מנהל שיבא: מהתחקיר שביצענו - אין כשל בטיפול בהורביץ

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל שיבא-תל השומר, שיגר איגרת לעובדי בית החולים בה הוא מציין את עיקרי התחקיר בעקבות דבריה הקשים של בתו של אלי הורביץ ז"ל

הדברים הקשים שאמרה בתו של אלי הורביץ ז"ל, ורד לב-הורביץ, בהלוויתו אתמול, אודות היחס האטום שקיבל אביה בהגיעו לבית החולים שיבא-תל השומר, חוללו סערה בבית החולים.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים, שיגר איגרת לעובדי בית החולים בה הוא מציין את עיקרי התחקיר שערכו בבית החולים.

להלן עיקרי הדברים:

"אלי הורביץ המנוח אושפז במחלקה פנימית ו' בשיבא במוצאי השבת שעברה בשעה 2 בלילה. ברקע היתה מחלה שמטיבה פוגעת במערכת החיסון של הגוף ומותירה אותו חשוף לזיהומים. עם קליטתו של הורביץ בבית החולים האבחנה היתה של זיהום והוא טופל על-ידי התורנים עוד בשעות הקטנות של הלילה על-ידי לקיחת תרביות, מתן אנטיביוטיקה וטיפול תומך. בשעות הבוקר נבדק אלי על-ידי מנהל המחלקה בביקור הקבוע שהוא עורך אצל חולי המחלקה מדי בוקר. מצבו נראה טוב יותר, הוא היה בהכרה מלאה, שיתף פעולה עם הצוות, והערתו היחידה היתה: 'אנא, טפלו בי כמו בכל חולה אחר. אני איש רגיל'".

"בשעות אחר הצהריים המוקדמות הוא הוכנס לחדר בודד ולמחלקה צורף אח נוסף על-ידי הנהלת הסיעוד כדי שתתאפשר השגחה מוגברת יותר באלי. בביקור הרופאים בשעה 3 אחר הצהריים מצבו המשיך להיות שפיר ובהוראת הרופאים המשיכו הצוותים במתן אותו טיפול. לפנות ערב חלה הרעה פתאומית במצבו של הורביץ. האח ששמר עליו איבחן שחומו עולה והחל בטיפול ראשוני. הוא התבקש על-ידי בני משפחתו של אלי לקרוא לרופאים".

"באותה העת היו הן מנהל המחלקה והן הרופאה התורנית עסוקים בטיפול חירום בחולה אחר ששהה במחלקה בחדר טיפול מוגבר. האח הסביר זאת לבתו של אלי אך דבריו לא נפלו על אוזניים קשובות ויצרו מורת רוח. בינתיים, הגיעו מנהל המחלקה והרופאה התורנית לחדרו של אלי, בדקו אותו במהירות ואיבחנו שמצבו מחמיר. הוחל בטיפול אינטנסיבי כמתבקש. לצוות חברה בשלב הזה מנהלת היחידה לטיפול נמרץ, שהחליטה להעביר את הורביץ לטיפול מוגבר, שם הוא טופל על-ידה ועל-ידי מנהל המחלקה, ובהמשך הערב הוא הועבר למחלקה לטיפול נמרץ כשהוא מונשם ומאובחן בו כשל רב-מערכתי על רקע של אלח דם".

"במהלך הטיפול במחלקה לטיפול נמרץ חלה הטבה במצבו של אלי, אך גל נוסף של התפרצות זיהומית דירדר קיצונית את מצבו, ולמרות שורה של טיפולים מיוחדים ונמרצים של הצוותים הרפואיים לא ניתן היה להציל אותו. מן התחקיר המהיר והחלקי שביצענו לא עולה כשל בשרשרת הטיפול במר אלי הורביץ".

כמו כן, ציין פרופ' רוטשטיין כי "כמנהל המרכז הרפואי נבצר ממני ללוות את אלי במהלך אשפוזו כפי שאני נוהג תמיד לעשות במקרים דומים, וזאת עקב היותי מאושפז במחלקה הנוירוכירורגית לביצוע ניתוח גב. ואולם, עוד קודם שנותחתי הבטחתי לחתנו של אלי שסגן מנהל בית החולים הכללי, פרופ' ארנון אפק, ילווה באופן אישי את הטיפול באלי ואת בני משפחתו שלצידו. וכך היה. אני כותב לכם את הדברים הללו ולבי נחמץ מכאב. אלי הורביץ היה ידיד אמת של המרכז הרפואי שיבא, וכאשר חלה הוא בחר להיות מטופל כאן, ואכן טופל בהצלחה לאורך תקופה ארוכה על-ידי קבוצה גדולה של רופאים". הוא היה אסיר תודה לכל הרופאים ולכל הצוותים שטיפלו בו והוא אמר וחזר ואמר זאת כמה וכמה פעמים".

"אני מבין את יגונה של ורד הורביץ ולמרות שאינני מסכים עם דבריה הקשים, אני מחבק אותה ואת שאר בני המשפחה בחברות ובחום. לא נשכח את אלי הורביץ, אדם ענק באישיותו ובמעשיו, שעזר לנו ונעזר בנו. עשינו למענו כל מה שאנחנו יכולים והענקנו לו את כל היכולות המקצועיות והאנושיות שניתן היה לתת".