הפועלים בעקבות לאומי: דורש פירעון מיידי מאולימפיה

ההלוואה, בהיקף 28 מיליון שקל, ניתנה לטובת נכס בפ"ת הנמצא בבעלות משותפת של אולימפיה וחברת ישראלום של ברונפמן-פישר ישראלום

יומיים לאחר שביהמ"ש המחוזי בת"א מינה כונס נכסים לחברת אולימפיה נדל"ן , בגין חוב של 15 מיליון דולר לבנק לאומי, צועד בעקבותיו בנק הפועלים ומעמיד חוב של חברת הנדל"ן בגובה 28 מיליון שקל לפירעון מיידי. המסחר במניית אולימפיה הושעה אתמול בעקבות מינויו של עו"ד רונן מטרי ככונס נכסים זמני לחברה, לבקשת לאומי. השופט איתן אורנשטיין קבע ביום ראשון האחרון כי כונס הנכסים מוסמך לקבל לרשותו את כל הרכוש המשועבד לטובת לאומי, אך אינו מוסמך בשלב זה לפעול למימושו.

באשר לבנק הפועלים - ההלוואה ניתנה לטובת נכס בקריית אריה שבפ"ת (קריית מדע וטכנולוגיה), הנמצא בבעלות משותפת בחלקים שווים של אולימפיה וחברת ישראלום, שבשליטת שולם פישר ומתיו ברונפמן (בעל השליטה בבנק דיסקונט). היזמים תכננו לבנות על קרקע של 19.5 דונם, אך הבנייה טרם החלה. בכל מקרה, לבנק הפועלים קמה הזכות לפירעון מיידי ומימוש הנכס.

מישראלום נמסר היום כי החברה החלה במגעים עם בנק הפועלים "במטרה שהכינוס מטעמו, אם וככל שיתבצע, יחול רק על חלקה של אולימפיה בנכס".

ישראלום כבר נכוותה מאולימפיה

ישראלום, היא חברה ציבורית שמחזיקה ב-18.6% ממניות שופרסל ושולטת בחברה הציבורית פאלאס תעשיות. החברה אמורה הייתה להפוך לבעלת השליטה בשופרסל, לצד ליאו נואי, אך אתמול העסקה לרכישת מניות הרשת מידי קבוצת אי.די.בי התפוצצה.

מדובר בחברה ממונפת מאד - עם התחייבויות במאוחד של 1.6 מיליארד שקל וגירעון בגובה 4 מיליון שקל בהון העצמי (המיוחס לבעלי המניות של החברה).

את המחצית הראשונה של השנה סיימה ישראלום בהפסד של 39 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד של 64 מיליון שקל ב-2010 כולה. בחודש מארס החברה לא עמדה בהתניה פיננסית של הלוואה, אך קיבלה וייבר (כתב ויתור זמני) מהבנק המלווה. ישראלום נאלצה לסווג בדוחות הכספיים האחרונים שלה הלוואות בהיקף של 640 מיליון שקל מבנקים וקרן המנוף KCPS, כהתחייבויות שוטפות. מניות החברה אינן נסחרות בבורסה, אך האג"ח נסחרת בתשואות של עד 27.7%.

בעבר ביצעה ישראלום השקעה אגרסיבית במניות אולימפיה, שם נכוותה קשות ונאלצה להפריש יותר מ-100 מיליון שקל להפסד. ישראלום רכשה מניות אולימפיה בהיקף של 170 מיליון שקל בתקופת הגאות של של 2007, אך נפרדה ממרביתן שנתיים מאוחר יותר תמורת כ-25 מיליון שקל בלבד.

אולימפיה, שנוסדה על ידי אוסקר כצנלסון, חיים גוטרמן ואלכס גור, נקלעה למשבר קשה בעקבות השקעות כושלות במזרח אירופה. לדוחותיה הכספיים מצורפת הערת "עסק חי", לאחר שהחברה צברה הפסדים של מעל 100 מיליון שקל בשנתיים וחצי האחרונות. לפני שהמסחר במניה הושעה היא נסחרה לפי שווי של 9 מיליון שקל בלבד (לעומת שווי של 560 מיליון שקל בשיא). אג"ח החברה, בהיקף של כרבע מיליארד שקל, נסחרות בתשואת זבל של אלפי אחוזים.