דוח ה-OECD: תוחלת החיים בישראל - מהגבוהות בעולם

ארגון המדינות המפותחות מפרסם היום דוח, ממנו עולה כי ישראל במקום ה-5 בתוחלת החיים ■ עוד עולה מהדוח, כי מספר מיטות האשפוז בישראל נמוך והאשפוז עצמו קצר יותר בהשוואה לשאר מדינות הארגון

דוח חדש שפרסם היום (ד') ארגון ה-OECD שב ומצביע על כך שמדינת ישראל משקיעה פחות בבריאות ביחס לרוב המדינות המפותחות. על פי הדו"ח, ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל, לפחות בשנת 2009, עמדה על 7.9% מהתמ"ג, בהשוואה ל-9.6% בממוצע של מדינות הארגון. למעשה, ההוצאה הלאומית בישראל ביחס לתמ"ג לא גדלה כלל ב-15 השנים האחרונות.

כשבוחנים את מקור המימון של ההוצאה הלאומית לבריאות, מגלים כי בישראל רק 58% מהמימון הוא ציבורי, לעומת ממוצע של 72% במדינות ה-OECD. המשמעות היא שהאזרח הישראלי מוציא הרבה יותר כסף מכיסו הפרטי על בריאות, מעבר למס הבריאות שהוא משלם מדי חודש. ההוצאה לבריאות לנפש בישראל נמוכה ב-30% מההוצאה הממוצעת ב-OECD, והסתכמה ב- 2,164 דולר בשנת 2009 (במונחי כוח קנייה), בהשוואה ל- 3,233 דולר בממוצע ב-OECD. ההוצאה לנפש בישראל במחירים קבועים בשנים 2009-2000 גדלה ב-1.5% בלבד, פחות מהגידול הממוצע של 4.0% במדינות ה-OECD. במשרד האוצר, צריך לומר, טוענים בעקביות כי ההוצאה הלאומית בישראל מוטה כלפי מטה בשל הרכב האוכלוסייה בארץ: פחות קשישים ויותר ילדים. אם מתחשבים בנתון הזה, על פי האוצר, הרי שההוצאה הלאומית לבריאות בישראל דומה למדי לממוצע של מדינות הארגון. גם מספר מיטות האשפוז הכלליות נמוך בישראל, ועומד על 2 מיטות לאלף נפש - לעומת 3.5 מיטות בממוצע ה-OECD.

ובכל זאת, יש גם חדשות טובות: על פי הדוח, תוחלת החיים בישראל עומד ת בממוצע על 80.6 שנים, לעומת 79.5 בממוצע ה-OECD. בחשבון פשוט, הישראלי חי שנתיים יותר. גם שיעורי ההישרדות מסרטן ומסרטן השד בפרט גבוהים מאוד בישראל, מעל הממוצע ב-OECD.