פישר חושש ממפולת נדל"ן

דבריו של הנגיד בשיחה עם אטיאס מהווים אזהרה של ממש; קבלנים - צפו להגבלות

דאגות רבות יש לסטנלי פישר בימים אלה. הוא לא מסתיר את דאגתו מהמצב באירופה, הוא לא מסתיר את חששו מההשלכות של המצב הפיננסי בעולם על ישראל. אתמול (ד') דיבר פישר על דאגה נוספת, הפעם תוצרת בית: שוק הדיור.

צריך להבהיר, לא על מהדורה ישראלית של משבר סאב-פריים מדובר פה. שוק המשכנתאות בישראל אינו המקור לחוסר יציבות פיננסית אפשרית. לבנקים יש ביטחונות בהיקפים דרושים, ושיעור ההלוואה ממחיר הנכס הוא מוגבל ותחת פיקוח.

מה שמדאיג את פישר היא האיתנות הפיננסית של קבלנים, שרכשו קרקע והחלו בפרויקטים על סמך מחירים גבוהים, ועתה ימצאו את עצמם במחירי דירות שיקשו עליהם מאוד את החזר החוב. מכיוון שמשקל האשראי לקבלנים מגיע לכ-20% מסך תיק האשראי של המערכת, ברור שמשבר בתחום זה ישפיע מאוד על הבנקים בישראל.

צריך לומר כי גם אם ירידות המחירים המהירות לא יביאו לקריסה, או אפילו לאיום רציני על בנק כלשהו, עדיין יש לנגיד ממה לחשוש.

למנוע שחיקה של ההון

פישר והפיקוח על הבנקים רוצים להביא להגדלת ההון העצמי של הבנקים, והרזרבות העומדות לרשותם כדי להתמודד עם משבר עולמי. לכן, מבחינת הנגיד שחיקה של בסיס ההון של מערכת הבנקאות היא תמיד התפתחות מדאיגה, אך כשזה קורה בזמן שבאופק מאיימת סערה פיננסית עולמית, היא מדאיגה שבעתיים.

צריך לשים לב לעובדה שפישר מודע היטב לכך שדיבורים על "כוחות השוק" לא ממש יעזרו פה. אם לתרגם לעברית את דבריו בשיחה עם שר השיכון, אריאל אטיאס, הרי שמדובר באזהרה של ממש. ניסיון של הממשלה, ובמיוחד של ש"ס, להתפאר בירידה מהירה במחירי דירות עלול לגרום נזק לא קטן למערכת הפיננסית ולמשק כולו.

פישר מבקש אם כך, להתאים את מדיניות משרד השיכון לצורכי היציבות הפיננסית, ולהביא לירידה הדרגתית של מחירים, שתאפשר לקבלנים להתאים את עצמם למציאות החדשה ותגביל את היקף חדלות הפירעון.

הביטוח של אטיאס

אטיאס, מצדו, נזקק למעין ביטוח תביעות מצד עמיתיו למפלגה ולממשלה לפעולות דרסטיות יותר כדי להוריד את מחירי הדירות. המגזר החרדי בוודאי מצפה לירידה כזאת, ומכאן הצורך בהדלפת דבריו של פישר. ספק אם פישר באמת ציפה שדברים אלה יישארו בגדר "שיחה פרטית" בינו לבין שר השיכון.

בכל מקרה, ברור שפישר לא יסמוך רק על מעשיו של אטיאס, ועל כן סביר להניח כי בחודשים הקרובים יחל הפיקוח על הבנקים בסדרה של הנחיות והגבלות נוספות על אשראי לקבלנים, ועל ערך הביטחונות הדרושים. היקף הפעילות בענף יצטרך להתאים את עצמו למה שבנק ישראל רואה כסביר בתנאים הנוכחיים.