הערכות: בנק ישראל יוריד מחר את הריבית ב-0.25%

החששות מהאטה בקצב הצמיחה במשק נוכח משבר החוב באירופה הגבירו את הציפיות להורדת ריבית ע"י בנק ישראל מחר

בנק ישראל צפוי להוריד מחר (ב') את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 2.75%. כך מעריכים אנליסטים בשוק ההון. לפי סקר של סוכנות בלומברג לקראת ההחלטה מחר, 17 מתוך 21 הכלכלנים שהשתתפו בסקר מעריכים שבנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25%, בעוד ש-4 בלבד מעריכים כי הריבית תיוותר ברמה של 3%.

ההערכות להורדת ריבית מגיעות בתקופה שבה מחריפה הטלטלה בשווקים הפיננסים וגוברות ההערכות למיתון באירופה והאטה כלכלית בארה"ב בשנת 2012, אשר צפויה להשפיע גם על המשק הישראלי מוטה הייצוא.

אקונומיסט: "אם מנהיגי אירופה והבנק המרכזי האירופי לא יפעלו מהר - גוש האירו יתפרק תוך שבועות"

"החששות מפני תפנית שלילית בגוש האירו נותרו בעינם בעיקר נוכח הקשיים המתגלעים בגיבוש תוכנית חילוץ למדינות הסובלות ממשבר חוב", נכתב בהודעת הריבית של בנק ישראל בחודש שעבר, בה הושארה הריבית ללא שינוי. "רמת האי-ודאות לגבי ההתפתחויות בכלכלה העולמית נותרה גבוהה במיוחד, ומשליכה כמובן גם על האי-ודאות לגבי ההתפתחויות במשק הישראלי".

הנתונים בישראל כבר מצביעים על האטה בקצב הצמיחה במשק. רק בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את המדד המשולב לבחינת מצב המשק, שעלה ב-0.1% בלבד באוקטובר. "נתוני המדד בחודשים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות הפעילות במשק, אך בקצב מתון יחסית לזה שנרשם במחצית הראשונה של השנה", נמסר מבנק ישראל.

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך שבנק ישראל יוריד מחר את הריבית ל-2.75% וכי הריבית תמשיך לרדת לרמה של 2.25% עד סוף מארס 2012. לדבריו, קצב הצמיחה בישראל צפוי להתמתן ל-2.4% בשנת 2012, על רקע ההאטה גלובלית. הגירעון התקציבי צפוי לעלות בשנת 2012 ל-4.2% המתוצר, מגמה אשר תחייב גידול בהיקף ההנפקות בחודשים הקרובים".