טורקיה: קידוחי הגז של ישראל וקפריסין בים לא חוקיים

שר האנרגיה הטורקי טאנר יילדיז: ההכנסות מקידוחי הגז הטבעי בים התיכון צריכות להתחלק בין כל המדינות הנמצאות בסביבה

טורקיה ממשיכה לתקוף את קידוחי הגז הטבעי ורוצה נתח מהכנסות הענק הצפויות להם בעשרות השנים הבאות.

שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז, אמר כיום כי הקידוחים של ישראל וקפריסים במזרח הים התיכון אינם חוקיים וכי ההכנסות מקידוחי הגז הטבעי בים התיכון צריכות להתחלק בין כל המדינות הנמצאות בסביבה.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, חזר ואיים מספר פעמים על קפריסין בחודשים האחרונים בנושא הקידוחים שהאי השכן מתכוון לבצע בעזרת חברת נובל אנרג'י. ארדואן כינה את המהלך "טירוף". העיתון "הורייט" הטורקי דיווח לפני כחודשיים כי אסדת קידוח נורבגית עושה דרכה לטורקיה לקראת הקידוח שהיא מתכננת בקפריסין, מה שהיה עלול להוביל לעימות חזיתי של ארדואן מול האיחוד האירופי.

כזכור, ארדואן איים על קפריסין ועל חברת נובל אנרג'י, שותפתה של דלק אנרגיה של תשובה בקידוחי "תמר" ו"לוויתן", לבל תבצע את הקידוח בשטח הימי של קפריסין. טורקיה שולטת בחלק הצפוני של קפריסין אך העולם לא מכיר בריבונותה על האי. הטורקים, טענו כי כל תגלית הקשורה במשאבי הטבע מול חופי האי שייכת להם. עוד בעבר, איים ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן לבל ייפגעו בספינה הנורווגית שהגיעה לחופי קפריסין על מנת לבצע קידוח באזור.

הספינה הנורבגית הגיעה בספטמבר כשהיא מלווה במטוסי חיל האוויר הטורקי לחופי יוון, וזאת בתגובה לקידוחים שעושה ממשלת קפריסין יחד עם חברת נובל אנרג'י.