האופנה הישראלית באור הזרקורים: שבוע האופנה בת"א יצא לדרך

תצוגות ועיתונאי אופנה מקומיים וזרים, ורוברטו קוואלי, שחושב שדרכה של ת"א להפוך לבירת אופנה עולמית עדיין ארוכה ■ כתבת "גלובס" מביאה את הרשמים מהיום הראשון של שבוע האופנה בת"א

שבוע האופנה של תל-אביב, המתקיים בימים אלה, מציב את תעשיית האופנה המקומית באור הזרקורים, ומעניק את הכבוד הראוי לכמות הבלתי ניתנת לביטול של בתי אופנה ומעצבים עצמאיים שיוצרים, חיים ואף מתפרנסים מאופנה. את החשיבות שמייחסים לאירוע האופנתי, כנראה הגדול ביותר שהיה כאן בעשורים האחרונים, אפשר היה להבין כבר ביום ראשון בערב, בקבלת פנים שהתקיימה במעונו של שגריר איטליה בישראל, לואיג'י מאטיולו, בנוכחותם של המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי ומריו בוסלי, נשיא ארגון הגג היוקרתי של תעשיות האופנה העולמיות.

נבחרת המציגים באירועים השונים של שבוע האופנה, תזכה לחשיפה נרחבת לא רק בתקשורת המקומית אלא גם בפני עשרות עיתונאי אופנה בינלאומיים, שהגיעו ארצה לכבוד האירוע. "אני לא מכירה מעצבים ישראלים" מודה ליסה ארמסטרונג, עורכת האופנה של ה"דיילי טלגרף" הבריטי ואחת הדמויות המשפיעות בעולם האופנה הבינלאומי, "אני מכירה את גוטקס ואת אלי טהארי, כי הם בינלאומיים, אבל אופנה ישראלית מקומית לא מוכרת בחו"ל. זה ייקח קצת זמן", היא אומרת. "אני יודעת כמה זמן לקח ללונדון לבסס את שבוע האופנה שלה ועדיין, אין לנו את המותגים הבינלאומיים שיש למילאנו, למשל. אבל יש לי תחושה שאתם תעשו זאת יותר מהר מאיתנו. הנה, רק העובדה שהתצוגה הפותחת מתחילה באיחור כבר מצביעה על העובדה, שאתם מיישרים קו עם שאר העולם", היא צוחקת.

נוסף לפמליית העיתונאים המכובדת שהגיעה לכאן מיפן, פינלנד, רוסיה, בריטניה, ארה"ב ומקסיקו, אי אפשר היה להתעלם מהבאזז התקשורתי שמלווה את ביקורו של רוברטו קוואלי. כמעט מתבקש שקוואלי יהיה המעצב הבינלאומי שיכבד את שבוע האופנה הישראלי בנוכחותו. אחרי הכול, כמה מהשמות הבולטים בתעשייה, דוגמת ויקטור בלאיש ותמרה יובל ג'ונס, לקחו חלק פעיל בביסוס האימפריה האיטלקית שהוא עומד בראשה.

מבין התצוגות השונות שהופיעו אתמול (ב'), קוואלי בחר לכבד בנוכחותו רק את זו של שי שלום, אם כי לא התרשם ממנה באופן מיוחד ("הייתה תצוגה נחמדה"). כשהוא נשאל אילו קריטריונים דרושים כדי להפוך את תל-אביב לבירת אופנה בינלאומית הוא אומר: "דרוש כאן כוכב. מישהו שיביא בשורה חדשה לעולם האופנה", ומוסיף "מה שמייחד את המעצבים הבולטים הוא השימוש בפרטים ובטכניקה משובחת כדי ליצור הצהרה מקורית. אם הייתי חי בתל-אביב, האווירה, מזג האוויר, האנשים וההיסטוריה התרבותית בוודאי היו משפיעים מאוד על העיצובים שלי".

ובכל זאת, במרחב התל-אביבי, הגבול בין יופי לכיעור יכול להיות דק מאוד. אם לשפוט על-פי תחילת שבוע האופנה, עדיין דרוש כאן מאמץ, אולם אין ספק שקיומו של שבוע האופנה של תל-אביב, בפעם הראשונה זה יותר משלושה עשורים, הוא צעד משמעותי שבכוחו לתת דחיפה רצינית ליצרנים, למעצבים הישראלים ולתעשייה כולה, כמו גם הכרה גאווה וכסף.

