עשרות עיתונאים הפגינו נגד פיטורי קרן נויבך וחוק לשון הרע

(עדכון) - מדובר בהפגנה אילמת נגד השתקת עיתונאים ע"י הממשלה, הכנסת ורשות השידור ■ המפגינים מחו על הכוונה לכאורה לפטר עיתונאים ברשות השידור ובהם קרן נויבך וכן נגד "חוק ההשתקה" ■ בין המפגינים - ח"כ דב חנין וסתיו שפיר

עשרות עיתונאים ואזרחים צעדו הערב (א') אל עבר בית קול ישראל, במחאה על הפרסומים לפיהם הייתה כוונה לפטר עיתונאים ברשות השידור, בהם קרן נויבך, וכן במחאה על "חוק ההשתקה".

המפגינים, בהם גם ח"כ דב חנין, סתיו שפיר וחבריה למחאה החברתית, התכנסו תחילה בבית סוקולוב, שם נאמו מנכ"ל אגודת העיתונאים, יוסי בר-מוחא, ונציג מטעם ארגון כוח לעובדים, דורון טימור, שהגיעו לתמוך בעיתונאים.

המפגינים הגיעו לבית קול ישראל, התכנסו במקום והניפו שלטי מחאה. חלקם אף עטו פלסטר על הפה כאות הזדהות סימבולי על ההשתקה. חלקם לבשו חולצות ללא הדפס והניפו שלטים ריקים ופיסות בד לבנות - תחת הכותרת "כשמשתיקים את העיתונות משתיקים את כולנו".

מדובר בהפגנה אילמת נגד השתקת עיתונאים על-ידי הממשלה, הכנסת ורשות השידור. אגודת העיתונאים בתל-אביב שלחה היום קול קורא לכל חברי האגודה להתייצב ולהפגין נגד מסע ההפחדות נגד עובדי רשות השידור, ובראשם מגישת התוכנית "סדר יום" קרן נויבך, וכן נגד התיקון לחוק לשון הרע שנועד "להלך אימים על התקשורת".

"לא רק נויבך היא הבעיה, זו רק תחילת הדרך", אמר בנאומו בר-מוחא. "אנחנו רואים את זה בהליכי חקיקה בתקופה האחרונה ובמיוחד בחוק ההשתקה. אנחנו רואים את זה גם בטלוויזיה החינוכית, ששם הקים שר החינוך ועדת איתור שבחרה באלדד קובלנץ. אבל אז הגיעה לשכת ראש הממשלה וביטלה את המינוי כי הם מעוניינים לסגור את החינוכית", לדבריו.

טימור אמר בנאום כי "נויבך היא עיתונאית חשובה מאוד. היא משמשת שופר לעוולות ציבוריות... השידור הציבורי חשוב מאוד לחברה".

"רשות השידור מנהלת בימים אלה קמפיין הפחדה נגד העיתונאים העובדים תחת קורתה", נכתב בקול הקורא שנשלח היום לעיתונאים. "עשרות עובדים זומנו לשימוע לקראת פיטוריהם, ועיתונאים בכירים מודחים מתפקידים שונים בהם הם נושאים. אחת הדמויות הבולטות נגדן פועל הקמפיין להשתקת הקול העיתונאי החופשי היא קרן נויבך".

"ההפגנה היום באה בעקבות שרשרת אירועים שכל מטרתם היא לפגוע בחופש העיתונות, בחופש הביטוי ולהטיל מורא על העיתונאים העושים עבדותם נאמנה", מסביר מנכ"ל אגודת העיתונאים, יוסי בר-מוחא. "המקרה של קרן נויבך הוא הקש ששבר את גב הגמל, ועל כך לא נשתוק".

"ההפגנה באה גם להגן ולשמר את הערוצים המסחריים כגון מניעת סגירת ערוץ 10, והחמור יותר מניעת סגירת הטלוויזיה החינוכית ואישור מינויו של מנהל הטלוויזיה החינוכית, אלדד קובלנץ", הוסיף בר-מוחא.

לדברי בר-מוחא, "'חוק ההשתקה' פוגע בעיתונות ובעבודת העיתונאים, ואנו כאגודה נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע מהפוליטיקאים להתערב בעבודת העיתונאי ובעיקר בתחקירים שנוגעים אליהם".

כזכור, ביום ראשון בשבוע שעבר נערך בסינמטק בתל-אביב כנס עיתונאים נגד השתקת התקשורת. בכנס נמתחר ביקורת רבה על צעדי החקיקה האחרונים של הכנסת והממשלה וכן על רשות השידור.

למרות קריאתם של העיתונאים, ביום שלמחרת עברה בכנסת בקריאה ראשונה ההצעה לתיקון חוק לשון הרע, שיזמו חברי הכנסת יריב לוין ומאיר שטרית. כמו כן, ביום שלישי נערכה בשדרות רוטשילד בתל-אביב הפגנה נגד "חוק ההשתקה" בהשתתפות כ-2,000 איש.

רשות השידור: לא סותמים פיות

מרשות השידור נמסר: "ברשות השידור אין מדיניות של סתימת פיות או הפחדה של עיתונאים, ולא התקבלה שום החלטה להעביר את קרן נויבך מתכניתה ברשת ב'.

"לגבי התוכנית 'מבט שני', מנהליה של קרן נויבך העלו שורה של טענות על תפקודה המקצועי בטלוויזיה, וביקשו להחליפה. במקומה הוחלט שתגיש את התכנית העיתונאית והמגישה, נועה ברק.

"לגבי פיטורי עיתונאים, מדובר בבחינת המשך העסקתם של כמה עיתונאים ברדיו ובטלוויזיה, במסגרת ההסכם הקיבוצי מ-1974, שבו נבחנת המשך העסקתם של כל העיתונאים העובדים פחות מ-3 שנים ברשות השידור.

"ברשות השידור מביעים צער על כך שעיתונאים רבים נופלים בפח של ספינים ושקרים שמפיצים גורמים אינטרסנטים בתוך הרשות ומחוץ לה, שחלקם מככב בדוח מבקר המדינה האחרון, החמור ביותר בתולדות רשות השידור.

"מצער שאגודת העיתונאים בתל-אביב לא מסיקה את המסקנות מהפסדה בבג"ץ האחרון ומנסה לייצר ספינים חדשים במקום לסייע לרשות השידור להיחלץ ממצבה הקשה ולהציל את השידור הציבורי ממצוקתו".