מה אומרים לנו המחזורים הנמוכים בבורסה?

האם עליות השערים מהרמות הנמוכות של אוקטובר, הן גאות שוק דובי או התחלה של שוק שורי גדול חדש? ■ מארק הולברט נפנה לנתח

שוק המניות עושה רושם שהוא לא נחפז לשום מקום. לא רק שבמחצית נובמבר הוא לא התקדם מאז תחילת החודש, גם מחזורי המסחר היו נמוכים באופן חריג.

זה גורם לכמה אנליסטים לחשוש. אם שוק שורי חדש אכן התחיל ברמות הנמוכות של אוקטובר, כפי שטוענים כמה פרשנים, ואם המחזורים היו עולים כפי שהם עלו בשווקים שוריים קודמים, היינו צריכים לראות מחזורי גבוהים בצורה משמעותית כעת.

העובדה שזה לא קרה מאותתת לכמה אנשים, שהעלייה מהרמה הנמוכה של אוקטובר, היא כנראה יותר גאות שוק דובי מאשר התחלה של שוק שורי גדול חדש.

עשרה שווקים שוריים מ-1970

כדי לגלות כמה מודאגים אנחנו צריכים להיות, ניתחתי את המחזורים בבורסה בתחילת כל שוק שורי מתחילת שנות ה-70 של המאה שעברה. הסתמכתי על ההגדרה המדויקת של שוק שורי, שבשימוש חברת המחקר הכמותי נד דייביס. לפי הגדרה זו, היו לנו עשרה שווקים שוריים מאז מחצית שנות ה-70.

לגבי כל אחד מהשווקים הללו חישבתי יחס בין שני נתונים: מחזור המסחר היומי הממוצע בבורסת ניו יורק בששת השבועות הראשונים של השוק השורי, ומחזור המסחר היומי הממוצע בששת השבועות שקדמו לשוק השורי (כלומר ששת השבועות האחרונים של השוק הדובי הקודם). בחרתי בכוונה תקופה של שישה שבועות, כי מאז השוק הנמוך באוקטובר חלפו שישה שבועות.

בכל עשרת השווקים השוריים הקודמים, היחס הזה היה 2.15 ל-1. זה אומר שמחזורי המסחר היו גבוהים ביותר מפי שניים בששת השבועות הראשונים של השוק השורי החדש, ביחס לששת השבועות האחרונים של השוק הדובי הקודם.

ומהו היחס כיום? היחס בין המחזור היומי הממוצע מאז השוק הנמוך באוקטובר למחזור יומי הממוצע לפני כן היה 1.87 ל-1 - נמוך ב-13% מהממוצע בשווקים השוריים הקודמים, וגם נמוך מהמינימום של כל שוק שורי בעבר מאז שנות ה-70.

בחברת המחקר נד דייביס מודדים אחרת את מגמות מחזורי המסחר, אך מגיעים לאותה מסקנה. החברה הזו מחשבת ממוצע נע של מחזור יומי ב-50 ימי מסחר (מתוך ממוצע 200 ימי המסחר שלה). היחס הנוכחי עומד על 1.04 ל-1. בשווקים השוריים החזקים ביותר הקודמים, יחסי המחזור היו מעל 1.05 ל-1.

בסך-הכול אפשר לומר שהמחזורים האחרונים נמוכים רק במקצת ממה שהיינו מצפים לראות בתחילת שוק שורי חדש. לכן, המחזורים הקלים מעוררים חשש, אך לא בהלה. לכל הפחות נוכל לומר, עם זאת, שהעלייה של ששת השבועות האחרונים בשוק לא הייתה שורית במיוחד.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2011