פסגות: "המשבר באירופה עולה מדרגה; האירו נמצא במלכוד"

מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, אורי גרינפלד: "כדי להציל את גוש האירו יאלץ ה-ECB להדפיס מעל טריליון אירו, מה שעשוי להחליש את המטבע

"חוסר התגובה של מנהיגי אירופה מוביל לאובדן אמון בשווקים, שמוביל לעלייה בשנאת הסיכון", כך מעריך מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, אורי גרינפלד. על רקע מה שנראה כעליית מדרגה במשבר החוב באירופה, שגורר אחריו את וול סטריט לירידות חדות עם ירידה שבועית של 4.7% במדד ה-S&P 500, בפסגות מפרסמים היום (א') סקירת מאקרו.

להערכת גרינפלד, השווקים זקוקים לזריקת הרגעה כדי להוריד את התשואות "גם אם האיטלקים יתנהגו כמו שצריך ויעמיקו את תכניות הצנע, זה לא יעזור כשהתשואות לשנתיים עומדות על 7.9%", מציין. עוד מעריך מנהל מחלקת המאקרו בפסגות כי ההמתנה של גרמניה ליישום שלב השני של תוכניות הצנע עלול להיות מאוחר מידי כיוון שהממשלות יפשטו רגל עד אז. "על השלב השלישי - הפיכת הגוש המוניטארי לאיחוד פיסקאלי אין בכלל מה לדבר עכשיו", מציין גרינפלד.

עולים מדרגה

בפסגות רואים עליית מדרגה במשבר באירופה לאור רצף של חדשות רעות שמעלות את מפלס החרדה בשווקים - הנפקת האג"ח הכושלת בגרמניה בשבוע שעבר, הורדת הדירוג לבלגיה ועליית התשואות על אג"ח של ממשלות הגוש. "האירו כמטבע נמצא במלכוד והופך פחות ופחות אטרקטיבי עבור משקיעים זרים. כדי להציל את גוש האירו יאלץ ה-ECB להדפיס מעל טריליון אירו, מה שעשוי להחליש את המטבע", מעריכים בפסגות.

בפסגות סבורים כי עליית התשואות באירופה אמורה לאותת למקבלי ההחלטות כי עליהם לפעול מהר ככל הניתן ולאפשר תמיכה במדינות הבעייתיות. "חוסר יכולת לעמוד בכך תוביל לתשואות גבוהות יותר שיובילו לעלייה בעלות מחזור החוב שתוביל בסופו של דבר לעלויות גבוהות יותר למשלמי המיסים מאשר תוכניות התמיכה השונות", מעריכים.

בהתייחס לספרד בפסגות מציינים כי העובדה שלקרן הסיוע של אירופה אין די כסף כדי להציל את המדינה הגדולה פי ארבעה מיוון, לא ממש מעניין את הספרדים. בבית ההשקעות מזכירים כי ספרד ביטלה הנפקה שתוכננה לשבוע הבא. תשואות האג"ח שהרקיעו לרמה של 6.7% ועל רקע העלייה הזו מוטב לספרד לדחות את הגיוסים, כך מעריכים. "אם מנהיגי אירופה לא יעשו את מה שנדרש, תאלץ ספרד בכל מקרה לבקש סיוע ותקבל הלוואות בריביות נמוכות יותר", מעריכים בפסגות.