מכון ירושלים: הביטוח הלאומי מסתיר את העוני האמיתי

מכון ירושלים לחקר שווקים: באמצעות מניפולציות סטטיסטיות מציג הביטוח הלאומי תמונה מעוותת של מצב העוני בישראל

באמצעות מניפולציות סטטיסטיות מציג הביטוח הלאומי תמונה מעוותת של מצב העוני בישראל, כך עולה מנייר עמדה שפורסם היום (ג') על ידי מכון ירושלים לחקר שווקים. לטענת המכון, תמונת מצב זו אינה מאפשרת לממשלה למקד את מדיניותה בעניים הזקוקים לסיוע.

"הדוח מתבסס על סקרי הכנסות בשנה נתונה", אומר ירדן גזית, עמית מחקר במכון ירושלים אשר כתב את הנייר. "אולם הנתונים מראים כי הוצאותיהם של כ-41% מאלה שהכנסתם מתחת לקו העוני גבוהה מקו העוני. חלקם אולי נכנסים לחובות, אך סביר להניח כי רובם אינם שייכים לקטגוריית העניים ואינם זקוקים לסיוע של מערכת הרווחה".

לטענת המכון, הביטוח הלאומי משתמש בקגוריות סטטיסטיות מטעות אשר אינן מאפשרות לראות את המציאות כפי שהיא. המכון ממחיש טענה זו באמצעות קטגוריית "המשפחות העובדות", המוגדרות כמשפחות בעלות מפרנס אחד לפחות אשר עבד מתישהו במהלך השנה. 12.3% מתוכן הוגדרו מתחת לקו העוני.

אולם, לפי טענת המכון, בעצם הכללתן של משפחות בעלות שני מפרנסים, שסיכוייהן להיות מתחת לקו העוני היו 5%, ומשפחות בעלות מפרנס אחד, שסיכוייהן להיות מתחת לקו העוני היו גבוהים פי שמונה ועמדו על 40%, בקטגוריה אחת, מסתיר הביטוח הלאומי את תמונת המצב האמיתית.