שר התחבורה נגד הוועדים? "הגיע הזמן לרפורמה בנמלים"

כץ הסביר את המהלך המפתיע בכך שהשתכנע כי נמלי הים של ישראל יתנוונו אם לא יעברו שינוי מבני עמוק הכולל הפרטה

שר התחבורה ישראל כץ מתייצב בראש מקדמי הרפורמה וההפרטה בנמלים. בנאום מפתיע שנשא הבוקר בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית הכריז שר התחבורה כי "הגיע תורם של נמלי חיפה ואשדוד" להשלים את הרפורמה בה החל בנימין נתניהו ב-2004 ואמר כי הוא תומך בהכנסת תחרות לתוך הנמלים על-ידי הפרטת רציפים - נושא הנחשב קו אדום מבחינת ההסתדרות וועדי העובדים החזקים של הנמלים.

כץ שנחשב עד כה לבעל בריתם של ועדי העובדים הגדולים הכריז בנאום כי לא יאפשר "לשום גורם לעכב את פיתוח הנמלים והרפורמות שנועדו להגביר את התחרות" ולשפר את השירות למשתמשים בהובלה הימית. "הגיע הזמן לרפורמה בנמלים" אמר כץ "הפרטנו את נמל אילת, ביצענו רפורמה בתעריפי הנמלים וכעת אנו מקדמים את פיתוח נמלי חיפה ואשדוד".

"אדרוש שראש הממשלה והממשלה יקבלו החלטות בנושא, שכן בפיתוח הנמלים השיקול הלאומי הכולל הוא שייקבע" הוסיף כץ.

לגבי עובדי הנמלים אמר כץ כי הוא תומך בשיתוף העובדים בביצוע הרפורמות והוסיף כי "אם צריך לפצות - נפצה" אך הוסיף כי לא יאפשר שום עיכוב ביישומן בגלל התנגדות של העובדים ובסופו של דבר הרפורמות הן גם לטובתם.

כץ הסביר את המהלך המפתיע בכך שהשתכנע כי נמלי הים של ישראל יתנוונו אם לא יעברו שינוי מבני עמוק הכולל הפרטה. הוא הסביר כי שוק הספנות מתאפיין במעבר לאניות מכולה גדולות שישלטו בסחר בין אירופה לאסיה ויבשות אחרות. התשתית הנמלית הנוכחית בישראל מתקשה לקלוט את אניות הענק והתוצאה תהיה ירידה מתמשכת בהיקף תנועת האניות המגיעות לישראל בפקידה ישירה, כלומר בקו ישיר.

כבר היום חלק הולך וגדל של הסחר של ישראל מתבצע דרך נמלי הזנה - נמלים מרכזיים במדינות שכנות ובראשם פורט סעיד שבמצרים.

לפי הערכות כבר היום עובר כחמישית מהסחר של ישראל דרך נמלי הזנה והמשמעות היא עלות נוספת במאות מיליוני דולרים למשתמשים, יבואנים ויצואנים כאחד, שנאלצים לשלם עבור הובלת הסחורה מנמל ההזנה לנמלי ישראל.

כץ ציין כי החרפת מצב זה תגרום להמשך התייקרות המוצרים בישראל והחרפת בעיית יוקר המחייה, כפי שנקבע לאחרונה בדו"ח וועדת טרכטנברג. "לא הייתי צריך את טרכטנברג בשביל לדעת שאנחנו בבעיה" אמר כץ לנוכחים והוסיף כי "אסור להגיע למצב של התנוונות הנמלים. מדינת ישראל במבנה נמליה צפויה למצוא עצמה ללא יכולת פקידה ישירה של אוניות המכולה הגדולות, החדשות שיפעלו בשנים הקרובות והציבור כולו יפסיד מאחר שישלם יותר על הסחורות המגיעות לישראל" אמר כץ.

שר התחבורה אמר בכנס כי בתוך מספר חודשים תחליט הממשלה על דרך הביצוע של קו הרכבת לאילת. "הדבר החשוב מבחינה לאומית, פיתוח אילת והנגב ויצירת חלופה אמיתית לתעלת סואץ ולכן, למרות העלויות הגבוהות הערך האסטרטגי הוא שייקבע.