שהינו הנשיא של Soros Fund Management, במאמר שפורסם בפייננשל טיימס. סורוס מעריך שבלי צעדים משמעותיים, הלחצים על השווקים יגברו מה שידרדר את מצבו של שוק אגרות החוב. "זהו המעגל האכזרי המושלם", כך כינה אותו סורוס.

סורוס טוען שהכתובת לפיתרון המשבר הינה הבנק המרכזי האירופי, בזמן שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנגדת להנהגת אגרות חוב כלל-אירופיות והמינוף של קרן החיולץ האירופית לא מתקדם לשום מקום, עקב חוסר אמון של השווקים ביכולתה של הקרן לפתור את המשבר.

"השווקים הפיננסים בוחנים את הבנק המרכזי ובודקים מה מותר לו לעשות על מנת לפתור את המשבר", כתב סורוס והדגיש שאסור שהבנק ייכשל במבחן הבא שלו. "על הבנק להפסיק את הזינוקים בתשואות על האג"ח בכל מחיר, כי זה מסכן את היציבות של המטבע המקומי. הפיתרון לטווח הקרוב הינה הצבת תקרה לתשואות על אגרות החוב של הממשלות שמנהיגות מדיניות פיסקלית אחראית", הוא הוסיף.