הנה טעימה מהתצוגות שנחשפנו אליהן עד כה.

המתחכמת

יוסף

לצלילי ההופעה החיה של נינט, עלו הדוגמניות למסלול, לבושות בשמלות ערב יפות ומעניינות, עתירות פריטים, לצד כאלה מאופקות יותר, שבוודאי יצליחו לקלוע בדיוק לטעמן של אנינות הטעם: לא ראוותני מדי, איכותי ויקר. כבר יותר מעשור שיוסף יוצר קולקציות עדינות, קלילות ולבישות. אולם הפעם דגמי הערב שהציג לא נטו בהכרח לכיוון רומנטי או סקסי, אלא יותר לכיוון אורבני ומתוחכם, המתאים למי שמחפשת שמלת ערב נוחה ולא מתאמצת מדי. מעבר לגזרות המוצלחות ולשילובים הנכונים, אי אפשר שלא להתפעל מהטכניקה המרשימה ומהשימוש בחומרים חדשניים המלווים תדיר את הקולקציות של המעצב. בנוסף, היה נעים לראות כמה מהכישרונות המקומיים בתחום עיצוב האביזרים והתכשיטים, כמו אלינור אבני למותג נוריתמי, שתכשיטיה הדומיננטיים והמקוריים קישטו את עיצוביו של יוסף ויקשטו את הפריטים בתצוגה של גדעון אוברזון שמתקיימת הערב.

המתאמצת

שוגר דדי

לא כל המעצבים כיוונו למראה המעודן של הקיץ. את הטוויסט העכשווי של יום התצוגות הראשון העניקה התצוגה של מותג הגלאם-רוק "שוגר דדי", מבית היוצר של צמד המעצבות מאיה גיגי-דומב ולי נרובאי-לנגר, הפועלות תחת נישת האוונגרדיות הניסיונית. מראה השכבות שילב באופן מתוחכם למדי בין בדי טול ותחרה, פאייטים נוצצים, עורות, ניטים, רקמות חרוזים, קרעים פרימות וחתכי לצד שילובי מתכות - הוכיח שבשוגר דדי עובדים קשה במיוחד (או אולי מדי) כדי לשמור על המקום החם בליבן של הפאשוניסטיות חובבות הפאנק, הגותיקה והרוק'נרול. התוצאה נעה בין מראה שנראה חדשני ומפתיע למראה טראשי מדי. אף על-פי שללא ספק הקולקציה אחידה ומגובשת, הרבה שיק לא היה שם. במילים אחרות, ספק אם "דווקא חוסר ההתאמה והשילוב הבלתי אפשרי של פריטים וטקסטורות מייצר שפה חדשה" כפי שטוענות המעצבות. איכשהו נדמה שבסרט הזה כבר היינו.

האקסטרווגנטית

רוברטו קוואלי

את יום התצוגות הראשון חתמה באופן חגיגי תצוגת האופנה האקסטרווגנטית של רוברטו קוואלי, תצוגת השיא של שבוע האופנה, עם קולקציית קיץ 2012 שהוצגה לפני כחודשיים בשבוע האופנה של מילאנו והייתה עמוסה בהדפסים צבעוניים, ברקמות, בתחרות ובכמות חסרת תקדים של פאייטים זהובים - ללא שום תחרות, הקולקציה הנוצצת ביותר שהוצגה על המסלול במתחם התחנה בתל-אביב. חלקה השני של התצוגה כלל אוסף של פריטים מובחרים וראוותניים, מתוך קולקציות העבר של בית האופנה הראוותני.

כבר ארבעה עשורים שסגנונו של רוברטו קוואלי מזוהה עם מחשבה מקורית, יצירתיות נועזת, אמירה אופנתית ודימוי ויזואלי חד וברור, שאינו מסוגל לחרוג מסגנונו המפואר והכה מזוהה עם הדפסים ססגוניים של חיות כמו זברה, נחש או נמר. שיבוצי מתכות או אבני חן מנצנצות, חריטות ועיטורים מסולסלים - הם רק חלק מהאלמנטים המפוארים שנשזרים בקולקציה היוקרתית (והיקרה מאוד) של המעצב האיטלקי, שיש שיגדירו אותה המונית, מצועצעת ואפילו מתלהמת. אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח ולא בכדי, קוואלי נחשב לאחד ממעצבי האופנה הבולטים והססגוניים בעולם, עיצוביו מתפרסמים כדרך קבע על שערי מגזיני האופנה הנחשבים ברחבי העולם, והקולקציות ה מרהיבות שלו מלהיטות מדי עונה את שבוע האופנה במילאנו - וסוף סוף גם את שלנו.

