חלל תקשורת עלולה לאבד חוזה של 65 מיליון דולר

אספקת השירות ללקוח הייתה מותנית בתשלום דמי קדימה בסך 550 אלף ד', אך הללו לא שולמו במועד שנקבע

בתחילת ספטמבר זינקה מניית חלל תקשורת ב-10.8%, לאחר שהחברה דיווחה על חוזה משמעותי, שהיקפו 65 מיליון דולר באפריקה. היום מתברר שהשמחה הייתה מוקדמת. דמי הקדימה שהלקוח נדרש לשלם על פי החוזה לא הועברו עד כה, ובכך לא התמלא התנאי לאספקת השירות ללקוח.

חלל תקשורת, שמשווקת שירותי תקשורת על-ידי לווייני "עמוס", נסחרת בת"א בשווי 1.18 מיליארד שקל. החברה, שבשליטת (69%) יורוקום שלשאול אלוביץ', מפעילה כיום שני לווייני תקשורת, עמוס 2 ו-3, המכסים בעיקר את אירופה.

הלוויין עמוס 5, שנבנה על-ידי התאגיד הרוסי ISS בעלות של 200 מיליון דולר, גדול מעמוס 2 ו-3 גם יחד, והוא צפוי לכסות את אזור אפריקה. החוזה שעליו דיווחה החברה בספטמבר קשור ללוויין עמוס 5. החברה הודיעה אז על הסכם למתן שירותי תקשורת לוויינים באפריקה, לתקופה של 10 שנים. בכל שנה הייתה אמורה החברה לקבל בממוצע כ-6.5 מיליון דולר בגין החוזה, ותחילת מתן השירות תוכננה לחודשיים לאחר שיגור עמוס 5 (שישוגר ב-11 בדצמבר).

חלל ציינה אז כי אספקת השירות ללקוח מותנית בתשלום דמי קדימה בסך 550 אלף דולר תוך חודשיים וחצי, אך הוסיפה הסתייגות כשציינה שאינה יכולה להעריך את סיכויי התממשות העסקה. אתמול הודיעה החברה כאמור כי דמי הקדימה לא שולמו במועד שנקבע. חלל תדווח אם וכאשר ישולמו דמי הקדימה, והיא חוזרת על ההערה הנוגעת לכך שאינה יכולה להעריך את סיכויי התממשות העסקה. בחלל צריכים לקוות כעת שהקשיים מול הלקוח לא מייצגים את המצב באפריקה, שאליה החברה נכנסת לראשונה.

"לקוח חשוב"

מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, אורי ליכט, מעריך שאי תשלום המקדמה לא סותם את הגולל על החוזה, משום שחלל עדיין נמצאת בקשר עם הלקוח שטוען שהוא יעביר את הכסף. עם זאת לדבריו, "מדובר בבשורה לא טובה עבור חלל. חלל תצטרך לייצר מכירות גבוהות כדי למלא את הקיבולת (capacity) של עמוס 5, וזאת בשביל לייצר תזרים חזק. ברור שהתהליך יהיה הדרגתי, ולא תהיה תפוסה מלאה בשנה הראשונה ובשנה השנייה, אבל לקוח בסדר גודל כזה הוא לקוח חשוב".

ליכט מציין שבסוף הרבעון השלישי עמד צבר ההזמנות של עמוס 5 על 162 מיליון דולר, כך שהלקוח הזה מהווה עד עתה 40%, ונראה שזהו החוזה הגדול ביותר של חלל על עמוס 5. ליכט מוסיף כי הקיבולת של הלוויין מתורגמת להכנסות שנתיות של סביב 70-80 מיליון דולר לחלל, ומשך החיים הממוצע של לוויין הוא 14-15 שנה.

המלצתו על מניית חלל היא "קנייה", במחיר יעד של 76 שקל למניה - 27% מעל מחיר השוק. "ההודעה הזו אמנם לא טובה לחלל, אבל אם השיגור יצליח זה יציף ערך במניה", מעריך ליכט. "שירותי התקשורת באפריקה נמצאים בצמיחה חזקה, וזה יאפשר לחלל לזכות בלקוחות נוספים".

חלל פרסמה לפני כשבוע את דוחות הרבעון השלישי, שבו ייצרה תזרים של 6.5 מיליון דולר מפעילות שוטפת, ירידה של 47% ביחס לרבעון המקביל. השורה התחתונה בחברה בכל רבעון מושפעת מסעיף הוצאות המימון, שנע בחדות בהתאם לתנודות הדולר. ברבעון השלישי, התחזקות הדולר סייעה לחברה להציג הכנסות מימון של 17.1 מיליון דולר, שהובילו לרווח נקי של 19.9 מיליון דולר, על הכנסות של 21.2 מיליון דולר.