המתמחים בפגישת הגישור: "קיצור ההסכם עומד על הפרק"

היום החל תהליך הגישור בין נציגי המתמחים לבין משרד האוצר ■ מבוכה קלה נרשמה מצד המתמחים בתחילת ישיבת הגישור ■ איפול תקשורתי הוטל על תוכן הדיונים

נציגי המתמחים, ההסתדרות הרפואית והמדינה נפגשו היום (ג') לראשונה עם צוות המגשרים שמונה בתחילת השבוע על-ידי בג"ץ - שופט העליון (בדימוס) יצחק זמיר ופרופ' מוטי מירוני. הפגישה התקיימה בהרכב מצומצם מכל צד, משום שנועדה בעיקר לצורך היכרות ראשונית עם המגשרים, קביעת לוח זמנים להליך הגישור והכרת דרישות הצדדים בדבר המתווה הרצוי להליך.

בג"ץ קבע בהחלטתו השבוע כי ההידברות תיעשה "במסגרת ההסכם בלבד", כאשר הפרשנות המקובלת לדברים היא דחיית הדרישה של המתמחים וקבוצת הרופאים הבכירים ממרכז הארץ לקצר את ההסכם. עם זאת, נציגי המתמחים הבהירו היום למגשרים כי קיצור ההסכם עומד מבחינתם על הפרק, כאשר הפרשנות שלהם להחלטת בג"ץ, ככל הנראה, היא שקיצור ההסכם אינו סותר את ההחלטה ואין בו כדי לפגוע או לבטל את ההסכם. נציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר, לעומת זאת, מתעקשים שלא יסכימו בשום אופן לקיצור כזה.

במהלך הפגישה התעוררה מבוכה קלה כשנציגי המשרד ביקשו שנציג משרד הבריאות ישתתף בפגישות. כשיושב ראש ההסתדרות הרפואית "הזכיר" למתמחים כי הנציג האמור הוא פרופ' שלמה מור יוסף, הם ביקשו לקיים התייעצות בינם לבין עצמם. גורמים שישבו בפגישה סברו כי המתמחים קיוו שהנציג יהיה מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו או מי מטעמו, אולם הדבר בלתי אפשרי לאחר שגמזו הודח על ידי ראש הממשלה מניהול המשבר בעקבות הקלטת שנחשפה ובה נשמע מותח ביקורת חריפה על ההסכם הקיבוצי, על ראשי האוצר וההסתדרות הרפואית. לאחר חשיפת הקלטת מונה פרופ' מור יוסף כיועץ חיצוני לצורך ניהול המשבר מטעם משרד הבריאות.

ההסתייגות של המתמחים ממור יוסף נובעת ככל הנראה מהביקורת שמתח על התנהלותם בחודשים האחרונים, התנהלות אותה כינה "אלימה". מור יוסף הקדים את חזרתו מחו"ל שתוכננה למחר בלילה ונחת בארץ כבר הבוקר, כך שהוא צפוי להשתתף בפגישה המתוכננת למחר. דובר מטעם המתמחים הכחיש כי הנציגים הביעו העדפה כלשהי באשר לזהות הנציג מטעם משרד הבריאות.

במשרד האוצר ינסו לחדש את המתווה הקודם להידברות מתחילת החודש, אז נקבע כי תוספות שכר מעבר להסכם יינתנו רק בגין עבודה מעבר לשעה 16:00. האוצר הציע במסגרת הזו תשלום של כ-4,500 שקל נוספים בכל חודש עבור 20-30 שעות נוספות בחודש שייקבעו על פי שיקול מנהלי בתי החולים, כך שגם עבודת מחקר שנעשית לאחר השעה 16:00 תוכר כשעות נוספות. המתווה הזה נכון בעיקר למומחים ולא למתמחים, אולם עיקר הדרישות של המתמחים נוגעות לעתידם המקצועי כמומחים.

בתום הפגישה הצהירו זמיר ומירוני כי הם מטילים על הצדדים איפול תקשורתי, ודיווח יומיומי על התקדמות ההליך ייעשה על ידי דובר מטעם המגשרים.