הצפויה

Persy

התצוגה הראשונה של השבוע הייתה של מעצב האופנה יניב פרסי, בוגר שנקר ויוצר עצמאי בעל ותק קצר יחסית, לעומת שאר המציגים. המעצב הציג לראשונה בפני הקהל המקומי את קו האופנה Persy שאותו הוא משווק לבוטיקים ברחבי העולם מזה כשנתיים, אך ספק אם התצוגה סיפקה פתיחה הולמת לאירוע החגיגי, והיא לא לגמרי עמדה בציפיותיהם של המבקרים.

חוסר המקוריות וחוסר החדשנות שאפיינו את הקולקציה (כמו כתפיים מודגשות, מכנסיים מתרחבים ושמלות בגזרת בת הים הקטנה) האפילו על מעט השלווה שסיפקו עיצובים יפים, מעניינים וספורים בקולקציה, כמו חצאית שחורה בגזרת מקסי המלווה בשסע קדמי לכל אורכה או מעיל הלבד האפור, הארוך והאלגנטי לצד חליפת הרפיה היפה והמקורית.

האלגנטית

שי שלום

מסתבר שלא צריך הרבה יותר מלוקיישן מכובד, קולקציה מהוקצעת ודוגמנים אקזוטיים, כדי לשדר את תחושת החופש והיופי של האביב הבא. העיצובים האלגנטיים ששי שלום העלה על המסלול, הצליחו לחפות במקצת על האכזבה מהיעדר הגלאם של הקולקציה של יניב פרסי שהציג לפניו. תחת הקו היוקרתי של המותג, העניק המעצב הוותיק לבגדים שיצר טוויסט חופשי אך אלגנטי עם השפעות צבעוניות והדפסים מעניינים, שהוצגו באוסף של פריטים הנשען על גזרות קלאסיות, נונשלנטיות כמו מקטורנים מחויטים, מכנסי עיפרון, שכמיות אווריריות, מכנסונים קצרים וחצאיות א-סימטריות. הקולקציה משלבת בדים טבעיים ונושמים בגזרות פשוטות וזורמות, ומה שעושה את הבגד הוא איכותו של הבד והדרך שבה הוא נופל על הגוף. התוצאה מרעננת, קולחת ולבישה להפליא. בדומה לנשים, גם עבור הגברים, בחר המעצב באוסף מחויט קיצי ומשוחרר הכולל בין היתר חליפות לבנות מחויטות שקושטו בנגיעות צבעוניות אלגנטיות ועדינות.

המקורית

ששון קדם

כמצופה, התצוגה של ששון קדם, אחד המעצבים המרגשים בתעשייה הישראלית, הייתה חגיגת אופנה מקומית מן המעלה הראשונה וכללה עשרות פריטים אינטליגנטיים, מתוחכמים, יפהפיים, מאופקים ולגמרי מודעים לעצמם. אין מעצב שמחובר בצורה כה חזקה לקימורים הנשיים שמהם הוא יוצר כמו ששון קדם: "המוטיב הגיאומטרי שחוזר בבגדים שלי, מעניק לי חופש כמעט מוחלט לגעת באישה, לעטוף אותה, לשחק בקווי הגוף שלה ולטעת בה איכות שונה, ארומה וסגנון חיים", הוא אומר. גם בקולקציית קיץ 2012 קדם ממשיך לחקור את המפגש בין קווים גראפיים חדשים לגוף האישה ולהנפיק עוד הכלאות מגרות דימיון בין סגנון מזרח תיכוני מדברי לשיק אירופי נונשלנטי, בדגש על מלאכת יד לפלטה מונוכרומטית נעימה. כיאה למעצב אופנה שלא מסתפק בהצגת מערכות לבוש סטנדרטיות, גם הפעם הבגדים שעיצב הם שילוב של חומרים, צבע ונפח, תוך כדי משחקים בבד, בקיפולים ובגזרות היוצרות סילואט שאינו שגרתי, אך עם זאת אלגנטי.