אטיאס למוסדיים: השקיעו בבניית דירות להשכרה

שר הבינוי והשיכון נפגש הבוקר במשרדי אקסלנס עם שורה של מנהלי השקעות מוסדיים מובילים ■ המטרה: לעניינם להשקיע בפרוייקטים בתחום ■ המוקש: המוסדיים מחפשים תשואות של 6%-7%, בעוד שהתשואות בענף הן עד 4.5%

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הצטרף היום (ה') למאמצי האוצר, ופנה בנפרד לגופים מוסדיים מובילים במשק במטרה לעניינם בהשקעה וניהול של פרויקטים לדיור השכרה לזוגות צעירים.

ל"גלובס" נודע כי הבוקר נפגש השר אטיאס במשרדי בית ההשקעות אקסלנס, עם שורה של מנהלי השקעות מוסדיים ממנורה מבטחים, דש, מיטב, מגדל, פסגות, עמיתים, כלל ביטוח, הראל, ילין לפידות ועוד. גורמים שהשתתפו בפגישה ציינו שאטיאס קרא למוסדיים לבחון ברצינות את הכניסה לשוק שכמותו קיים בצפון אמריקה ובאירופה, שם המוסדיים משקיעים בפרויקטים מסוג מולטי-פמילי.

ככל הידוע, המשקיעים המוסדיים לא נכנסו לשוק ההשכרה בישראל עד כה, משום שהתשואה לא משכה אותם, בעיות מיסוי וכן משום שהמסגרת החוקית המגדירה את יחסי השוכרים-משכירים לא מתאימה להם ולמאפייניהם כמשקיעים לטווח ארוך.

השר אטיאס, כמו גם האוצר שפועל בנושא אפרופו המלצות טרכטנברג, מחפשים להרחיב את מגוון פתרונות הדיור הקיים בישראל כך שיכלול בעתיד גם פתרונות השכרה לטווח ארוך - עם שמירה על התנאים מבחינת השוכר.

בעיה עם התשואה

כאמור, אין מדובר במאמץ ממשלתי ראשון בנושא זה. לפני כחודש וחצי דיווחנו ב"גלובס" כי משרד האוצר, בהובלת אגף התקציבים, אגף שוק ההון ורשות המסים, נפגש עם שורה ארוכה של גופים מוסדיים מובילים, על מנת להציג בפניהם תוכניות ליצירת פרויקטים מקומיים לדיור להשכרה לטווח ארוך.

אז, כמו גם כיום, הבעיה המרכזית שיש לפתור בטרם המוסדיים ישקיעו באפיק זה נובעת בשאלה כיצד לייצר לגופים האלה תשואה עודפת בהשקעה בנדל"ן לדיור להשכרה לטווח ארוך, ביחס לתשואה שגרתית של 3.5%-4.5% שקיימת כיום בשוק השכירות באזור המרכז. המוסדיים, נציין, מחפשים בהשקעותיהם בפרויקטים לא סחירים תשואה של כ-6-7% לשנה.

ככל הידוע באוצר שוקלים לפתור את הפער הזה באמצעות שני צעדים מרכזיים: הנחות משמעותיות במחיר הקרקע לקרקעות שייועדו להשכרה לטווח ארוך; והנחות במיסוי לגופים מוסדיים וחברות גדולות שישתתפו במימון ובהקמת פרויקטים כאלה, שישפרו את התשואות.

לפי שעה, ברור שמוסדיים גדולים ישמחו לאפיק השקעות תזרימי ולטווח ארוך מעין זה ואולם נראה כי מבחינתם עדיין יש בעיות רבות שיש לפתור, בטרם ישקלו להשקיע בפרויקטים להשכרה.

כספי החיסכון הפנסיוני בישראל - המנוהלים באמצעות קרנות הפנסיה החדשות והוותיקות, קופות הגמל וחברות הביטוח - מסתכמים במאות מיליארדי שקלים.